UNIE VAN WATERSCHAPPEN
Extra maatregelen verkeersveiligheid nodig
De nieuwe regering moet meer doen aan verkeersveiligheid. Drie
maatregelen zijn de komende kabinetsperiode concreet van groot
belang:
Met ingang van 2004 dient voor dit doel jaarlijks 150 miljoen Euro
extra te worden uitgetrokken op de begroting van het ministerie van
Verkeer & Waterstaat;
Verkeersveiligheid moet een verplicht onderdeel (kerndoel) worden
tijdens de basis-vorming van het voortgezet onderwijs;
De verkeershandhaving (controles en boetes) moet worden opgevoerd in
met name woon- en leefgebieden. Ook decentrale overheden moeten kunnen
handhaven. De opbrengsten hiervan komen ten goede aan
verkeersveiligheidsmaatregelen.
Zes decentrale overheden en maatschappelijke organisaties doen deze
dringende oproep in de vorm van een 'open motie' aan de politiek. De
motie is verzonden aan de informateurs, die een nieuwe regering en
regeerakkoord voorbereiden.
De ondertekenaars van de open motie zijn de Unie van Waterschappen, de
Verenigde Verkeersveiligheids Organisatie (3VO), het Centraal Bureau
Rijvaardigheidsbewijzen (CBR), de BOVAG, de Fietsersbond en de
Samenwerkende Kaderwetgebieden Verkeer en Vervoer (SKVV).
De opstellers van de motie verlangen ook met nadruk dat de
oorspronkelijke nationale doelstellingen op het gebied van
verkeersveiligheid worden gehandhaafd.
Jarenlang waren de streefgetallen: maximaal 750 verkeersdoden per jaar
en maximaal 14.000 ziekenhuisgewonden door verkeersongelukken per jaar
in 2010. Bij de begrotingsbehandeling 2003 van het ministerie van
Verkeer & Waterstaat is die ambitie ten onrechte verlaten, menen de
ondertekenaars van de motie. Want alleen al bij ongewijzigd beleid
bedraagt in 2010 het aantal verkeersdoden naar verwachting 925 per
jaar en het aantal ziekenhuisgewonden 17.500 per jaar. 'Elk
verkeersslachtoffer veroorzaakt veel leed bij gezin, familie, vrienden
en kennissen', aldus de motie.
Verkeersveiligheid is met 8,7 miljard Euro aan maatschappelijke kosten
op jaarbasis een 'nationaal probleem', menen de opstellers van de open
motie. Maar met een extra inzet van 150 miljoen Euro per jaar kunnen
die maatschappelijke kosten in 2010 zijn gedaald met 2 miljard Euro
per jaar. In de jaren daarna kan die vermindering zelfs nog verder
oplopen.
De open motie herinnert er verder aan dat Nederlanders extra
maatregelen ter vergroting van de veiligheid op de weg belangrijker
vinden dan bijvoorbeeld de bescherming tegen woning-inbraak of
veiliger vliegen. Dat bleek onlangs uit een onderzoek in opdracht van
het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen.
De lagere overheden zijn zeker van plan om hun eerdere bijdrage van
minimaal 50 procent aan hun verkeersveiligheidsmaatregelen op peil te
houden door ook in de toekomst fors te investeren. Maar er dient
volgens de open motie wel sprake te zijn van een gezamenlijke
inspanning. Daarvoor is minimaal nodig dat het oorspronkelijke
nationale ambitieniveau gehandhaafd blijft en dat het rijk zijn
bijdrage blijft leveren aan een integraal pakket van maatregelen in de
sfeer van infrastructuur, communicatie, educatie (onderwijs) en
handhaving.
Nadere inlichtingen zijn verkrijgbaar bij: Unie van Waterschappen: M.
de Ruijter (telefoon 070-3519756 of 's avonds 071-5222941); Verenigde
Verkeersveiligheids Organisatie (3VO): mevrouw H. Rijnkels
(035-5248851 of 06-51704439); Samenwerkende Kaderwetgebieden Verkeer
en Vervoer (SKVV) : J. Leeuwenburgh (070-3129166 of 06-21556746);
Fietsersbond: A. de Jong (06-20504419); Bovag: R. Boon (030-6595340);
Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR): H. Fontijn
(070-3720508).
11 feb 03 15:47