EnergieNed

EnergieNed in brief aan staatssecretaris:
Opening energiemarkt vergt grondige aanpak

De energiebranche wil dat de marktopening voor 7 miljoen gas- en elektriciteitsklanten die per 1 januari 2004 hun eigen leverancier mogen kiezen ordentelijk verloopt. EnergieNed heeft in samenwerking met de energiebedrijven een project opgezet dat er voor moet zorgen dat klanten ook daadwerkelijk een andere leverancier kunnen kiezen. Alle energiebedrijven passen daarvoor op dit moment hun informatiesystemen aan. De informatie-uitwisseling tussen deze systemen zal in de loop van dit jaar uitgebreid worden getest. EnergieNed wil voorkomen dat er ongewenste problemen ontstaan zoals bij de marktopening van de midzakelijke markt. In dat verband acht EnergieNed het niet verstandig dat klanten bij opening van de markt ook gebruik maken van de mogelijkheid van meetbedrijf te wisselen. Dit kan tot ongewenste complicaties leiden. Dit heeft EnergieNed vandaag per brief laten weten aan staatssecretaris Wijn van Economische Zaken.

Vanaf 1 januari 2004 kunnen de consument en de kleinere ondernemer zelf bepalen bij welke leverancier zij hun gas en elektriciteit kopen, tevens zijn zij vrij in de keuze van hun gas- en/of elektriciteitsmeterleverancier. Dit in navolging van de circa 650 groot-zakelijke klanten en de circa 65.000 middelgrote klanten die reeds keuzevrijheid hebben sinds respectievelijk 1999 en 2002. De opening van deze segmenten heeft geleid tot het switchen van grote aantallen klanten en lagere energiekosten. De 'groene stroom' markt is open sinds 1 juli 2001; inmiddels hebben zon 1,3 miljoen klanten gekozen voor groene stroom.

Echte keuzevrijheid
De inzet van de energiebedrijven is dat de consument en kleinzakelijke klant per 1 januari 2004 echt gebruik kunnen maken van keuzevrijheid van energieleverancier, aldus EnergieNed in de brief aan Wijn. In een aantal EU-landen (ondermeer Duitsland, Spanje) is de markt uitsluitend volledig open op papier. In de praktijk blijkt dat het voor klanten in die landen niet of nauwelijks mogelijk is van leverancier te veranderen, omdat de noodzakelijke en ingewikkelde switchprocessen tussen de energiebedrijven nog niet zijn geregeld.

Marktopening complexe operatie
EnergieNed noemt de opening van de energiemarkt per 1 januari 2004 een zeer complexe operatie. Deze is met name toe te schrijven aan de nieuwe rolverdeling tussen de verschillende bedrijven in de energieketen, te weten:
· de leverancier die het leveringscontract met de klant afsluit en de energie t.b.v. de klant inkoopt;
· de netbeheerder die het transport van gas en elektriciteit verzorgt tot aan de meter van de klant;
· het meterbedrijf dat de elektriciteit- en gasmeter levert en eventueel ook de meteraflezing en de doorgifte van de meterstanden aan de netbeheerder verzorgt.
Inmiddels is een aantal nieuwe leveranciers en meterbedrijven toegetreden tot de Nederlandse energiemarkt. Voor het energietransport blijft de klant gebonden aan de regionale beheerder van het net.

Het overstappen ('switchen') van de oude naar een nieuwe leverancier, vereist verificatie en de uitwisseling van een groot aantal gegevens tussen de leveranciers en de netbeheerder. Dit betreft bijvoorbeeld de klantgegevens, aansluitgegevens en meterstanden. Indien ook nog van meterleverancier wordt gewisseld, moeten ook allerlei metergegevens worden uitgewisseld. Deze gegevensuitwisseling vindt dus plaats tussen verschillende bedrijven. Vóór de liberalisering werden die gegevens uitsluitend binnen de energiebedrijven verwerkt. Dit houdt in dat alle betrokken energiebedrijven (netbeheerders, leveringsbedrijven, meterbedrijven) de informatiesystemen die met klantprocessen te maken hebben, zoals verhuizen, switchen en facturering, opnieuw moeten definiëren, ontwikkelen en testen, aldus EnergieNed.

Testen informatie-uitwisseling
Naast het testen van de informatiesystemen door de bedrijven zelf zullen deze ook in ketentesten onderling worden getest, meldt EnergieNed aan de staatssecretaris. EnergieNed coördineert deze testen. De ketentesten zullen vanaf mei a.s. plaatsvinden tussen de energiebedrijven. Hierbij zullen alle processen worden betrokken waarbij uitwisseling van klantgegevens plaatsvinden. EnergieNed nodigt met nadruk nieuwe spelers op de energiemarkt uit deel te nemen aan deze ketentesten. Het ministerie van Economische Zaken, de Dienst uitvoering en toezicht energie (DTe) en (markt)partijen zoals VNO- NCW, FME-CWM, MKB Nederland, LTO Nederland en Consumentenbond, worden over het verloop van het project geïnformeerd.

Metermarkt tijdelijk bevriezen
Het liberaliseren van de markt brengt veel berichtenverkeer opgang. Als een klant ook nog eens van meetbedrijf wisselt vergt dit extra uitwisseling van gegevens. Om dat te voorkomen roept EnergieNed staatssecretaris Wijn op de metermarkt voor huishoudelijke en kleinzakelijke klanten tijdelijk te bevriezen in de periode rond de marktopening. In die periode kunnen consumenten en kleinzakelijke klanten dus niet wisselen van meetbedrijf. De tijdelijke bevriezing geldt niet voor een groep van 10.000 zakelijke gasklanten die hun gasmeter op basis van de wet nog moeten laten aanpassen.

Ervaringen midzakelijke markt
De liberalisering heeft tot dusver positief uitgepakt, stelt EnergieNed in de brief aan staatssecretaris Wijn. In 2002 zijn circa 20.000 midzakelijke klanten geswitcht, per 1 januari 2003 hebben 12.000 midzakelijke klanten gebruik gemaakt van de mogelijkheid een andere leverancier te kiezen. Zowel klanten, branche, overheid als toezichthouder hebben moeten wennen aan de nieuwe marktordening, waardoor er aanloopproblemen waren. De problemen met het afhandelen van switchproblemen zijn opgelost. De effecten van problemen bij het uitwisselen van meetgegevens ijlen nog steeds na. Circa 6000 geswitchte midzakelijke klanten hebben nog geen maandafrekening voor elektriciteit over december 2002 ontvangen. Dat geldt ook voor ca. 6000 niet-geswitchte klanten. Meetbedrijven, netbeheerders en leveranciers werken constructief samen om hier verbetering in te brengen. Die samenwerking werpt ook vruchten af. De afgelopen maanden is de uitwisseling van gegevens goed op gang gekomen. EnergieNed verwacht dat de problemen binnen afzienbare termijn zijn opgelost.



---

---