NIPO
Mobiele telefoongebruikers in Europa staan open voor volgende generatie mobiele diensten
Ruim twee op de vijf (42%) Europese mobiele telefoongebruikers geven aan
geïnteresseerd te zijn in het gebruik van zogenaamde derde generatiediensten
(3G/ UMTS diensten). De Europeanen lopen het warmst voor mobiel e-mailen.
Daarnaast is de videofoon waarmee je de persoon met wie je belt kunt zien
populair en worden onder andere 'plaatsbepalingsdiensten' genoemd, waarmee
gebruikers bijvoorbeeld de dichtstbijzijnde bank kunnen vinden. Tevens
blijkt dat een meerderheid van de mobiele telefoongebruikers bereid is voor
deze 3G / UMTS toestellen en diensten te betalen. Dit blijkt uit een
Europees onderzoek van NIPO Telecoms in samenwerking met Taylor Nelson
Sofres Telecoms naar 3G / UMTS diensten.
Geïnteresseerden in 3G / UMTS diensten zijn bereid te betalen
De helft van alle mobiele bellers die geïnteresseerd zijn in 3G / UMTS
diensten, zegt bereid te zijn zes tot tien euro per maand te willen betalen
voor 3G / UMTS diensten als MMS (Multi Media Messaging), mobiele
internettoegang of mobiel e-mailen. Het onderzoek toont verder aan dat er in
Europa gemiddeld 26 euro per maand wordt verbeld (20 euro voor
prepaidbellers en 37 euro voor postpaidbellers). Daarnaast zijn de
geïnteresseerden ook bereid om tot 330 euro te betalen voor een 3G / UMTS
toestel.
Mobiel e-mail spreekt het meest aan
Mobiel e-mailen en de videofoon spreken in Europa het meeste aan. Ook
Nederlanders zijn het meest geïnteresseerd in mobiel e-mailen. Veel minder
interesse is er in Europa voor het downloaden van muziekbestanden en het
bekijken van videoclips op een mobiele telefoon. In onderstaande grafiek
wordt een overzicht gegeven van de interesse voor verschillende 3G/ UMTS
diensten in Nederland ten opzichte van het Europees gemiddelde.
1 | Interesse voor mobiele 3G / UMTS diensten - Basis: respondenten
geïnteresseerd in 3G / UMTS diensten ( % respondenten dat 4, 5 of 6 noemt op
een schaal van 1-6 is weergegeven)
> Bron: NIPO, 2003
Europese interesse in 3G / UMTS verdeeld
In Oost-Europese landen is de interesse voor het gebruik van 3G / UMTS
diensten groter dan in de West-Europese landen. In Turkije en Polen
bijvoorbeeld geeft respectievelijk 59% en 51% aan geïnteresseerd te zijn,
terwijl dit percentage in het Groot-Brittannië slechts op 34% ligt.
Daarnaast is er een duidelijk onderscheid te zien op basis van geslacht, 48%
van de mannen ten opzichte van 36% van de vrouwen zijn in 3G / UMTS diensten
geïnteresseerd.
Methodologie:
Het onderzoek is uitgevoerd in tien landen (Nederland, Duitsland, België,
Tsjechië, Frankrijk, Italië, Polen, Spanje, Turkije en Groot-Brittannië) in
september/oktober 2002. In elk land is een representatieve steekproef van
500 personen van 15 jaar en ouder in het bezit van een mobiele telefoon
ondervraagd.
Meer informatie over veldwerk Nederlands onderzoek:
Het veldwerk voor Nederland is uitgevoerd in oktober 2002 door NIPO
Telecoms. Hierbij zijn 500 telefonische gesprekken afgenomen met personen
van 15 jaar of ouder in het bezit van een mobiele telefoon.
Het onderzoek is uitgevoerd door NIPO Telecoms, de afdeling binnen het NIPO
gespecialiseerd in onderzoek op de markt van (mobiele) telefonie onder
zowel de consumenten- als bedrijven. Op continue basis worden voor beide
doelgroepen de marktontwikkelingen in kaart gebracht. Voor meer informatie
surf naar www.NIPO.nl.
Bij publicatie of verspreiding gelieve de bron NIPO te vermelden. Van het
onderzoek kan een volledig rapport met alle onderzoeksresultaten worden
aangeschaft. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Menno Urbanus
(tel: 020-5225 458) of Marco Bais (tel: 020-5225 930).
Voor eventuele vragen over het internationale rapport graag contact opnemen
met:
Mica Quinn
Paul Stelmaszczyk/ Liz Kearney
Meer informatie over TNS:
TNS heeft een netwerk van vestigingen in meer dan 50 landen. Het bevindt
zich op de vierde plaats als grootste marketing informatiegroep van de
wereld. Meer informatie over TNS is beschikbaar op www.tnsofres.com