BACARDI MARTINI NEDERLAND
Gouda, 11 februari 2003
Bacardi-Martini wint ook in hoger beroep geschil over
leeftijdssticker
Reclame Code Commissie wijst klacht STAP in hoger beroep af
De Reclame Code Commissie en het College van Beroep hebben beide een
klacht van de Stichting Alcohol Preventie (STAP) tegen Bacardi-Martini
afgewezen. De klacht was ingediend tegen een sticker met de naam en
het logo van Bacardi Breezer, die er op wijst dat het wettelijk
verboden is alcoholhoudende dranken te verkopen aan jongeren onder de
16 jaar. Bacardi-Martini heeft de sticker verspreid onder de
Nederlandse slijters en supermarkten om meer bekendheid te geven aan
de wettelijk verplichte verkoopleeftijdsgrenzen én om aan te geven dat
zij zich volledig achter dat beleid schaart.
STAP had de klacht tegen Bacardi-Martini ingediend omdat deze volgens
haar in strijd zou zijn met artikel 14 van de Reclamecode voor
Alcoholhoudende Drank, dat verbiedt om reclame te maken die in het
bijzonder gericht is op jongeren. Zij stelde dat de sticker door de
naam en het logo van Bacardi Breezer als reclame moest worden gezien
en in het bijzonder gericht op jongeren onder de 16 jaar zou zijn.
De Reclame Code Commissie heeft de klacht van STAP ongegrond verklaard. De sticker is verspreid onder de Nederlandse slijters en supermarkten om de aandacht te vestigen op het feit dat aan jongeren onder de 16 jaar geen alcohol mag worden verkocht. Het winkelend publiek en de verkopers hebben in merendeel de wettelijke leeftijd om alcohol te mogen kopen/verkopen, zodat van de uiting niet kan worden gezegd dat deze in het bijzonder op jongeren is gericht. Dat het logo en de naam Bacardi Breezer op de sticker staat, is volgens de fabrikant juist bedoeld als afzender/ondersteuner van de boodschap.
Na de Reclame Code Commissie heeft nu ook de Commissie van Beroep de
klacht ongegrond verklaard. Zij oordeelt dat de sticker niet in strijd
is met bovengenoemd artikel 14.
Door het bovenstaande voelt Bacardi-Martini zich gesteund in haar
beleid dat nadrukkelijk een onderscheid maakt tussen verantwoord
alcoholgebruik en ongewenst drankgebruik. Bacardi-Martini zal dit
beleid ook in de toekomst continueren en doorgaan met het ontplooien
van initiatieven om verantwoord alcoholgebruik te stimuleren en
ongewenst alcoholgebruik actief te ontmoedigen. De sticker zal opnieuw
worden aangeboden aan winkels die behoefte hebben aan een duidelijke
aanduiding voor de wettelijke verkoopleeftijdsgrenzen.
Een afbeelding van de sticker is te vinden op www.Bacardi-Martini.nl
einde persbericht