persbericht

Endemol Entertainment

Hilversum, 12 februari 2003

OPERACIÓN TRIUNFO DOMINEERT SPAANSE HITLIJSTEN

Niet alleen de Operación Triunfo TV-serie, maar ook de CD-verkoop loopt meer dan voorspoedig in Spanje. De Spaanse hitlijsten worden letterlijk overgenomen door Operación Triunfo-artiesten. Algemeen Directeur Josep Mainat van producent Gestmusic Endemol: "In the 'Singles' hitlijsten is Operación Triunfo's succes gewoonweg ongelofelijk. De singles van de deelnemers staan op nummer 1 tot en met 11."

In totaal zijn er van de tweede Operación Triunfo-serie al meer dan 4 miljoen CD's verkocht. "En het beste moet nog komen!" aldus Mainat.

Operación Triunfo leidt ook de 'Albums chart' in Spanje. De CD's van de wekelijkse live-uitzendingen ('galas' genoemd) staan op nummer 1,2, 4 en 7. Daarnaast zijn niet alleen de deelnemers van deze tweede Operación Triunfo-serie succesvol. Ook enkele van de winnaars van de eerste Operación Triunfo-serie van vorig jaar (9 maanden na het uitbrengen van hun eerste album) verschijnen op nummer 10, 21 en 38.

In Operación Triunfo krijgen de deelnemers de kans om hun dromen over een zangcarrière waar te maken. Zestien (eerste serie) en zeventien (in de tweede serie) kandidaten gaan ongeveer 20 weken hard aan de slag, maar slechts drie van hen krijgen een contract bij een platenmaatschappij en gegarandeerde tv-optredens.

De tweede serie begon op 7 oktober vorig jaar. De laatste reguliere aflevering was op 27 januari en scoorde een marktaandeel van 47.9%. De hele serie had een gemiddeld marktaandeel van 36.3%. De drie finalisten strijden nog voor een plaats in het Eurovisie Songfestival. Afgelopen maandag, 10 februari, vond de eerste 'competitie show' plaats. In totaal zagen 4.902.000 kijkers de uitzending die een marktaandeel van 31.7% behaalde. De tweede en laatste voorronde van het Eurovisie Songfestival is op 17 februari.

De eerste serie (van 2 oktober 2001 tot 11 februari 2002) was al een groot succes in Spanje. De finale bereikte een 68% marktaandeel (12.873.000 kijkers). Het programma scoorde pieken van 15,5 miljoen kijkers en marktaandelen van 74.4%.

De uiteindelijke winnaar van de tweede Operación Triunfo-serie gaat Spanje vertegenwoordigen op het Eurovisie Songfestival in Letland op 24 mei a.s.


---