Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 13-02-2003
Regionaal persbericht, 09.35 uur
Géén scootertje pesten
Aanpak criminaliteit en verkeersonveilig gedrag op bromfietsen
REGIO Op maandag 10 februari 2003 op de Europalaan in Utrecht achtervolgden motoragenten twee jongens op een scooter. De verdachten haalden halsbrekende toeren uit om te ontkomen en veroorzaakten daarbij gevaarlijke situaties in het verkeer. Gelukkig raakten er geen omstanders gewond, maar mogelijk schrokken de omstanders toch van de actie. Was dit een gevaarlijke en overdreven actie om een bestuurder zonder helm te bekeuren? Zeker niet. We zijn niet bezig met scootertje pesten, maar met een gerichte actie op de doelgroep brom- en snorfietsers, aldus een motoragent van het scooterteam.
Scooterteam
Veel overvallen en autokraken worden gepleegd door daders op scooters.
Ook worden er veel scooters en brom/snorfietsen gestolen. De jongens
die maandag achtervolgd werden, werden hier dan ook van verdacht. Bij
winkelcentra veroorzaken hangjongeren met hun scooters geluidsoverlast
én een onveilig gevoel bij het winkelend publiek. Tot slot blijkt dat
de berijders van brom- en snorfietsen het vaak niet zo nauw nemen met
de verkeersregels. Dit veroorzaakt veel ergernis bij weggebruikers. Om
aan deze problematiek het hoofd te bieden, werkt de Politie Regio
Utrecht sinds ruim twee jaar met een scooterteam. Het scooterteam
controleert door het houden van gerichte en intensieve technische
scootercontroles in de hele regio, een belangrijk deel van deze
probleemdoelgroep.
Werkwijze reguliere controles
Het scooterteam beschikt over een autobus, waarin alle middelen
aanwezig zijn om een technische controle uit te voeren. De
projectleider: We hebben een rollerbank, die meet het vermogen aan het
achterwiel van de scooter. Er is in de bus voldoende ruimte om brom-
en snorfietsen mee te nemen naar het bureau voor nader technisch
onderzoek. Vaak zijn in de scooters snelheidsbegrenzers netjes
onzichtbaar weggewerkt onder het kunststof. Met het juiste gereedschap
komen we daar tóch bij. De begrenzers zorgen er namelijk voor dat het
lijkt alsof de brommers of scooters niet zijn opgevoerd.
Bij het scooterteam werken zes motoragenten, die op verschillende
plaatsen de jongeren met hun scooter staande houden en naar de
controleplaats brengen.
Succesvol
In het jaar 2002 zijn zon 7000 bromfietsen gecontroleerd en werden
ruim 6650 bekeuringen uitgedeeld aan bestuurders. De bekeuringen
werden geschreven voor het rijden zonder helm, zonder verzekering of
geldig certificaat, een te hoog vermogen, te snel rijden,
ondeugdelijke stuurinrichting, defecte remmen en andere technische
gebreken. Ongeveer 300 gestolen scooters werden aangetroffen. Deze
zijn, voor zover te achterhalen, weer terug bij de rechtmatige
eigenaar. Ook bestuurders die nog een boete moesten betalen of een
straf moesten uitzitten, zijn aangehouden. Soms worden er drugs en
wapens aangetroffen in de scooters. Al met al een succesvol jaar voor
het scooterteam.