Gemeente Lisse
11-02-2003 Provinciaal verkeer- en vervoerplan 2002-2020
detail: Provinciaal verkeer- en vervoerplan 2002-2020 Mobiliteit is de
smeerolie van de moderne samenleving. De keerzijde: files en overvolle
treinen vooral in onze drukbevolkte provincie. Geluid en uitlaatgassen
verslechteren het leefklimaat langs drukke wegen. In Zuid-Holland
staan mobiliteit, bereikbaarheid en leefbaarheid met elkaar op
gespannen voet. Een heldere visie en duidelijke keuzen zijn nodig om
deze spanning onder controle te krijgen. Met het ontwerp provinciaal
verkeer en vervoerplan, deel A, presenteert de provincie Zuid-Holland
haar visie en ambitie op het verkeers- en vervoersvraagstuk in
Zuid-Holland. Het ontwerp ligt tot en met 21 februari ter inzage in
het gemeentehuis.
Het ontwerp
In het Provinciale Verkeers- en Vervoersplan (PVVP) presenteert de
provincie Zuid-Holland een vernieuwende aanpak van de verkeers- en
vervoersproblematiek. In het PVVP stelt zij de reiziger en goederen
centraal. Niet het technisch systeem is maatgevend, maar de behoeften
van de consument. De infrastructuur is slechts het middel om mens en
doos van A naar B te brengen.
Netwerken van de verschillende wegbeheerders en vervoerswijzen moeten
een samenhangend een op elkaar afgestemd product aanbieden. Alle
beschikbare infrastructuur en kennis dienen in samenhang ingezet te
worden voor een effectieve benutting van het totale vervoersnet.
Samenhang en integratie zijn dan ook de sleutelwoorden van het PVVP.
Beheerste groei
De provincie staat voor een verbetering van de bereikbaarheid; voor
een beheerste groei. Die mag niet ten koste gaan van de leefbaarheid
en veiligheid. Alleen een consequent beleid langs meerdere lijnen kan
dit doel haalbaar maken; via een beleidsmix van benutten, beprijzen,
bouwen en besturen.
Korte termijn
Op de bestaande netwerken is nog enige winst te halen. Beter gebruik
("benutten") is mogelijk met dynamisch verkeersmanagement en
mobiliteitsmanagement. Kosten in rekening brengen ("beprijzen")
beïnvloedt ook de druk op het wegennet. De provincie blijft
voorstander van het invoeren van kilometerheffing, gedifferentieerd
naar tijd en plaats.
Langere termijn
Op de langere termijn is "bouwen" nodig, investeringen in hoogwaardig
regionaal openbaar vervoer en in de fiets. Ook het regionaal
wegennetwerk, ofwel het onderliggend wegennetwerk, moet een groter
aandeel van de verkeersstromen gaan opvangen. Per saldo zal het totale
netwerk van hoofd- en onderliggende wegen beter moeten functioneren.
Taken en bevoegdheden op het vlak van verkeer en vervoer zijn
versnipperd over allerlei organisaties. Meer effectieve bestuurlijke
samenwerking is van belang en het aanstellen van één
vervoersautoriteit ("besturen").
Mobiliteit, wonen, werken en recreëren
In de ruimtelijke ordening draait het om de juiste ligging van woon-,
werk- en recreatiegebieden. Van, naar en tussen deze gebieden ontstaan
weer verkeersstromen, mobiliteitsgroei. De planning van dergelijke
gebieden en infrastructuur dienen dan zoveel mogelijk in samenhang te
gebeuren. Met het oog hierop is een "knopenbeleid" geformuleerd.
Behalve in het PVVP zal dit beleid worden verankerd in de
Zuid-Hollandse streekplannen en de Nota Planbeoordeling, waarin het
provinciaal toetsingskader voor de gemeentelijke ruimtelijke plannen
is verwoord.
Makkelijker overstappen van de auto in de trein
In Zuid-Holland is een kwaliteitssprong in het openbaar vervoer nodig.
Het Zuidvleugelnet is daar een goed voorbeeld van.
De overstap tussen de ov-diensten onderling, maar ook vanuit auto en
fiets zullen uiterst soepel moeten verlopen. Nieuwste vormen van
reizigersinformatie kunnen daartoe bijdragen. Even zo belangrijk zijn
goed geoutilleerde, sociaal veilige halteplaatsen, fietsenstallingen
en parkeerfaciliteiten.
Snelle spoorverbinding
Zuid-Holland moet ook hoogwaardig aangesloten worden met de
belangrijkste centra in Europa en de (inter)nationale knopen in de
Deltametropool, met snelle en frequente spoorverbindingen zoals de
HST-Oost en snelle treinen vanuit Den Haag en Rotterdam naar Utrecht
(HST-West).
Landelijk gebied
Ook de bereikbaarheid van het landelijk gebied dient op peil te
blijven, waar mogelijk met basisdiensten. Kleinschaliger vormen van
collectief vervoer zullen worden gegarandeerd, voor die plaatsen waar
reguliere lijndiensten niet haalbaar zijn.
Het ontwerpplan inzien en/of uw mening over deze visie geven
Het ontwerp ligt tot en met 21 februari ter inzage in het
gemeentehuis, kamer 211. U kunt hier terecht gedurende de openingsuren
van het gemeentehuis (08.30 - 12.30 uur). U kunt het rapport ook
downloaden vanaf deze site (zie volgende alinea).
U kunt uw zienswijze over dit ontwerpplan schriftelijk of mondeling
kenbaar maken bij de provincie. Schriftelijke zienswijzen kunt u
sturen aan Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, t.a.v. mw. B. van
Beekvelt, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag. Vermeld in de
linkerbovenhoek van de enveloppe 'zienswijze pvvp' en de zienswijze.
Na beoordeling van de reacties zal uiteindelijk Provinciale Staten van
Zuid-Holland medio 2003 deze visie vaststellen.
Vervolgens stelt de provincie een actieprogramma op (PVVP, deel B
ofwel de Beleidsagenda).
Het PVVP ligt in het verlengde van het Nationaal Verkeer- en
Vervoerplan (NVVP) van het rijk.
Informatiebijeenkomsten
Er worden twee informatiebijeenkomsten over het pvvp gehouden:
- dinsdag 4 februari van 16.00-20.00 uur in het Stadskantoor te
Dordrecht, Spuiboulevard 300;
- donderdag 20 februari van 16.00-20.00 uur in het Stadsbouwhuis te
Leiden, Langegracht 72.
Rapport downloaden
Onder aan de pagina kunt u het Ontwerp Provinciaal Verkeer- en
Vervoerplan downloaden. Het bestand is in PDF formaat. Het downloaden
kan enige tijd in beslag nemen, omdat het bestand redelijk groot is:
3416 kB.
Te downloaden :
pvvpA.pdf