Endemol Entertainment
Hilversum, 12 februari 2003
OPERACIÓN TRIUNFO DOMINEERT SPAANSE HITLIJSTEN
Niet alleen de Operación Triunfo TV-serie, maar ook de CD-verkoop loopt meer
dan voorspoedig in Spanje. De Spaanse hitlijsten worden letterlijk
overgenomen door Operación Triunfo-artiesten. Algemeen Directeur Josep
Mainat van producent Gestmusic Endemol: "In the 'Singles' hitlijsten is
Operación Triunfo's succes gewoonweg ongelofelijk. De singles van de
deelnemers staan op nummer 1 tot en met 11."
In totaal zijn er van de tweede Operación Triunfo-serie al meer dan 4
miljoen CD's verkocht. "En het beste moet nog komen!" aldus Mainat.
Operación Triunfo leidt ook de 'Albums chart' in Spanje. De CD's van de
wekelijkse live-uitzendingen ('galas' genoemd) staan op nummer 1,2, 4 en 7.
Daarnaast zijn niet alleen de deelnemers van deze tweede Operación
Triunfo-serie succesvol. Ook enkele van de winnaars van de eerste Operación
Triunfo-serie van vorig jaar (9 maanden na het uitbrengen van hun eerste
album) verschijnen op nummer 10, 21 en 38.
In Operación Triunfo krijgen de deelnemers de kans om hun dromen over een
zangcarrière waar te maken. Zestien (eerste serie) en zeventien (in de
tweede serie) kandidaten gaan ongeveer 20 weken hard aan de slag, maar
slechts drie van hen krijgen een contract bij een platenmaatschappij en
gegarandeerde tv-optredens.
De tweede serie begon op 7 oktober vorig jaar. De laatste reguliere
aflevering was op 27 januari en scoorde een marktaandeel van 47.9%. De hele
serie had een gemiddeld marktaandeel van 36.3%. De drie finalisten strijden
nog voor een plaats in het Eurovisie Songfestival. Afgelopen maandag, 10
februari, vond de eerste 'competitie show' plaats. In totaal zagen 4.902.000
kijkers de uitzending die een marktaandeel van 31.7% behaalde. De tweede en
laatste voorronde van het Eurovisie Songfestival is op 17 februari.
De eerste serie (van 2 oktober 2001 tot 11 februari 2002) was al een groot
succes in Spanje. De finale bereikte een 68% marktaandeel (12.873.000
kijkers). Het programma scoorde pieken van 15,5 miljoen kijkers en
marktaandelen van 74.4%.
De uiteindelijke winnaar van de tweede Operación Triunfo-serie gaat Spanje
vertegenwoordigen op het Eurovisie Songfestival in Letland op 24 mei a.s.
---