AutoRai
11-2-2003
Porsche Carrera GT: high performance met toekomstige technologieën
Met de nieuwe Carrera GT presenteert Porsche niet alleen de technische
mogelijkheden die tegenwoordig op sportwagengebied mogelijk zijn; deze
high performance sportwagen geeft ook een indruk van mogelijke
toekomstige Porsche-technologieën.
Op de Autosalon van Genève in maart wordt de Carrera GT voor het eerst
in het openbaar getoond.
De uitstraling en het gehele ontwerp van de Carrera GT verraden al op
het eerste gezicht dat de genen van deze auto afkomstig zijn uit de
autosport. Porsches nieuwste sportwagencreatie beschikt over een pure
racemotor. De tiencilinder V-motor met dry-sump-smering is gebaseerd
op de atmosferische 5,5-liter V10-motor die voor Porsches
raceactiviteiten werd ontwikkeld. Voor de toepassing in een
productiemodel hebben de technici van het ontwikkelingscentrum in
Weissach de cilinderinhoud vergroot tot 5,7 liter.
Het maximum vermogen bedraagt 450 kW (612 pk) bij 8.000 toeren per minuut en hij ontwikkelt een maximum koppel van 590 Nm. De Carrera GT biedt daarmee in alle opzichten nieuwe dimensies op prestatiegebied. Zo bedraagt de topsnelheid 330 km/h en accelereert hij van 0-100 km/h in 3,9 seconden en van 0-200 km/h in 9,9 seconden. De aandrijfkracht wordt optimaal aan de wielen overgebracht via een door Porsche zelf ontwikkelde, handgeschakelde zesversnellingsbak.
Consequente lichtbouw en de concentratie op de absoluut essentiële
eigenschappen voor een sportwagen waren belangrijke punten uit het
ontwikkelingsdraaiboek van de Carrera GT. Zo heeft de roadster bij een
lengte van 4,61 meter, een breedte van 1,92 meter, een hoogte van 1,16
meter en een wielbasis van 2,73 meter slechts een ledig gewicht van
1.380 kilogram.
Een primeur voor productie- en raceautos is het nieuwe
constructieconcept: zowel de monocoque als de hele
aandrijflijnophanging bestaat uit met koolstofvezel versterkte
kunststof. Door zijn functionele en formele eenheid onderscheidt de
Carrera GT zich duidelijk van al het geëigende. Porsche heeft dan ook
patent aangevraagd op dit baanbrekende principe. Alleen de toepassing
van koolstof biedt namelijk via ingewikkelde productieprocessen de
mogelijkheden om maximale prestaties en rijdynamiek te combineren met
een minimaal gewicht, bij een maximale stijfheid.
Bij realiseerbare snelheden van meer dan 300 km/h speelt de
aërodynamica een uiterst belangrijke rol. Om zoveel mogelijk
neerwaartse druk (downforce) te realiseren heeft de Carrera GT een
geometrie van de onderbodem die men normaliter uitsluitend bij extreme
racewagens toepast. De volledig beklede onderbodem uit koolstofvezel
zorgt met een achterdiffusor en stromingskanalen voor extra onderdruk.
Door dit effect wordt de Carrera GT als het ware sterker tegen de
rijbaan gezogen.
De Carrera GT wordt vertraagd door het keramische remsysteem PCCB
(Porsche Ceramic Composite Brake), dat Porsche al sinds 2001 als
eerste fabrikant in een productiemodel aanbiedt (GT2). Ook op het
gebied van de krachtoverbrenging presenteert Porsche een
wereldprimeur: de keramische koppeling PCCC (Porsche Ceramic Composite
Clutch). De PCCC onderscheidt zich door zijn hoge prestatievermogen,
zijn geringe afmetingen en zijn enorm lange levensduur.
De extreem lichte magnesium-velgen van de Carrera GT worden in een speciaal smeedproces vervaardigd en worden hier voor het eerst in een productiemodel toegepast. De banden met zeer grote loopvlakken zijn speciaal voor de Carrera GT ontwikkeld vóór in de maat 265/35 ZR 19 en achter in de maat 335/30 ZR 20. De nieuwe Porsche roadster beschikt over een eenvoudig te bedienen daksysteem. Dit bestaat uit twee aparte, lichtgewicht, koolstofvezel dakschalen (die elk slechts 2,4 kg wegen), die in de voorste bagageruimte kunnen worden opgeborgen. De eerste exemplaren van de Carrera GT, die in de Porsche-fabriek in Leipzig zal worden geproduceerd, worden eind 2003 aan klanten afgeleverd. De prijs van de Carrera GT is nog niet bekend.