Provincie Utrecht
Persbericht
Gedeputeerde Staten gaan akkoord met strategisch mobiliteitsplan
11-2-2003
Op 11 februari hebben Gedeputeerde Staten van Provincie Utrecht het
ontwerp Strategisch Mobiliteitsplan Provincie Utrecht (SMPU)
vastgesteld. Het nieuwe provinciaal verkeers- en vervoerplan is een
actueel, realistisch en concreet beleidsplan voor de periode tot 2015.
Het motto van het plan is 'Netwerken voor mobiliteit': reizigers
verleiden gebruik te maken van auto-, openbaar vervoer-, en
fietsnetwerken waarbij het tijdstip van reizen belangrijk is voor de
keuze van het vervoermiddel. In het mobiliteitsplan staan drie
hoofddoelen centraal: het waarborgen van de bereikbaarheid van de
provincie Utrecht en de Randstad, verbetering van de veiligheid van
het verkeers- en vervoersysteem, en verbetering van de kwaliteit van
de leefomgeving voorzover deze negatief beïnvloed wordt door verkeer
en vervoer.
De provincie Utrecht profileert zich met het mobiliteitsplan en het
daarbij behorende Meerjaren Actie Programma (MAP) als een 'presterende
provincie'. Met het actieprogramma kiest de provincie voor een pakket
maatregelen dat een goede basis legt voor realisatie van de doelen van
het mobiliteitsplan. De commissie Wegen, Verkeer en Vervoer zal hier
op 17 februari over spreken en na positief advies wordt het plan
vrijgegeven voor inspraak. De nieuwe Provinciale Staten zullen het
plan definitief vaststellen. Met de uitvoering van het mobiliteitsplan
kan dan na de zomer van 2003 worden begonnen. Een nieuw
mobiliteitsplan is hard nodig. In navolging van het rijk erkent de
provincie Utrecht de behoefte aan mobiliteit. Om hieraan tegemoet te
komen zijn concrete, uitvoeringsgerichte oplossingen noodzakelijk. GS
willen met name investeren in knelpunten in het wegennet, het
verbeteren en aanleggen van de belangrijkste fietsverbindingen, het
verbeteren van haltevoorzieningen voor het openbaar vervoer, het
verbeteren van de verkeersveiligheid en het verminderen van
geluidshinder van het wegverkeer.
De mobiliteitsproblemen in de provincie Utrecht zijn zo urgent dat
niet wordt gewacht op het rijksbeleid op dit terrein. Het Nationaal
Verkeers- en Vervoerplan wordt waarschijnlijk niet eerder dan eind
2003 door de Tweede Kamer vastgesteld. Vooruitlopend op het nationaal
beleid doet de provincie Utrecht met het mobiliteitsplan een voorzet
voor gezamenlijke doelen, inspanningen en investeringen van overheden,
bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties op het gebied van
verkeer en vervoer in de regio. Niet alles wat de provincie wil
realiseren, is op dit moment financieel haalbaar. Daarom zijn keuzes
gemaakt waarbij het doel was om een evenwichtig pakket maatregelen
samen te stellen. Het uitgangspunt is te investeren in concrete
resultaten voor alle drie de hoofddoelen. De provincie Utrecht zet 269
mln. voor het actieprogramma in. GS hebben al meer dan de helft van de
bijdrage gedekt. Voor het resterende deel zijn meerdere opties
mogelijk. Het nieuwe college zal zich hierover buigen en de nieuwe
Staten zullen daar definitief over beslissen.
Als basis voor het strategisch mobiliteitsplan diende de strategische
mobiliteitsvisie Midden-Nederland (SMV) die de provincie Utrecht samen
met gemeenten en belangengroepen heeft opgesteld. Ook bij de
totstandkoming van het mobiliteitsplan zijn deze partijen betrokken.
Het mobiliteitsplan is de eerste van de vier strategische plannen waar
de provincie Utrecht aan werkt. De andere plannen zijn het Streekplan,
het Provinciaal Milieu Beleidsplan en het Waterhuishoudingsplan.
Meer informatie: Tom Wouters, telefoon 030-258 3713 of
Tom.Wouters@provincie-utrecht.nl