Gemeente Ede
nummer 36 / Ede, 11 februari 2003
College stelt hoofdlijnen economisch beleid Ede vast
Het in 1990 door de raad vastgestelde economisch beleidsplan `Werken
in en aan Ede` is niet meer up-to-date. De economische situatie is in
de afgelopen dertien jaar aanzienlijk veranderd en het is daarom
noodzakelijk om een nieuw economisch beleid te ontwikkelen.
Burgemeester en wethouder hebben dinsdag 11 februari de hoofdlijnen
voor een nieuw economisch beleid vastgesteld.
De door het college vastgestelde hoofdlijnen worden oriënterend
besproken in de raadscommissie RO van 6 maart 2003. Ook wordt
gesproken met afvaardigingen uit het bedrijfsleven. Daarna zal de
Kadernota Economisch Beleid worden geschreven. In deze nota wordt het
economisch beleid voor de komende jaren beschreven.
De ambitie van Ede is het waarborgen en uitbouwen van de positie als een veelzijdig regionaal werk- en voorzieningencentrum. Dit is gericht op voldoende en gevarieerde werkgelegenheid voor de beroepsbevolking en een aantrekkelijk aanbod van voorzieningen voor de inwoners.
Veelzijdigheid en toekomstvastheid vragen in Ede naast de continue
aandacht voor alle economische activiteiten om een gerichte uitbouw
van een aantal specifieke aspecten:
* Food-valley/life sciences: in de regio zijn veel bedrijven die
gebruik maken van de kennis van de Universiteit van Wageningen op
het gebied van voedingsmiddelen. Voor dit soort bedrijvigheid is
in Wageningen te weinig ruimte. Ede wil dit soort bedrijven (die
zich bezig houden met voedingsmiddelen, medische toepassingen,
farmacie, biotechnologie etc.) de gelegenheid bieden zich in de
gemeente te vestigen.
* Detailhandel & leisure. Dit loopt via twee lijnen:
a. versterking centrum met mogelijkheden voor vrije tijdsbesteding
(leisure), zowel voor inwoners als bezoekers (b.v. toeristen
Veluwe) Hierbij kan gedacht worden aan vernieuwende combinaties
van horeca, cultuur, vermaak, winkelen, diensten etc;
b. behoefte onderzoeken aan modern winkelen in ISEV-gebied via
perifere grootschalige detailhandel, bijvoorbeeld een tuincentrum
of caravanhandel.
* Toerisme & recreatie. Professionalisering en opwaardering van het
verblijf- en vermaakaanbod op de Veluwe en mogelijk in beperkte
vorm ook in het agrarisch buitengebied (waar herstructurering van
de landbouw voortgezet wordt). Ook het zakelijk toerisme
(bijvoorbeeld congres- en vergaderaccommodaties) zou kunnen worden
versterkt.
* Kantoorgebonden dienstverlening: activiteiten in de financieel en
zakelijke dienstverlening, maar ook kantoorfuncties van
bijvoorbeeld industrie, handel en logistiek. Hier worden
specifieke kantooromgevingen voor ontwikkeld (b.v. kantoren in het
groen aan oostrand Ede).
De voor Ede economische kansrijke activiteiten op gebied van logistiek
worden niet nadrukkelijk uitgebouwd. De aanwezige potentie wordt
gericht benut door de nadruk te leggen op logistiek met toegevoegde
waarde (bijvoorbeeld assemblage, verpakken, monteren, reparatie),
geïntegreerde productie en distributie en kantoorgelieerde
activiteiten.
Citymarketing
De gemeente Ede wil verrassend veelzijdig zijn en blijven. Het gaat
hierbij ook om het verkopen van en bekendheid geven aan Ede. De
praktijk is dat deze veelzijdigheid onvoldoende wordt onderkend door
potentiële inwoners, ondernemers, bezoekers en investeerders. Het
imago van Ede doet onvoldoende recht aan de werkelijkheid. Dit vraagt
om aandacht voor regio- & city-marketing.
Communicatie
Het is de bedoeling dat de Kadernota Economisch Beleid voor de zomer
gereed is. Voor die tijd wordt eerst met interne en externe
belanghebbenden gediscussieerd over het nieuwe beleid. Zo wordt er
gesproken met grote Edese ondernemingen, belangenvertegenwoordigers
van de ondernemers (Edes Bedrijfs Contact en Edese Ondernemers
Vereniging), de WERV-gemeenten (Wageningen, Veenendaal en Rhenen) en
de gemeente Barneveld. De gemeenteraad heeft de gelegenheid om het
voorgenomen beleid zelfstandig met belanghebbenden te bespreken. De
planning is erop gericht dat de raad de Kadernota voor de zomer
definitief vaststelt.