Gemeente 's-Hertogenbosch
13-02-2003
Ontwikkeling Randweg gaat nieuwe fase in
De gemeente 's-Hertogenbosch heeft het milieueffectrapport (MER) voor
de Randweg afgerond en heeft op basis van dit Milieueffectrapport een
voorontwerpbestemmingsplan opgesteld voor de aanleg van de Randweg.
Het MER wordt voorgelegd aan de gemeenteraad. Die beoordeelt of het
voldoet aan de eerder vastgestelde richtlijnen. Stemt de gemeenteraad
in met het voorstel, dan wordt het MER voor advies gezonden naar de
Commissie voor de Milieueffectrapportage en naar wettelijke adviseurs
en gaat het de inspraakprocedure in. Tegelijk wordt het
voorontwerpbestemmingsplan Randweg aan de commissie Ruimtelijke
Ontwikkelingen en Beheer voorgelegd. Na een positief advies start ook
daarvoor de inspraakprocedure.
Bij het MER ligt de nadruk op het zo objectief mogelijk inzichtelijk
maken van de milieueffecten van de aanleg van de Randweg. Er zijn drie
varianten uitvoerig onderzocht en beoordeeld op hun milieueffecten.
Dat is de "oude", oorspronkelijke, variant en twee subvarianten die
minder uitstralingseffecten hebben en die tot doel hebben om te komen
tot minder ruimtebeslag in de kwetsbare gebieden zoals de Maij. Deze
twee subvarianten zijn onderzocht onder de naamgeving "Steil talud" en
"Half Verdiept".
Halfverdiepte aanleg
In het MER wordt geconcludeerd dat de Randweg voor de periode tot 2015
een goede oplossing voor de verkeersproblematiek in de zuidflank van
's-Hertogenbosch kan bieden. Het gekozen tracé van de Randweg is
zodanig dat het ruimtebeslag in de Maij en het Isabellabos minimaal
is. Met de oplossing van een halfverdiepte ligging (variant ¿Half
verdiept¿) kunnen de uitstralingseffecten van de weg en de visuele
hinder voor zowel de woonwijk Vughterpoort als voor het gebied de Maij
nog verder worden teruggebracht. Ook is de uitvoering zo gekozen dat
de aanleg van de tunnelbak onder het spoor geen negatieve effecten
heeft op grondwaterstanden, verdroging en de aantasting van
oppervlaktewater ten gevolge van de uitstoot van schadelijke stoffen.
Als extra mitigerende (verzachtende) maatregel wordt voorgesteld om op deze weg 50 km/u in te stellen naast de aanleg van geluidsschermen en het gebruik van geluidsarm asfalt. Met een ingestelde snelheid van 50 km/u wordt tevens voorkomen dat er oneigenlijk verkeer van de Randweg gebruik gaat maken en wordt een optimale capaciteit van de weg bewerkstelligd. Aan de provincie Noord-Brabant wordt instemming gevraagd om dit snelheidsregime als mitigerende maatregel toe te passen. In het MER wordt vervolgens vastgesteld dat bij de variant ¿Half verdiept¿ en een snelheidsregiem van 50 km/u er evenwel uitstralingseffecten zijn die moeten worden gecompenseerd. Dat gebeurt met de ontwikkeling van 7,8 hectare natuurgebied.
Voorontwerp
Op basis van de resultaten van het MER is een
voorontwerpbestemmingsplan gemaakt met de aanleg van de halfverdiepte
variant en een extra tunnel voor de noordelijke Vughtse rondweg.
Bijzonderheden in het voorontwerp zijn:
- een verlaging van het tracédeel ter hoogte van de Willem van
Oranjelaan;
- de aanleg van relatief lage schermen (twee meter hoog op een deel
van het tracégedeelte ter hoogte van de Willem van Oranjelaan);
- het Q-8 station kan niet worden gehandhaafd. Voorzien wordt in een
eventuele verplaatsing van dit voormalige benzinestation;
- de (voorlopige) handhaving van de gelijkvloerse spoorwegovergang
Isabellalaan;
- rekening houden met eventuele waterretentie;
- een reservering van een extra hoogwaterverbinding
(waterecoverbinding);
- de uitwerking van twee compensatievoorstellen. Eén conform het
provinciale compensatiebeginsel en een tweede voorstel dat voorziet in
compensatie door de realisatie van de waterecoverbinding.
De kosten voor de ontwikkeling van de Randweg met al haar toeleidende
wegen en met de tunnel in de noordelijke randweg Vught worden geraamd
op totaal 85.000.000,-. De kosten worden gedekt door de gemeente
's-Hertogenbosch (Structuurfonds, fonds Grote Werken) en door
bijdragen van het Rijk, de provincie Noord-Brabant, Railinfrabeheer en
de gemeente Vught.