BedrijfsautoRAI

11-02-2003

De nieuwe Volkswagen Transporter: veelzijdige werkpartner

De moderne, grotere carrosserie heeft een krachtige uitstraling. De koplampen achter helder glas dragen bij aan het moderne uiterlijk van de nieuwe Transporter. Er is keuze uit een korte of lange wielbasis en voor het eerst ook uit drie dakhoogten. De nieuweling is 4,89 meter lang, 1,90 meter breed en 1,96 meter hoog. Wie dat nog niet groot genoeg vindt, kan 40 cm extra lengte kiezen (5,29 meter) en een hoogte van 2,16 of 2,47 meter. Bovendien staan in vergelijking tot de voorganger de zijwanden meer rechtop, waardoor de laadruimte nu goed is voor een volume van 5,8 tot 9,4 m3, afhankelijk van de carrosserieconfiguratie. Met dit brede aanbod aan laadvolumes blijft de nieuwe Transporter aan kop in het segment van de lichte bedrijfswagens tussen de 2,6 en 3,2 ton. Behalve als gesloten bestelwagen is de nieuwe Transporter er ook als Kombi en chassis-cabine.

Vier, vijf of zes cilinders, diesel of benzine
De nieuwe Transporter is er met de volgende motoren: Diesel:

* 1.9 TDI PD 63 kW/86 pk en 200 Nm

* 1.9 TDI PD 77 kW/105 pk en 250 Nm

* 2.5 TDI PD 96 kW/131 pk en 340 Nm

* 2.5 TDI PD 128 kW/174 pk en 400 Nm

Benzine:

* 2.0 B 85kW/116pk en 170 Nm

* 3.2 V6 170 kW/231 pk en 320 Nm

De vijfcilinder 2.5 TDI motor met pompverstuivertechniek is geheel nieuw. Uniek in het segment van de lichte bedrijfsautos is de handgeschakelde zesversnellingsbak, die standaard is op de vijf- en zescilinders. De laatst genoemde motoren worden eveneens leverbaar met een zesversnellings automaat met TIPTRONIC.

Comfortabel en veilig onderstel
De Transporter heeft voorwielaandrijving. Het geheel nieuw ontwikkelde onderstel zorgt voor een dynamisch, comfortabel en veilig weggedrag, zowel in beladen als in onbeladen toestand. Ook de zeer stijve carrosserie draagt bij aan deze goede rijeigenschappen. De wielophanging aan de voorzijde, met McPherson veerpoten, is niet direct verbonden met de opbouw, maar met een subframe dat via trillingsdempers aan de carrosserie is bevestigd. Aan de achterzijde bevinden zich schuingeplaatste wieldraagarmen, miniblock-veren en separate schokdempers. Stabilisatorstangen beperken het overhellen in bochten.

Praktisch interieur
De cabine blinkt onder meer uit door de vele opbergruimtes. Midden op het dasboard zit een vak met papierklem en aan de bijrijderskant bevindt zich een royaal dashboardkastje. Daaronder is een breed bagagenet aangebracht, waarin bijvoorbeeld wegenkaarten en plattegronden een plaats kunnen krijgen. Verder zijn er grote opbergvakken in de portieren en diverse bekerhouders. De korte versnellingspook is op de middenconsole geplaatst, onder handbereik van de bestuurder. Hierdoor blijft de vloer vrij, waardoor het gemakkelijker is om vanuit de cabine de laadruimte te bereiken.