Ingezonden persbericht


De navolgende tekst is relevant indien u geïnteresseerd bent in bestaande problemen in en rond de Informatie- & IT-sector in relatie met:
* Europa

* Economie --- de recessie

* Onderwijs --- problemen aansluiting van Onderwijs en Praktijk
* Informatie en Informatie Technologie Beleid


Hierna een samenvatting van wat recent rond een bijeenkomst van topmensen uit de Informatie- & IT-sector uit Nederland en Europa aan de orde is geweest. Voor een impressie van de bijeenkomst zelf, zie http://www.stichting-cia.org/meeting-13-feb-2003/meet13203-index.htm (incl. een lijst van genodigden, presentaties enz.).

De samenvatting in punten is:

1. "Europa" en wat daar gebeurt blijkt voor Nederlanders in de Informatie & IT-sector nauwelijks zichtbaar te zijn. Dit heeft directe gevolgen voor hun investeringsbeleid en het te voeren stimuleringsbeleid.

2. De huidige recessie heeft natuurlijk ook zijn weerslag op de informatie- & IT-sector (onder meer door de werkloosheid die nu snel groter wordt!). In de aan deze mail toegevoegde column wordt uitgelegd dat in deze sector naar verwachting ook een recessie zou zijn ontstaan als er geen economische recessie zou zijn geweest.

3. De aansluiting tussen Praktijk, Onderwijs en Beleid in de Informatie- & IT-sector is ver te zoeken. Dat levert de volgende, schijnbaar vicieuze, cirkel op:


*** Schoolverlaters moeten in de praktijk hun weg nog zoeken. Ze hebben zeer verschillende profielen opgebouwd die regelmatig beperkt op de praktijk aansluiten. De BaMa structuur lijkt hier vooralsnog geen verbetering te brengen.

*** De praktijk lijkt maar niet op een rij te kunnen krijgen welke soorten werk er in deze sector bestaat en hoe dat werk op elkaar aansluit. Wildgroei en commercie vieren dan ook nog steeds hoogtij en dat leidt tot veel te hoge investering- en exploitatie-lasten. De huidige reactie in de praktijk is dan ook dat men dan maar liever niet meer investeert omdat iedereen op basis van ervaring weet dat resultaten van die investeringen de problemen van de toekomst opleveren. De sector staat of valt met de kwaliteit van hun mensen. De werkloosheid laat zien dat er een overschot aan mensen is. Tegelijk is er een groot gebrek aan mensen met de juiste kwaliteit en daar wordt niet of nauwelijks nog in geïnvesteerd. De praktijk weet bijvoorbeeld niet meer wie nu welke opleiding moet volgen met als gevolg dat veel te weinig mensen (bij)geschoold worden. Verder is de verwachting dat de recente stimulering van Kennis nauwelijks het beoogde effect kan hebben omdat het probleem niet in Kennis maar in het exploiteren en investeren zit.

*** Het gevoerde overheidsbeleid is niet (of nauwelijks) zichtbaar. Hoewel grote impulsen nodig zijn om het nodige recht te trekken is kennelijk niet duidelijk waar die impulsen gegeven moeten worden.

*** Hoewel we nog steeds veel kennis in Nederland hebben blijkt het zeer moeilijk om deze over de Nederlandse grens af te zetten. Onbekendheid met wat in het buitenland (vooral Europa) speelt en "ons poldermodel" wordt vaak als reden daarvoor genoemd.
4. Investeren in Informatie Technologie blijkt niet of nauwelijks effectief. 80% van elke euro die uitgegeven wordt gaat op aan exploitatie en volgens onderzoek blijken investeringen gemiddeld een verhoging van die exploitatielast te veroorzaken. Dat is een moeilijk scenario als je bijvoorbeeld als Nederlandse financiële instelling structureel per jaar zo'n ¤.2 miljard euro aan IT uitgeeft! Informatie is het bedrijfsmiddel, de productiefactor; IT is een manier van oplossen. Informatie kent geen grenzen (tenzij die expliciet gesteld worden) terwijl het hebben van de juiste informatie op het juiste moment het voordeel geeft dat mensen en organisaties nodig hebben om "voor" te blijven en succesvol te zijn. De laatste 25 jaar is steeds meer in IT geïnvesteerd en steeds minder over informatie nagedacht. Vergelijk dit met investeren in betere, snellere cq. goedkopere auto's terwijl de ruimtelijke ordening van het land verontachtzaamd wordt. De problemen in de IT-industrie vinden hier hun basis en die zijn door die industrie niet of nauwelijks op te lossen (cq. het is niet in hun belang om ze op te lossen).

5. De kwaliteit van de mensen in de informatie- & IT-wereld is vaak erg moeilijk vast te stellen en nog veel moeilijker te vergelijken. Dit werkt wildgroei en een verminderde productiviteit sterk in de hand. Met grote gevolgen voor de concurrentiepositie enz. Vrijwel alle partijen die we hierover gesproken hebben waren het er mee eens dat de kwaliteit, de competentie, van mensen nu absoluut voorop dient te staan als we in Nederland over 2 jaar niet echt de door sommigen verwachte 50.000 werkloze IT-ers willen hebben. Dat zou 25% van de capaciteit zijn!

Hier ligt een enorme uitdaging voor Nederland (en voor Europa) die niet zonder de hulp van beleidsmakers gerealiseerd kan worden. We lopen erg ver achter op bijvoorbeeld de Verenigde Staten en die achterstand zal snel onoverbrugbare proporties aannemen als we daar nu niets aan doen.


---
In Maart 2003 in het vakblad Informatie gepubliceerd column (blz 45):

Recessie en Kwaliteit

Nederland is, met de rest van de wereld, in een diepe economische recessie gedompeld. IT-leveranciers worden extra hard getroffen. Die situatie was mijns inziens te voorzien en zou ook hebben bestaan als er geen recessie was.

Rond 1990 heeft het vertrouwen in de IT-leveranciers een eerste zware deuk opgelopen. Toen was het een tijdje moeilijk, maar de markt trok weer aan. Na 1995 leek het weer moeilijk te worden. De Millennium-koorts en de Euro-invoering hebben toen voor continuïteit gezorgd. Eenmalige werk dat nu afgerond is.

Vooral het "Millennium" heeft het wantrouwen in IT-leveranciers aangewakkerd. Managers ontdekken hoe slecht hun informatie infrastructuur in elkaar zit en menigeen schrikt. Ze werken nu weer aan het verbeteren van die informatie infrastructuur. Daarbij is bekend dat gemiddeld 80% van hun budget gebruikt wordt voor exploitatie en dat elke euro die geïnvesteerd wordt gemiddeld de exploitatielast vergroot. Passende opleidingen zijn nauwelijks te vinden omdat niet duidelijk is welke vaardigheden verbeterd moeten worden. Kennis en ervaring maken mensen duurder en het voordeel daarvan is niet duidelijk. Vele managers investeren daarom maar niet meer. Geef ze eens ongelijk!

Het is hoog tijd dat we weten welke vaardigheden nodig zijn en welke vakmensen. Jarenlang is van alles en nog wat verkocht. Dat kon ook, want wie weet precies wat nodig is? Duur en veel mocht best, mits het beter zou worden en "gezeur" over kwaliteit was er altijd. Problemen worden opgelost door klanten meer aan te bieden, wat natuurlijk weer tijd en geld kost. Omzet dus, en niemand die er echt iets van zegt.

Op 19 oktober 1999 is het rapport "Deltawerkers voor de Digitale Delta" van de door het Kabinet ingestelde ICT-Taskforce opgeleverd (het Rapport Risseeuw, zie ook deze column van november 1999). In dat rapport wordt de noodklok geluid over een sterk groeiend tekort aan IT-ers. Er zijn 200.000 IT-ers en men ziet een structureel tekort van 15.000 tot 20.000 meer per jaar. Dat tekort bestaat omdat de instroom uit het onderwijs en andere beroepsgroepen niet voldoende is. Dit alles wordt zo ernstig gevonden dat in mei 2000 in totaal ¤.31,7 miljoen beschikbaar komt voor 9 wervingsprojecten. Nu, begin 2003, zijn enkele 10.000- & IT-ers werkloos. De prognose is dat het er in 2005 48.000 (= 25%) zullen zijn.

Het Genootschap voor Informatie Architecten (GIA) heeft eind 1999 berekend dat om 200.000 IT-ers aan te sturen 3.900 tot 9.500 informatie architecten nodig zijn. Een juiste aanpak kan minimaal de helft van deze IT-ers overbodig maken, terwijl toch een hogere kwaliteit geleverd wordt. 100.000 IT-ers die zich dan met werk bezig kunnen houden dat nu blijft liggen en dat "onze" concurrentiepositie verbetert. Probleem is echter wel dat er maar enkele 100-en ervaren informatie architecten zijn.

Het was, los van de recessie, te verwachten dat IT-leveranciers het moeilijk zouden krijgen. Het wordt nu tijd dat we laten zien wie we zijn en wat we kunnen. Om dat te kunnen is een structurele vak- en beroeps-ontwikkeling noodzaak. Niet alleen bij architecten, maar ook bij andere IT-beroepen.

Op 13 februari 2003 hebben de eerste 50 architecten hun certificaat van de onafhankelijke Stichting ter Certificering van Informatie Architecten (SCIA) ontvangen uit handen van Prof.dr. Wolffried Stucky, President van de Europese Council rond eSkills. Dit zijn de zware mensen uit het vakgebied die hun vakmensschap regelmatig bijhouden en laten controleren. Daarnaast werken beroepsorganisaties samen onder het acroniem ITB. De beweging tot verbetering is er dus, nu moeten we nog doorzetten.

Indien u meer informatie of uitleg wenst, dan kunt u natuurlijk contact met mij opnemen.

Met vriendelijke groet,

Steven van 't Veld

* Molenlaan 155, 3055 GA Rotterdam-Hillegersberg
* Telefoon: +31/0 10-4612537
* Mobiele tel: +31/0 6-53322595
* Fax: +31/0 10-4183761
E-mail: scia@stichting-cia.org
Homepage: http://www.Stichting-CIA.org/