Provincie Utrecht

Persbericht

Gedeputeerde Staten gaan akkoord met strategisch mobiliteitsplan

11-2-2003
Op 11 februari hebben Gedeputeerde Staten van Provincie Utrecht het ontwerp Strategisch Mobiliteitsplan Provincie Utrecht (SMPU) vastgesteld. Het nieuwe provinciaal verkeers- en vervoerplan is een actueel, realistisch en concreet beleidsplan voor de periode tot 2015. Het motto van het plan is 'Netwerken voor mobiliteit': reizigers verleiden gebruik te maken van auto-, openbaar vervoer-, en fietsnetwerken waarbij het tijdstip van reizen belangrijk is voor de keuze van het vervoermiddel. In het mobiliteitsplan staan drie hoofddoelen centraal: het waarborgen van de bereikbaarheid van de provincie Utrecht en de Randstad, verbetering van de veiligheid van het verkeers- en vervoersysteem, en verbetering van de kwaliteit van de leefomgeving voorzover deze negatief beïnvloed wordt door verkeer en vervoer.

De provincie Utrecht profileert zich met het mobiliteitsplan en het daarbij behorende Meerjaren Actie Programma (MAP) als een 'presterende provincie'. Met het actieprogramma kiest de provincie voor een pakket maatregelen dat een goede basis legt voor realisatie van de doelen van het mobiliteitsplan. De commissie Wegen, Verkeer en Vervoer zal hier op 17 februari over spreken en na positief advies wordt het plan vrijgegeven voor inspraak. De nieuwe Provinciale Staten zullen het plan definitief vaststellen. Met de uitvoering van het mobiliteitsplan kan dan na de zomer van 2003 worden begonnen. Een nieuw mobiliteitsplan is hard nodig. In navolging van het rijk erkent de provincie Utrecht de behoefte aan mobiliteit. Om hieraan tegemoet te komen zijn concrete, uitvoeringsgerichte oplossingen noodzakelijk. GS willen met name investeren in knelpunten in het wegennet, het verbeteren en aanleggen van de belangrijkste fietsverbindingen, het verbeteren van haltevoorzieningen voor het openbaar vervoer, het verbeteren van de verkeersveiligheid en het verminderen van geluidshinder van het wegverkeer.

De mobiliteitsproblemen in de provincie Utrecht zijn zo urgent dat niet wordt gewacht op het rijksbeleid op dit terrein. Het Nationaal Verkeers- en Vervoerplan wordt waarschijnlijk niet eerder dan eind 2003 door de Tweede Kamer vastgesteld. Vooruitlopend op het nationaal beleid doet de provincie Utrecht met het mobiliteitsplan een voorzet voor gezamenlijke doelen, inspanningen en investeringen van overheden, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties op het gebied van verkeer en vervoer in de regio. Niet alles wat de provincie wil realiseren, is op dit moment financieel haalbaar. Daarom zijn keuzes gemaakt waarbij het doel was om een evenwichtig pakket maatregelen samen te stellen. Het uitgangspunt is te investeren in concrete resultaten voor alle drie de hoofddoelen. De provincie Utrecht zet 269 mln. voor het actieprogramma in. GS hebben al meer dan de helft van de bijdrage gedekt. Voor het resterende deel zijn meerdere opties mogelijk. Het nieuwe college zal zich hierover buigen en de nieuwe Staten zullen daar definitief over beslissen.

Als basis voor het strategisch mobiliteitsplan diende de strategische mobiliteitsvisie Midden-Nederland (SMV) die de provincie Utrecht samen met gemeenten en belangengroepen heeft opgesteld. Ook bij de totstandkoming van het mobiliteitsplan zijn deze partijen betrokken. Het mobiliteitsplan is de eerste van de vier strategische plannen waar de provincie Utrecht aan werkt. De andere plannen zijn het Streekplan, het Provinciaal Milieu Beleidsplan en het Waterhuishoudingsplan.

Meer informatie: Tom Wouters, telefoon 030-258 3713 of Tom.Wouters@provincie-utrecht.nl