AutoRai
11-2-2003
Innovatief gestileerde Lexus RX300 blinkt uit in veiligheid en
verfijnde rijeigenschappen
De nieuwe Lexus RX300 wordt vanaf eind mei in Nederland op de markt
verwacht. De nieuwe generatie heeft spectaculaire vooruitgang geboekt
op het gebied van rijeigenschappen, veiligheid en finesse, waardoor
hij een nog grotere voorsprong neemt op andere luxueuze SUVs.
Dhr. Yukihiro Okane, chief engineer van de nieuwe generatie RX300,
legt uit: Wij waren vanaf het begin vastbesloten dat de nieuwe RX300
moest beschikken over een geavanceerde vormgeving, ongeëvenaarde
veiligheidsvoorzieningen, en een ruime hoeveelheid innovatieve
functies. Daarnaast hebben wij de rijeigenschappen op verschillende
vlakken verbeterd, waardoor de inzittenden op nog meer raffinement
mogen rekenen.
Ontworpen voor een dynamische & geavanceerde uitstraling
De nieuwe Lexus RX300 onderscheidt zich van zijn voorganger door zijn
krachtige, nieuwe vormgeving, waarin de geavanceerde elementen van een
SUV zijn gecombineerd met een sportieve en dynamische uitstraling. De
RX300 deelt stylingkenmerken met andere modellen van Lexus, met name
het kenmerkende ontwerp van de C-stijl. De grille en de koplampen
versterken het bekende gevoel en vergroten de gelijkenis met het
huidige model. De moderne, kenmerkende vorm verbergt op een
intelligente manier dat de auto groter en ruimer is dan de meeste
concurrerende modellen. Met een lengte van 4.740 mm is de nieuwe Lexus
RX300 165 mm langer dan zijn voorganger en 25 mm breder, waardoor 100
mm meer wielbasis beschikbaar is voor extra bagageruimte. Ondanks de
grotere lengte is de draaicirkel van de auto teruggebracht tot een
compacte 11,4 m.
De bekende Lexus-grille wordt gecombineerd met moderne HID
gasontladingslampen met helder glas. Grote 18-inch, 5-spaaks
lichtmetalen velgen geven de auto een gewichtige uitstraling, terwijl
de sterk hellende A-stijl en de voorover hellende C-stijl perfect
aansluit op de dynamische prestaties van de RX300. De nieuwe generatie
RX300 heeft een sterk bollende motorkap die rondom de grille overgaat
in een vleugelvorm in de richting van de gecombineerde voorbumper en
luchtgeleider.
De vormgeving van de achterzijde wordt versterkt door een zeshoekige
achterruit, gecombineerd met een geïntegreerde achterspoiler en
remlichten die beschikken over de nieuwste LED-technologie (light
emitting diode) in plaats van traditionele gloeilampen. Deze
LED-lampen vormen een actieve veiligheidsvoorziening. De LED-lampen
gaan immers tot tien keer sneller branden (15 milliseconde) dan
conventionele lampen (150 tot 200 milliseconde). Dit betekent dat de
lampen bij een snelheid van 100 km/h 6 meter eerder gaan branden.
Dynamische prestaties onder alle omstandigheden
De nieuwe RX300 heeft aantrekkelijke dynamica toegevoegd aan de
finesse die onder alle omstandigheden van Lexus verwacht mag worden.
Hieraan wordt bijgedragen door de uitzonderlijke stijfheid van de
nieuwe carrosserieconstructie, terwijl een verbeterde
McPherson-wielophanging met nieuw schroefveerontwerp zorgt voor een
betere beheersing van de zijwaartse kracht, een grotere controle over
de auto, en een rustiger rijgedrag. De opnieuw ontworpen bussen van de
wielophanging completeren een verbeterde stuurbekrachtiging om te
zorgen dat de auto rechtuit blijft gaan bij minimale stuurbewegingen.
Dit vergemakkelijkt het nemen van bochten en verbetert de reactie van
de stuurinrichting.
Achter wordt gebruik gemaakt van een wielophanging met dual-link
veerpoten in combinatie met een nieuw ontwerp achteras met een grotere
stijfheid. Ook de veren en schokdempers hebben een nieuw ontwerp om te
zorgen voor een vlakkere rit. Zowel de voor- als de achterophanging
zijn verder uitgerust met speciale schokdempers met een goed
reactievermogen en een grote dempende werking bij trillingen met een
kleine amplitude.
Bovendien zorgt een nieuwe luchtvering op 4 wielen voor nog betere
prestaties en nog meer finesse. Samen met een self-levelling-functie
en de drie standen waarmee de rijhoogte ingesteld kan worden binnen
een bereik van 55 mm, verbetert deze optionele voorziening de controle
over de auto.
In de stand Lo wordt de rijhoogte met 15 mm verlaagd voor een beter
rijgedrag, terwijl de stand Hi het voertuig 30 mm optilt, voor als u
over onverhard terrein rijdt. Bij een snelheid boven 100 km/h laat de
luchtvering de auto 15 mm zakken voor een betere stabiliteit bij hoge
snelheid. Als de motor uitgeschakeld is, gaat de nieuwe RX300
automatisch naar de stand Access. De auto wordt dan 25 mm verlaagd,
zodat bestuurder en passagiers gemakkelijk in en uit kunnen stappen.
De meeste uitvoeringen zijn standaard uitgerust met hoogwaardige
235/55R18-banden, geplaatst op stijlvolle 18-inch, 5-spaaks
lichtmetalen velgen. Deze grotere wielen geven de bestuurder een
betere feedback en zorgen voor betere prestaties bij het nemen van
bochten. Bovendien kon dankzij de grotere wielen de remschijf vóór
vergroot worden tot 319 mm. Verder levert de auto dankzij een grotere
remzuiger vóór en een kleinere slag van het rempedaal een meer
rechtlijnige en krachtigere remwerking.
De remwerking wordt ook verbeterd door het gebruik van Brake Assist
(BA). Belangrijk bij dit systeem is dat de timing en de mate van
rembekrachtiging zo ontworpen zijn dat ze de remwerking bij een
noodstop maximaliseren, maar er tevens voor zorgen dat de bestuurder
niets ongewoons opmerkt aan het functioneren van de remmen. Brake
Assist (BA) wordt gecombineerd met Vehicle Stability Control (VSC),
dat het rijgedrag bij het nemen van bochten controleert en de
stabiliteit van de auto bewaart door over- en onderstuur actief te
corrigeren.
Dynamiek met finesse
De Europese RX300 beschikt over een verder ontwikkelde versie van de
dwarsgeplaatste 3,0 liter V6-motor, die in de eerste RX300 zit. Door
een verfijning van het in- en uitlaatsysteem is het vermogen
toegenomen van 148 kW/201 pk tot 150 kW/204 pk. Dankzij een combinatie
van deze verbeteringen aan de motor, een meer aërodynamische
carrosserie en hoogwaardige banden is de topsnelheid verhoogd van 180
naar 200 km/h.
Voor het eerst wordt er gebruik gemaakt van een nieuwe automatische
transmissie met vijf versnellingen. Behalve een voor de bestuurder
aantrekkelijke sequentiële stand waarin met de hand geschakeld kan
worden, biedt de transmissie ook een beter brandstofverbruik op de
snelweg; van 13,0 liter per 100 km voor de eerste generatie RX300,
naar 12,2 liter per 100 km voor het nieuwe model. Hierdoor voldoet de
nieuwe Lexus RX300 ook aan de emissienorm EURO IV. De nieuwe
versnellingsbak wordt gecombineerd met een nieuwe aandrijflijn waarin
de verdeling van het koppel tussen de voor- en achterwielen
elektronisch wordt geregeld door de Traction Control (TRC), in plaats
van de vroegere mechanische regeling door een differentieel met
gelimiteerde slip. Het nieuwe TRC-systeem zorgt voor een nauwkeurigere
regeling en een optimale grip, ook in het terrein.
De verbeterde motor en nieuwe aandrijflijn zetten een nieuwe standaard
voor verfijning, die zelfs de door de eerste RX300 gezette standaard
overtreft. Een belangrijke verbetering is de uitlijning van het
uitlaatsysteem en de aandrijflijn onder de auto, waardoor resonanties
en trillingen worden geminimaliseerd. Aangezien hard accelereren een
voorname oorzaak van trillingen is, helt het voorste gedeelte van de
aandrijflijn 2 graden naar voren, zodat onder belasting de optimale
rechte lijn wordt aangehouden.
Het oog voor detail wordt geëvenaard door vergelijkbare verfijningen
in de constructie en geluidsdemping die ervoor zorgen dat - zoals u
mag verwachten van een Lexus - het geluid dat door de wind of het
wegdek wordt veroorzaakt veel minder is dan bij vergelijkbare autos in
dezelfde klasse. Bij het ontwikkelen van de nieuwe generatie RX300 is
gebruik gemaakt van de Maibara-windtunnel, die ook gebruikt werd voor
het ontwikkelen van de Shinkansen Bullet Train en is in staat
windsnelheden tot 400 km/h op te wekken. Dankzij het zeer lage
achtergrondgeluid in de windtunnel was Lexus in staat zich te
concentreren op het terugbrengen van het windgeluid tot de
allerlaagste niveaus ooit. Verder werd er gebruik gemaakt van
Computational Fluid Dynamics om onder andere de positionering van de
ruitenwissers in stilstand en de vorm van de A-stijlen zo te maken dat
het windgeluid in alle frequenties met gemiddeld 5 dB verminderd werd.
Het ontwikkelingsteam streefde naar verbetering van de prestaties van de nieuwe RX300 op het gebied van geluid met hoge frequenties, gedreun bij het stationair draaien van de motor en geluid dat veroorzaakt wordt door trillingen of door de wind. Het resultaat is dat de inzittenden van een rustige rit kunnen genieten bij constante snelheden en geen last hebben van geluiden of trillingen bij het stationair draaien van de motor. Dit wil echter niet zeggen dat de bestuurder geen superieur rijplezier kan beleven, aldus chief engineer Okane. De nieuwe RX300 combineert stilte met geavanceerde vormgeving, dynamische prestaties, veiligheidsvoorzieningen en enkele uitstekende functies - dat is zoals het hoort bij de nieuwe Lexus RX300.
Origineel, attractief interieurontwerp
Het nieuwe interieurontwerp moet originaliteit uitstralen en
aantrekkelijk zijn voor veeleisende kopers van een SUV, aldus dhr.
Okane. Het interieur weerspiegelt de dynamische stijl van de
buitenkant.
De RX300 voldoet aan de gebruikelijke Lexus-normen voor comfort,
uitstraling, gebruiksgemak en luxe. In de RX300 wordt het nieuwste
ontwerp met de beste materialen gecombineerd. Het interieur is
sportief maar tegelijk ruim, solide maar tegelijk luxueus. Voor de
afwerking van het lichte en ruime interieur is er keus uit drie
kleuren die goed passen bij de ivoor-, zwart-, of lichtgrijskleurige
lederen stoelen.
Het hoofdinstrumentenpaneel dat zich voor de bestuurder bevindt, is
ondergebracht in een kenmerkend ontwerp met centrale snelheidsmeter,
geflankeerd door een toerenteller en een multifunctioneel display,
waarop de inhoud van de brandstoftank, de motortemperatuur en de
gekozen versnelling worden getoond.
Het dashboard heeft een kenmerkende gespoten metalen rand aan
weerszijden van de middenconsole, dat een 7-inch scherm bevat voor het
satellietnavigatiesysteem, het begeleidingsscherm voor het
achteruitrijden, de gescheiden klimaatregeling links en rechts en de
bediening van het audiosysteem. Voor het hoogwaardige audiosysteem met
11 luidsprekers heeft Lexus samengewerkt met Mark Levinson; s werelds
meest exclusieve fabrikant van audiosystemen voor thuis.
Enkele varianten zijn in het interieur uitgerust met verlichting van
de voetenruimte en dorpellijsten, wat het interieur een bijzondere
uitstraling geeft. De metalen afwerking wordt gecompleteerd met hout
in het onderste deel van de console waar zich de selectiehendel voor
de sequentiële automatische transmissie bevindt. Verder hebben ook de
portierbekleding en het opbergvak van de middenconsole tussen de
voorstoelen een houten afwerking. Het verstelbare opbergvak in de
console kan naar voren worden geschoven om de middenconsole door te
laten lopen, of naar achteren om een opening tussen de voorstoelen te
creëren.
Comfort als belangrijkste uitgangspunt
De achterbank past qua styling goed bij de voorstoelen en bestaat uit
twee afzonderlijke zitplaatsen en een middendeel. Zo wordt het accent
gelegd op een auto met vier onafhankelijke zitplaatsen (bij de
uitvoeringen waarop dit van toepassing is). Elke zitplaats kan 120 mm
vooruit en achteruit worden gezet en beschikt over een verstelbare
rugleuning, zodat passagiers op een luxueuze wijze kunnen reizen
ongeacht de staat van het wegdek. Het middelste deel van de achterbank
kan worden neergeklapt om als gecombineerde armsteun en opbergvak te
dienen, met twee extra grote bekerhouders als aanvulling op de drie
bekerhouders vóór. De middenarmsteun geeft ook toegang tot een skiluik
waarmee lange voorwerpen tussen de zitplaatsen op de achterbank kunnen
worden geplaatst. Voor nog meer opbergruimte kunnen ook de beide
zitplaatsen van de achterbank worden neergeklapt.
De achterklep scharniert elektronisch in zijn geheel open of dicht en
kan met de afstandsbediening worden aangestuurd. Om een veilige
werking te garanderen, beschikt het systeem over een
waarschuwingszoemer en contactsensoren die het openen en sluiten
stoppen als er iets in de weg zit. Dit is standaard op bijna alle
uitvoeringen.
Voor nog meer gebruiksgemak wordt de rolhoes van de bagageruimte
automatisch ingetrokken als de achterklep wordt geopend. Verder zijn
er nog verborgen compartimenten onder de vloer van de bagageruimte,
die eenvoudig kunnen worden geopend door op het deksel te drukken.
Veiligheid
De nieuwe Lexus RX300 biedt een rijkdom aan voorzieningen om een
nieuwe standaard te zetten voor actieve en passieve veiligheid. Het
belangrijkst zijn de uitstekende rijeigenschappen, geholpen door de
Vehicle Stability Control (VSC), Traction Control (TRC) en Brake
Assist (BA). Bovendien beschikt de nieuwe RX300 over meer
veiligheidsvoorzieningen dan elke andere auto in zijn klasse.
Adaptive Front-lighting System (AFS) is een van de veiligheidsvoorzieningen in de nieuwe Lexus RX300. AFS is nieuw in SUVs en maakt gebruik van een elektronisch controlemechanisme om aan de hand van de rijsnelheid en stuurhoek de optimale draaiing van de koplampen te berekenen voor een beter zicht bij het nemen van bochten. In tegenstelling tot eerdere systemen, die alleen verbonden waren met de besturing van de auto, regelt het AFS-controlemechanisme de koplamprichting onafhankelijk. AFS wordt gecombineerd met HID (High Intensity Discharge) Xenon-koplampen met automatische hoogteverstelling voor een optimaal zicht in het donker. Een automatisch ruitenwissersysteem en een getimed ruitensproeiersysteem zorgen voor het best mogelijke zicht bij slecht weer. Bovendien zijn de ruiten gemaakt van waterafstotend glas, dat speciaal gecoat is om een goed zicht te behouden door de zijruiten in de voorportieren.
Een andere actieve veiligheidsvoorziening is de Lexus Parking Assist
Monitor. Dit is een tv-camera die in de achterkant van de auto is
gemonteerd. Wanneer de transmissie in de achteruitversnelling staat,
verschijnt het beeld van de camera op het centrale display in het
dashboard. Zo kan nauwkeurig worden gemanoeuvreerd en wordt de kans op
botsen met lage obstakels geminimaliseerd.
De eerste RX300 blijft een van de beste SUVs op het gebied van
passieve veiligheid, wat wordt bevestigd door de botsproeven die zijn
uitgevoerd door verschillende organisaties in de Verenigde Staten,
zoals het IIHS (Insurance Institute for Highway Safety). De technici
van Lexus hebben ervoor gezorgd dat het nieuwe model een nog betere
bescherming biedt aan de inzittenden. De standaarduitrusting omvat een
bestuurdersairbag en een passagiersairbag die in twee fasen worden
opgeblazen. Ook nieuw aan de bestuurdersairbag is dat de kracht
waarmee de airbag wordt opgeblazen, wordt aangepast aan de hand van
gegevens die afkomstig zijn van een sensor voor de zitpositie, een
sensor die de kracht van de aanrijding meet en een schakelaar op de
sluiting van de veiligheidsgordel. Standaard window airbags bieden
extra bescherming voor het hoofd van de inzittenden bij een aanrijding
van opzij.
De bescherming bij een aanrijding van opzij wordt verder verbeterd
door zij-airbags voor borst, buik en bekken
(Thorax-Abdomen-Pelvis-airbag). Dit nieuwe type airbag heeft een
inhoud van 13 liter (conventionele zij-airbags hebben een inhoud van
10 liter). Door de botsingsenergie over een groter oppervlak te
verspreiden, wordt de kans op letsel aan borst of buik verminderd.
De kans op letsel aan de benen, een kwetsbaar deel van het lichaam bij een zware frontale aanrijding, wordt aanzienlijk gereduceerd door de knie-airbag voor de bestuurder, waarmee de RX300 (als eerste auto in zijn klasse) is uitgerust. Het hoofddoel van de knie-airbag is het reduceren van letsel dat wordt veroorzaakt door contact met de stuurkolom en de onderste delen van het dashboard, maar het is gebleken dat ook de kans op hoofd- en borstletsel wordt verminderd doordat dankzij de knie-airbag verplaatsing van het bekken en draaiing van de romp minder snel plaatsvinden bij een zware aanrijding.
Ook de kracht van de algehele constructie van de nieuwe RX300 speelt
een belangrijke rol bij het beschermen van de inzittenden. Er werden
botsproeven uitgevoerd met meer dan 80 autos, waarbij optimale
resultaten werden behaald bij aanrijdingen die veel zwaarder waren dan
de verplichte botsproefeisen.