AutoRai
11-2-2003
De Multivan de veelzijdige maxi-van van Volkswagen
De oervader van de grote Volkswagen is de in 1951 gepresenteerde Samba-Bus, die met zijn luxe uitrusting bovendien als eerste ruimtewagen uit de naoorlogse periode kan worden beschouwd.
Waarschijnlijk daarom is deze historische MPV uit de
Wirtschaftswunder-tijd met zijn acht gebogen dakramen en het grote
schuifdak sinds lang een cultauto.
Er is bijna niemand die bij de woorden Samba en Bus geen emotioneel
geladen herinneringen krijgt aan avontuurlijke reizen over de
Brennerpas of vakantietrips kriskras door Europa. Slechts weinig
autonamen wekken zo nadrukkelijk associaties met het gevoel van
vrijheid, vakantie en vrije tijd als de Samba-Bus.
De ervaringen die in de loop der jaren werden verzameld, zijn nu in de
nieuwe Multivan tot een maximum aan lifestyle gerijpt. Toegegeven, de
Multivan opereert van oudsher in een voertuigsegment dat Volkswagen
zelf heeft gecreëerd: het segment van de maxi-vans. Behoorde het in de
jaren vijftig en zestig nog tot de eerste taken van een busje om zo
veel mogelijk personen comfortabel te vervoeren, de plichten van een
populaire ruimtewagen zijn tegenwoordig aanzienlijk gevarieerder en
talrijker. De nieuwe Multivan verbindt de intense beleving van ruimte
met veelzijdige gebruiksmogelijkheden. De Multivan steekt boven de
massa uit en dat niet alleen letterlijk vanwege zijn hoogte. De
Multivan-bestuurder houdt ervan onafhankelijk te zijn en maximaal van
het reizen te genieten, daarbij gesteund door een ongeëvenaarde
uitrusting met comfortabele zitgroep, tafel en slaapbank en superieure
motoren.
De veelzijdigheid van Volkswagen op elk gebied
Voor de bestuurder en voorpassagier zijn er in hoogte verstelbare
stoelen met armsteunen aan weerszijden. Naast de standaard airbags
voor de bestuurder en de voorpassagier kan de Multivan als eerste
maxi-van optioneel met hoofdairbags voor de achterpassagiers worden
uitgerust. Basis voor de nieuwe flexibiliteit achterin de Multivan is
het railsysteem in de vloer. Op deze rails kunnen de afzonderlijke
stoelen, de lig-/zitbank en de tafel naar wens worden verschoven. Dit
opent een breed scala aan variatiemogelijkheden, of je nu op weg bent
naar een plek om te mountainbiken, een vakantiebestemming of een
zakenrelatie.
De twee afzonderlijke stoelen van de tweede zitrij kunnen, net als bij
de voorganger van de Multivan, 180º gedraaid worden. Nieuw is echter
dat de rugleuningen van alle achterstoelen nu op het zitkussen kunnen
worden neergeklapt. Gewijzigd is ook de functie van het ligvlak. Bij
het terugklappen van de rugleuning van de zitbank komt het zitkussen
omhoog tot het niveau van de samengeklapte afzonderlijke stoelen.
Hiermee vormen de twee afzonderlijke stoelen en de achterbank een
groot comfortabel ligvlak. De beklede hoedenplank van het voorgaande
model is komen te vervallen. Op alle zitplaatsen achterin zijn
driepuntsgordels in de stoel geïntegreerd, zodat op elke zitplaats een
maximum aan veiligheid en draagcomfort is gewaarborgd. In hoogte
verstelbare en kantelbare hoofdsteunen, die pas na bewust ontgrendelen
naar beneden kunnen worden geschoven, dragen eveneens bij aan de
veiligheid.
Krachtig en superieur
In de Multivan worden vijf nieuwe motorversies toegepast. Het zijn
krachtbronnen die onder alle rijomstandigheden veel rijcomfort en
rijplezier bieden. De beide temperamentvolle benzinemotoren leveren 85
kW/116 pk en 170 kW/231 pk, terwijl de geavanceerde dieselmotoren over
een vermogen beschikken van 77 kW/105 pk (viercilinder) en 96 kW/131
pk of 128 kW/174 pk (vijfcilinder). Bijzonder veel rijplezier biedt
daarbij de nieuw ontwikkelde en zuinige vijfcilinder
pompverstuiver-dieselmotor met een cilinderinhoud van 2,5 liter, die
afhankelijk van de uitvoering een koppel van 340 of 400 Nm levert. Tot
dusver uniek in het segment van maxi-vans is dat elke vijf- en
zescilinderversie met een zesversnellingsbak wordt gecombineerd en dat
geldt niet alleen voor de handgeschakelde versnellingsbak maar ook
voor de automatische transmissie.
Rijkwaliteiten van een sedan
De hoge motorprestaties worden gecombineerd met een onderstel dat meer
veercomfort biedt en te allen tijde direct contact met het wegdek
verschaft. De reden voor dit uitzonderlijk dynamische rijgedrag is in
de eerste plaats de hoge torsiestijfheid van de carrosserie en het
volledig nieuw ontwikkelde onderstel.
Stevige plaatwerkdelen bij essentiële verbindingspunten zorgen voor
een grotere carrosseriestijfheid, terwijl het afzonderlijke subframe
voor de voorwielophanging niet alleen de motorgeluiden vermindert,
maar tevens fungeert als tweede botsvlak ten behoeve van de
bescherming van de inzittenden. Dankzij de McPherson-voorwielophanging
en de doordachte achterwielophanging met schuingeplaatste
wieldraagarmen, miniblok-veren en afzonderlijke schokdempers beschikt
de Multivan over rijkwaliteiten die niet onderdoen voor die van een
sedan. Verder onderdrukken ruim bemeten stabilisatorstangen de
rolneiging van de carrosserie en vergroten lastafhankelijke
schokdempers het veercomfort. Afhankelijk van de toegepaste motor
wordt de Multivan uitgerust met 16 of 17 inch velgen. Schijfremmen
zijn standaard, evenals een vierkanaals ABS en ASR. Als optie is ESP
leverbaar (standaard op V6).
Het hoofd koel houden
Ontspannen reizen hangt in belangrijke mate af van het klimaat dat in
een auto heerst. Net zo verschillend als het karakter van de
inzittenden zijn ook de wensen ten aanzien van de ideale
interieurtemperatuur. En in dat opzicht voldoet de Multivan aan alle
verwachtingen. Met de handmatig te bedienen airconditioning en de als
optie leverbare interieurventilatie (standaard op
Comfortline-uitvoering) kan de temperatuur in de cabine en het
achtercompartiment gescheiden worden geregeld. Een nog individuelere
regeling is met de Climatronic mogelijk.
Met deze klimaatregeling kan namelijk de temperatuur en de
luchtverdeling voor de voorpassagier afzonderlijk worden geregeld. De
achterpassagiers kunnen via verstelbare ventilatieroosters in het dak
de lucht direct naar zich toe leiden of deze langs de hemelbekleding
laten stromen. Twee uitstroomopeningen in de B-stijl zorgen bovendien
voor de ontwaseming van de zijruiten. De bediening van de Climatronic
is bijzonder eenvoudig: de gebruiker hoeft slechts de temperatuur te
kiezen en de afstelling van de luchtuitstroomroosters aan zijn wensen
aan te passen. Eveneens nieuw is dat niet alleen de van buitenaf
aangezogen lucht maar ook de in de auto gerecirculeerde lucht continu
gefilterd wordt.
Altijd goed verstaanbaar Een pluspunt van de Multivan ten opzichte van
de sedan of stationwagen is het grote aantal passagiers dat kan
meereizen. Geanimeerde gesprekken verkorten de reis. Maar tot nu toe
konden inzittenden op de voorste en op de achterste zitrij elkaar maar
moeilijk verstaan. Bij de nieuwe Multivan viert als optie Digital
Voice Enhancement (DVE) zijn wereldpremière. Dankzij zes microfoons in
de hemelbekleding en de radioluidsprekers is voortaan een gesprek met
normaal stemvolume mogelijk. De bestuurder hoeft zich dan ook niet
meer om te draaien om zich verstaanbaar te maken; hij kan zijn blik op
de weg gericht houden en tegelijkertijd aan het gesprek deelnemen. Net
als trouwens de overige inzittenden, want alle passagiers kunnen
elkaar duidelijk verstaan via de luidsprekers van het audiosysteem.