BedrijfsautoRAI
11-02-2003
De nieuwe Volkswagen Transporter: veelzijdige werkpartner
De moderne, grotere carrosserie heeft een krachtige uitstraling. De
koplampen achter helder glas dragen bij aan het moderne uiterlijk van
de nieuwe Transporter. Er is keuze uit een korte of lange wielbasis en
voor het eerst ook uit drie dakhoogten. De nieuweling is 4,89 meter
lang, 1,90 meter breed en 1,96 meter hoog. Wie dat nog niet groot
genoeg vindt, kan 40 cm extra lengte kiezen (5,29 meter) en een hoogte
van 2,16 of 2,47 meter. Bovendien staan in vergelijking tot de
voorganger de zijwanden meer rechtop, waardoor de laadruimte nu goed
is voor een volume van 5,8 tot 9,4 m3, afhankelijk van de
carrosserieconfiguratie. Met dit brede aanbod aan laadvolumes blijft
de nieuwe Transporter aan kop in het segment van de lichte
bedrijfswagens tussen de 2,6 en 3,2 ton. Behalve als gesloten
bestelwagen is de nieuwe Transporter er ook als Kombi en
chassis-cabine.
Vier, vijf of zes cilinders, diesel of benzine
De nieuwe Transporter is er met de volgende motoren:
Diesel:
* 1.9 TDI PD 63 kW/86 pk en 200 Nm
* 1.9 TDI PD 77 kW/105 pk en 250 Nm
* 2.5 TDI PD 96 kW/131 pk en 340 Nm
* 2.5 TDI PD 128 kW/174 pk en 400 Nm
Benzine:
* 2.0 B 85kW/116pk en 170 Nm
* 3.2 V6 170 kW/231 pk en 320 Nm
De vijfcilinder 2.5 TDI motor met pompverstuivertechniek is geheel
nieuw. Uniek in het segment van de lichte bedrijfsautos is de
handgeschakelde zesversnellingsbak, die standaard is op de vijf- en
zescilinders. De laatst genoemde motoren worden eveneens leverbaar met
een zesversnellings automaat met TIPTRONIC.
Comfortabel en veilig onderstel
De Transporter heeft voorwielaandrijving. Het geheel nieuw ontwikkelde
onderstel zorgt voor een dynamisch, comfortabel en veilig weggedrag,
zowel in beladen als in onbeladen toestand. Ook de zeer stijve
carrosserie draagt bij aan deze goede rijeigenschappen. De
wielophanging aan de voorzijde, met McPherson veerpoten, is niet
direct verbonden met de opbouw, maar met een subframe dat via
trillingsdempers aan de carrosserie is bevestigd. Aan de achterzijde
bevinden zich schuingeplaatste wieldraagarmen, miniblock-veren en
separate schokdempers. Stabilisatorstangen beperken het overhellen in
bochten.
Praktisch interieur
De cabine blinkt onder meer uit door de vele opbergruimtes. Midden op
het dasboard zit een vak met papierklem en aan de bijrijderskant
bevindt zich een royaal dashboardkastje. Daaronder is een breed
bagagenet aangebracht, waarin bijvoorbeeld wegenkaarten en
plattegronden een plaats kunnen krijgen. Verder zijn er grote
opbergvakken in de portieren en diverse bekerhouders. De korte
versnellingspook is op de middenconsole geplaatst, onder handbereik
van de bestuurder. Hierdoor blijft de vloer vrij, waardoor het
gemakkelijker is om vanuit de cabine de laadruimte te bereiken.