EnergieNed
EnergieNed in brief aan staatssecretaris:
Opening energiemarkt vergt grondige aanpak
De energiebranche wil dat de marktopening voor 7 miljoen gas- en
elektriciteitsklanten die per 1 januari 2004 hun eigen leverancier
mogen kiezen ordentelijk verloopt. EnergieNed heeft in samenwerking
met de energiebedrijven een project opgezet dat er voor moet zorgen
dat klanten ook daadwerkelijk een andere leverancier kunnen kiezen.
Alle energiebedrijven passen daarvoor op dit moment hun
informatiesystemen aan. De informatie-uitwisseling tussen deze
systemen zal in de loop van dit jaar uitgebreid worden getest.
EnergieNed wil voorkomen dat er ongewenste problemen ontstaan zoals
bij de marktopening van de midzakelijke markt. In dat verband acht
EnergieNed het niet verstandig dat klanten bij opening van de markt
ook gebruik maken van de mogelijkheid van meetbedrijf te wisselen. Dit
kan tot ongewenste complicaties leiden. Dit heeft EnergieNed vandaag
per brief laten weten aan staatssecretaris Wijn van Economische Zaken.
Vanaf 1 januari 2004 kunnen de consument en de kleinere ondernemer
zelf bepalen bij welke leverancier zij hun gas en elektriciteit kopen,
tevens zijn zij vrij in de keuze van hun gas- en/of
elektriciteitsmeterleverancier. Dit in navolging van de circa 650
groot-zakelijke klanten en de circa 65.000 middelgrote klanten die
reeds keuzevrijheid hebben sinds respectievelijk 1999 en 2002. De
opening van deze segmenten heeft geleid tot het switchen van grote
aantallen klanten en lagere energiekosten. De 'groene stroom' markt is
open sinds 1 juli 2001; inmiddels hebben zon 1,3 miljoen klanten
gekozen voor groene stroom.
Echte keuzevrijheid
De inzet van de energiebedrijven is dat de consument en kleinzakelijke
klant per 1 januari 2004 echt gebruik kunnen maken van keuzevrijheid
van energieleverancier, aldus EnergieNed in de brief aan Wijn. In een
aantal EU-landen (ondermeer Duitsland, Spanje) is de markt uitsluitend
volledig open op papier. In de praktijk blijkt dat het voor klanten in
die landen niet of nauwelijks mogelijk is van leverancier te
veranderen, omdat de noodzakelijke en ingewikkelde switchprocessen
tussen de energiebedrijven nog niet zijn geregeld.
Marktopening complexe operatie
EnergieNed noemt de opening van de energiemarkt per 1 januari 2004 een
zeer complexe operatie. Deze is met name toe te schrijven aan de
nieuwe rolverdeling tussen de verschillende bedrijven in de
energieketen, te weten:
· de leverancier die het leveringscontract met de klant afsluit en de
energie t.b.v. de klant inkoopt;
· de netbeheerder die het transport van gas en elektriciteit verzorgt
tot aan de meter van de klant;
· het meterbedrijf dat de elektriciteit- en gasmeter levert en
eventueel ook de meteraflezing en de doorgifte van de meterstanden aan
de netbeheerder verzorgt.
Inmiddels is een aantal nieuwe leveranciers en meterbedrijven
toegetreden tot de Nederlandse energiemarkt. Voor het energietransport
blijft de klant gebonden aan de regionale beheerder van het net.
Het overstappen ('switchen') van de oude naar een nieuwe leverancier, vereist verificatie en de uitwisseling van een groot aantal gegevens tussen de leveranciers en de netbeheerder. Dit betreft bijvoorbeeld de klantgegevens, aansluitgegevens en meterstanden. Indien ook nog van meterleverancier wordt gewisseld, moeten ook allerlei metergegevens worden uitgewisseld. Deze gegevensuitwisseling vindt dus plaats tussen verschillende bedrijven. Vóór de liberalisering werden die gegevens uitsluitend binnen de energiebedrijven verwerkt. Dit houdt in dat alle betrokken energiebedrijven (netbeheerders, leveringsbedrijven, meterbedrijven) de informatiesystemen die met klantprocessen te maken hebben, zoals verhuizen, switchen en facturering, opnieuw moeten definiëren, ontwikkelen en testen, aldus EnergieNed.
Testen informatie-uitwisseling
Naast het testen van de informatiesystemen door de bedrijven zelf
zullen deze ook in ketentesten onderling worden getest, meldt
EnergieNed aan de staatssecretaris. EnergieNed coördineert deze
testen. De ketentesten zullen vanaf mei a.s. plaatsvinden tussen de
energiebedrijven. Hierbij zullen alle processen worden betrokken
waarbij uitwisseling van klantgegevens plaatsvinden. EnergieNed nodigt
met nadruk nieuwe spelers op de energiemarkt uit deel te nemen aan
deze ketentesten. Het ministerie van Economische Zaken, de Dienst
uitvoering en toezicht energie (DTe) en (markt)partijen zoals VNO-
NCW, FME-CWM, MKB Nederland, LTO Nederland en Consumentenbond, worden
over het verloop van het project geïnformeerd.
Metermarkt tijdelijk bevriezen
Het liberaliseren van de markt brengt veel berichtenverkeer opgang.
Als een klant ook nog eens van meetbedrijf wisselt vergt dit extra
uitwisseling van gegevens. Om dat te voorkomen roept EnergieNed
staatssecretaris Wijn op de metermarkt voor huishoudelijke en
kleinzakelijke klanten tijdelijk te bevriezen in de periode rond de
marktopening. In die periode kunnen consumenten en kleinzakelijke
klanten dus niet wisselen van meetbedrijf. De tijdelijke bevriezing
geldt niet voor een groep van 10.000 zakelijke gasklanten die hun
gasmeter op basis van de wet nog moeten laten aanpassen.
Ervaringen midzakelijke markt
De liberalisering heeft tot dusver positief uitgepakt, stelt
EnergieNed in de brief aan staatssecretaris Wijn. In 2002 zijn circa
20.000 midzakelijke klanten geswitcht, per 1 januari 2003 hebben
12.000 midzakelijke klanten gebruik gemaakt van de mogelijkheid een
andere leverancier te kiezen. Zowel klanten, branche, overheid als
toezichthouder hebben moeten wennen aan de nieuwe marktordening,
waardoor er aanloopproblemen waren. De problemen met het afhandelen
van switchproblemen zijn opgelost. De effecten van problemen bij het
uitwisselen van meetgegevens ijlen nog steeds na. Circa 6000
geswitchte midzakelijke klanten hebben nog geen maandafrekening voor
elektriciteit over december 2002 ontvangen. Dat geldt ook voor ca.
6000 niet-geswitchte klanten. Meetbedrijven, netbeheerders en
leveranciers werken constructief samen om hier verbetering in te
brengen. Die samenwerking werpt ook vruchten af. De afgelopen maanden
is de uitwisseling van gegevens goed op gang gekomen. EnergieNed
verwacht dat de problemen binnen afzienbare termijn zijn opgelost.
---
---