Peugeot Nederland
Peugeot 607 Pescarolo te zien in Peugeot Experience
Grönholm wint voor de derde keer in Zweeds winterlandschap
Wel punten, maar weer geen winst in Monte
Peugeot: 40 miljoen nakomelingen
Peugeot 607 Pescarolo te zien in Peugeot Experience
De fraaie conceptcar Peugeot 607 Pescarolo die in september nog te
zien was op de Mondial de lAutomobile te Parijs, is met ingang van
komend weekend voorlopig te bewonderen in het productinformatie- en
adviescentrum Peugeot Experience aan de snelweg A2 te Breukelen.
De 607 Pescarolo is gebaseerd op Peugeots vlaggenschip. Echter de
luchtinlaat in de voorbumper is aanzienlijk vergroot, de schermen
werden 25 mm uitgeklopt en de voorzijde is 25 mm lager gelegd.
Hierdoor ziet de limousine er ineens bijzonder gespierd uit. Het beeld
van een bijzondere voiture wordt nog versterkt door de fraaie lijst op
de flanken. Aan de achterzijde valt de robijnrode kleur van de heldere
delen van de verlichtingselementen op. Beide eindstukken van de
uitlaat zijn op een esthetische wijze met elkaar verbonden en de auto
is voorzien van 19-spaakvelgen. De donkerpaarse 607 Pescarolo staat op
245/45 R19 grote Michelins.
Het interieur sluit naadloos aan bij het exterieur. Alles is met
purperen en paarse tinten leer bekleed. De vormgeving van het
dashboard is niet veranderd. Wel is er een nieuw, 16x9 kleurenscherm
te vinden in de matchromen middenconsole. De stoelen passen bij het
sportieve raffinement van de auto. Het middendeel van de bekleding is
gemaakt van fijn geperforeerd leer.
Vooralsnog zijn er geen productieplannen voor de 607 Pescarolo. Wel
zullen er in nabije toekomst op dieselgebied een aantal toevoegingen
in het 607-gamma komen, waarbij het imago van de Pescarolo concept-car
zeker van pas zal komen. De 607 Pescarolo blijft dus voorbehouden aan
de imposante showroom van Peugeot Experience te Breukelen.
Breukelen, februari 2003
Grönholm wint voor de derde keer in Zweeds winterlandschap
Vier keer achter elkaar Monte-Carlo verliezen en vier keer op rij
Zweden winnen: Peugeot Total had na de slechte start van het
rallyseizoen in Zuid-Frankrijk een prima weekeinde in Scandinavië.
Marcus Grönholm won voor de derde keer de Rally van Zweden en Richard
Burns legde beslag op de derde plaats. Door dit resultaat klom Peugeot
in het wereldkampioenschap voor constructeurs vanuit het niets naar de
tweede positie. Marcus Grönholm nam na twee klassementsproeven de
leiding in de rally, zette nauwelijks een wiel verkeerd en
controleerde de wedstrijd zeer overtuigend. We hebben geen fouten
gemaakt en mijn 206 was perfect, maar het is nog veel te vroeg om aan
prolongatie van de wereldtitel te denken. We hebben nog twaalf
wedstrijden voor de boeg, aldus de tevreden Fin.
Een bewolkte hemel, temperaturen rond het vriespunt, een fraai winters landschap en een wegdek van afwisselend ijs, sneeuw en gravel vormden de ingrediënten voor de tweede rally van het wereldkampioenschap 2003, met als centrum het Zweedse Karlstad. Peugeot Total zette voornamelijk in op de noordse specialisten. Richard Burns was de enige niet-Fin in het 206-rijderspalet. Marcus Grönholm, Harri Rovanperä en Juuso Pykälisto waren de sneeuw-en-ijsazen op de snelle bosproeven. De jonge Pykälisto is een protégé van Grönholm; in Zweden kwam hij met een klanten-206 uit voor het team... Marcus Grönholm Racing.
De meester zelf toonde op dag 1 hoe het moest. In een perfecte cadans zwaaide de wereldkampioen over de gladde weggetjes. Grönholm won drie klassementsproeven en besloot de etappe met een voorsprong van een halve minuut op Tommi Mäkinen. Richard Burns volgde in het spoor van diens Subaru, met Rovanperä en Pykälisto op de posities vier en vijf. Burns en Rovanperä hadden beiden niet het optimale gevoel over hun Peugeots, hetgeen zich bij de Finse ex-winnaar van Zweden op KP 3 vertaalde in een spin en afslaan van de motor. Hij vormde wat dit betreft geen uitzondering, want bij Citroën viel de onwennige Colin McRae door drie spins uit de top tien, terwijl Fords François Duval hard crashte op proef 5 en de eerste prominente uitvaller werd.
De tweede etappe leek een slechte te worden voor Peugeot. Op de lange
eerste proef verloor Grönholm een aantal spikes uit de rechtervoorband
en beschadigde hij de besturing door een overstekend rotsblok.
Anderzijds opende Harri Rovanperä de aanval met de snelste proeftijd.
Op de volgende proef (KP 8) echter rolde Juuso Pykälisto zijn 206, die
behoorlijk aangeslagen op de weg bleef liggen. De ontketende
Rovanperä, de volgende op de proef, kreeg geen enkele waarschuwing en
botste hard tegen de gestrande 206 aan. Geen van beide Finnen kon zijn
weg vervolgen; ergo hun autos blokkeerden het parcours. De proef werd
stopgezet. De doorgekomen Carlos Sainz (Citroën) had de snelste tijd
en die werd door de commissarissen ook toegekend aan Grönholm, Mäkinen
en Burns. De overige deelnemers kregen de tijd toegewezen van Armin
Schwarz, tot dan toe de langzaamste op KP 8.
Koploper Grönholm zette vervolgens de zaken weer recht met zijn
herstelde 206 en won drie proeven op rij. Intussen was Colin McRae met
zijn Xsara weer teruggekeerd in de top, zij het met een onoverbrugbare
achterstand van meer dan twee minuten; de Schot bezette de vijfde
plaats in een top zes die op de laatste dag niet meer zou veranderen.
Tommi Mäkinen opende die derde etappe met een snelste proeftijd, maar
Marcus Grönholm beantwoordde de aanvalspoging van zijn landgenoot
direct, door de volgende test als snelste af te sluiten. Daarmee was
de strijd gestreden. De Subaru-rijder kon in de resterende drie
proeven slechts hopen op een fout of pech van de leidende 206-equipe
tevergeefs. Marcus Grönholm koerste beheerst op zijn eerste zege van
2003 af.
Het volgende evenement, de Rally van Turkije, is weer van een heel
andere orde. Het is voor de teams een kennismaking met het relatief
onbekende, want de wedstrijd in de omgeving van Antalya telt voor het
eerst mee voor het WRC.
Uitslag Rally van Zweden
1. Grönholm/Rautiainen (SF/SF), Peugeot 206
2. Mäkinen/Lindström (SF/SF), Subaru Impreza
3. Burns/Reid (GB/GB), Peugeot 206
4. Martin/Park (EE/GB), Ford Focus
5. McRae/Ringer (GB/GB), Citroën Xsara
6. Solberg/Mills (N/GB), Subaru Impreza
7. Loeb/Eléna (F/MC), Citroën Xsara
8. Gardemeister/Lukander (SF/SF), Skoda Octavia
Stand wereldkampioenschap rijders:
1. Sébastien Loeb 12 punten
2. Colin McRae 12
3. Marcus Grönholm 10
4. Richard Burns 10
5. Markko Martin 10
6. Tommi Mäkinen 8
7. Carlos Sainz 6
8. Petter Solberg 3
9. Cédric Robert 3
10. François Duval 2
11. Armin Schwarz 1
12. Toni Gardemeister 1
Stand wereldkampioenschap fabrikanten:
1. Citroën 24
2. Peugeot 22
3. Ford 15
4. Subaru 11
5. Hyundai 3
6. Skoda 3
Volgende wedstrijd: Rally van Turkije, 28 februari-2 maart 2003.
Wel punten, maar weer geen winst in Monte
Je zou haast zeggen dat er in het achterland van Monaco een vloek ligt
op het rallyteam van Peugeot. Voor de vierde achtereenvolgende keer
ging de zege in de Rallye Monte-Carlo voorbij aan het merk. Een
schrale troost was dat Richard Burns (vijfde) en Marcus Grönholm
(dertiende) wel kostbare constructeurspunten scoorden. En dat de privé
ingeschreven 206-en van Cédric Robert en Roman Kresta in de top tien
finishten. Peugeots zustermerk in de PSA Groep, Citroën, behaalde in
zijn eerste volledige WRC-seizoen meteen een drievoudige overwinning.
Dat is wel een felicitatie waard, zei Peugeot-sportdirecteur Corrado
Provera. Monte-Carlo is kennelijk niet onze wedstrijd.
Dat vond ook Marcus Grönholm, die met drie proefzeges na de eerste dag nog aan de leiding had gelegen. Maar op de voorlaatste klassementsproef van dag twee raakte de wereldkampioen een rots, waardoor de besturing van zijn 206 kapot ging. Nadat de equipe de rechterstuurarm had vervangen, konden de Finnen hun weg vervolgen, maar hun tijd op KP 9 bedroeg ruim 55 minuten, een halfuur langzamer dan proefwinnaar Sébastien Loeb (Citroën Xsara). Grönholm duikelde naar de vijftiende plaats in het algemeen klassement. Hij wist later nog twee posities terug te klimmen en bij te dragen aan het puntentotaal van Peugeot, maar de teleurstelling was uiteraard groot.
Het weer was goed in het rallygebied: warm aan de kust en koud in de bergen. Het bleef helder en droog, maar de condities waren verraderlijk. De proeven waren deels droog, deels bedekt met ijs en sneeuw in verschillende gesteldheid, afhankelijk van de lokale temperatuur. Het smeltwater bevroor s nachts weer, waardoor het asfalt hier en daar spekglad was. Tot de eerste slachtoffers van de onvoorspelbare omstandigheden behoorden de Subaru-fabrieksrijders Tommi Mäkinen en Petter Solberg, die beiden uit de koers raakten en er na KP 5 al niet meer bij waren. Later volgden Mikko Hirvonen (Ford Focus) en Freddy Loix (Hyundai Accent) hun voorbeeld.
Ook de gebroeders Panizzi moesten gedurende de tweede dag opgeven, maar dat had een andere oorzaak. Bestuurder Gilles Panizzi werd al dagenlang geplaagd door griepverschijnselen en zijn bloeddruk was te laag. Na de achtste proef besloot de Peugeot-teamleiding de Fransman uit de wedstrijd terug te trekken, want verder rijden leek niet langer verantwoord. Dit is een hard gelag voor Gilles en Hervé, maar de veiligheid gaat voor alles, zei Corrado Provera.
Richard Burns voelde zich niet helemaal vertrouwd met de lastige condities. Hij reed voorzichtig om zich geen problemen op de hals te halen en die tactiek bleek voor hem de juiste. Het is moeilijk om het tempo goed in te schatten als de wegomstandigheden dermate variëren, oordeelde de Brit. Burns was een van de talrijke rijders die kampten met verkeerde bandenkeuzes. Dat kostte hem na een goed begin op de tweede dag twee plaatsen in het klassement: Sainz (Citroën) en Martin (Ford) gingen hem voorbij. Op de laatste twee proeven van de dag hebben we tijd ingeboet. We hadden te hard rubber, waardoor het onmogelijk was om goede grip te krijgen op het wegdek, zei Burns.
Op de derde en laatste dag, met onder meer twee passages over de
beroemde Col de Turini, was iedere bandenkeuze een compromis. Het
rubber dat wij lieten omleggen, was snel op de droge stukken, maar
voldeed niet op ijs en sneeuw, verklaarde Burns, die niettemin
tevreden was met het bereikte resultaat. Ik ben nog nooit hoger dan
vijfde geëindigd in de Monte. Wat belangrijker is de auto heeft zich
weer betrouwbaar getoond en bleek op elk type ondergrond goed te
besturen.
Ondanks de mooie resultaten van de door het Bozian-team ingeschreven
Peugeots 206 WRC in klantenspecificaties Fransman Cédric Robert werd
zesde en Roman Kresta uit Tsjechië finishte op de tiende plaats kon
Peugeot Total allerminst tevreden zijn met de afloop van de eerste
WK-rally van 2003. Corrado Provera: Als wereldkampioenen hadden we er
meer uit moeten halen. Maar als er een wetje is dat wij in Monte-Carlo
viermaal achter elkaar moeten verliezen, mag er ook een regel zijn die
zegt dat wij vier keer achtereenvolgens winnen in Zweden.
Uitslag Rallye Monte-Carlo
1. Loeb/Eléna (F/MC), Citroën Xsara
2. McRae/Ringer (GB/GB), Citroën Xsara
3. Sainz/Marti (E/E), Citroën Xsara
4. Martin/Park (EE/GB), Ford Focus
5. Burns/Reid (GB/GB), Peugeot 206
6. Robert/Bedon (F/F), Peugeot 206
7. Duval/Fortin (B/B), Ford Focus
8. Schwarz/Hiemer (D/D), Hyundai Accent
10. Kresta/Hulka (CZ/CZ), Peugeot 206
13. Grönholm/Rautiainen (SF/SF), Peugeot 206
Stand wereldkampioenschap rijders:
1. Sébastien Loeb 10 punten
2. Colin McRae 8
3. Carlos Sainz 6
4. Markko Martin 5
5. Richard Burns 4
6. Cédric Robert 3
7. François Duval 2
8. Armin Schwarz 1
Stand wereldkampioenschap fabrikanten:
1. Citroën 18
2. Ford 10
3. Peugeot 6
4. Hyundai 3
5. Skoda 2
Volgende wedstrijd: Rally van Zweden, 7-9 februari 2003.
Doelstelling van Peugeot blijft dezelfde: winst beide titels
Op vrijdag 24 januari aanstaande begint met de Rallye Monte-Carlo het
World Rally Championship 2003. Peugeot Total is er alles aan gelegen
om opnieuw de wereldtitels bij de fabrikanten en de rijders te
veroveren. Het zal niet gemakkelijk zijn om even succesvol te worden
als afgelopen seizoen, toen het team in de veertien evenementen tien
overwinningen behaalde, waaronder negen dubbele zeges. Continuïteit en
stabiliteit zijn de sleutelwoorden voor de campagne van dit jaar.
Behalve de teamkleuren nu rood en wit is veel bij het oude gebleven.
De teamsamenstelling is nagenoeg ongewijzigd en het wapen dat Peugeot
Total in de strijd gooit, is de beproefde 206 WRC in 2002
Evolution-specificatie zoals deze halverwege afgelopen jaar in de
Acropolis Rally debuteerde. Uiteraard wordt deze auto continu
doorontwikkeld.
De wereldkampioen bij de constructeurs van de afgelopen drie jaar
vertrouwt weer op het kwartet equipes dat zon succesvolle mix te zien
gaf op asfalt en onverhard wegdek: Marcus Grönholm/Timo Rautiainen
(Finland), Richard Burns/Robert Reid (Groot-Brittannië), Gilles
Panizzi/Hervé Panizzi (Frankrijk) en Harri Rovanperä/Risto Pietilaïnen
(Finland). Voor de openingswedstrijd zijn de eerstgenoemde drie
equipes genomineerd voor constructeurspunten. Rovanperä zal
ongetwijfeld voor de volgende rally, in Zweden, worden genomineerd.
Na een korte rustperiode voor de teamleden begon de testfase voor het
aanstaande seizoen: drie dagen op asfalt in Spanje, vier dagen in
Zuid-Frankrijk en drie dagen in de sneeuw bij Grenoble. Tussentijds
won wereldkampioen Grönholm het jaarlijkse rallyevenement op Gran
Canaria, de Race of Champions. Opvallend nieuws was het vertrek van
Mario Fornaris, chef-ingenieur van het Peugeot-testteam, naar
Mitsubishi. Dit Japanse team heeft zich uit het WRC teruggetrokken om
zich, met rijders Alister McRae en François Delecour, in alle rust te
kunnen voorbereiden op 2004. De Japanners zullen enkele WRC-rallys
rijden als testevenementen, maar geen punten kunnen scoren. Peugeot
zal trouwens Fornaris, die een nieuwe uitdaging ambieerde, vooralsnog
niet vervangen.
Hoewel Mitsubishi, dat de afgelopen jaren weinig rallysucces kende,
niet is ingeschreven voor het WRC 2003, is de oppositie voor Peugeot
er niet minder om geworden. Want Citroën zal zich voor het eerst
volledig inzetten in de wereldtitelstrijd, met Sébastien Loeb en de
ex-Ford-rijders Colin McRae en Carlos Sainz. Ford heeft in de jonge
Belg François Duval en de jonge Fin Mikko Hirvonen vervangende
bestuurders gevonden voor de Focus WRC; Markko Martin uit Estland
blijft aan bij dit team. Subaru zet weer Imprezas in voor Petter
Solberg en Tommi Mäkinen; laatstgenoemde heeft trouwens zijn afscheid
van de sport aangekondigd voor 2004. Het fabrieksteam van Hyundai
omvat twee Accents voor Armin Schwarz en Freddy Loix, terwijl Skoda
twee Octavias heeft geprepareerd voor Toni Gardemeister en nieuwe
recruut Didier Auriol, die Kenneth Eriksson vervangt.
In de puntentelling voor het wereldkampioenschap is één belangrijke
wijziging te noteren. Niet de eerste zes, maar de eerste acht voor
punten in aanmerking komende rijders kunnen scoren. De puntentelling
is dan, te beginnen met de winnaar, als volgt: 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2 en
1. Deze vorm van puntentelling wordt ook in het wereldkampioenschap
Formule 1 gehanteerd.
In de wedstrijdkalender is eveneens een opvallende verandering. Nieuw
opgenomen in het schema is de Rally van Turkije, ten koste van de
Safari Rally. De wedstrijd in Kenia past niet meer in de moderne opzet
van het WRC. De volgorde van de rallys is zodanig aangepast, dat de
teams kunnen volstaan met één set ondersteunend materiaal
(servicebusjes, verkenningsautos en dergelijke). Een andere maatregel
om de kosten te drukken is een beperking van de testgelegenheid: er
mag niet meer worden getest in landen buiten Europa waar een
WRC-evenement wordt gehouden.
Bij een aantal rallys wordt op donderdagavond voor de officiële start
een speciale publieksproef (Super Special) georganiseerd. Eerder op
diezelfde dag staat altijd de officiële laatste (shakedown-)test op
het programma. Mocht een equipe door technische problemen bij de
shakedown niet kunnen starten in de Super Special, dan krijgt zon team
een tijd die dertig seconden langzamer is dan de snelste auto in zijn
categorie. De pechvogel mag dan vrijdagochtend gewoon van start gaan
in de eerste etappe.
Op televisie zijn de WRC-rallys te volgen op onder andere Eurosport,
dat gedurende elk evenement s avonds laat samenvattingen geeft van de
etappes. Ook RTL5 besteedt in het programma RTL RallyReport
(weekeinde) regelmatig aandacht aan de gebeurtenissen. Raadpleeg uw
tv-gids voor de uitzenddata.
Het WRC begint vrijdag 24 januari met de Rallye Monte-Carlo,
traditioneel een loterij voor de betrokkenen. De weersomstandigheden
kunnen in de Monte sterk variëren, zelfs gedurende een enkele
klassementsproef. De bandenkeuze is vaak een kwestie van gokken, omdat
het asfalt van de bochtige bergweggetjes droog kan zijn en vervolgens
met sneeuw is bedekt, opeens plakken ijs vertoont of passages met
papsneeuw, dan weer gekruist wordt door overstekend smeltwater, en ga
zo maar door. Kortom de Monte-Carlo is een verraderlijke wedstrijd die
de teams hoofdbrekens bezorgt en vol (onaangename) verrassingen kan
zijn.
Na deze seizoensopening en ieder volgend WRC-evenement doen wij u
verslag van de ontwikkelingen. Hieronder treft u de wedstrijdkalender
aan en de lijst met de voornaamste deelnemers aan de Rallye
Monte-Carlo.
World Rally Championship 2003
( ) = rallycentrum
24-26 januari Rallye Monte-Carlo (Monte Carlo)
7-9 februari Rally van Zweden (Karlstad)
28 februari-2 maart Rally van Turkije (Kemer)
11-13 april Rally van Nieuw-Zeeland (Auckland)
9-11 mei Rally van Argentinië (Villa Carlos Paz)
6-8 juni Acropolis Rally (Lamia, Griekenland)
20-22 juni Rally van Cyprus (Limassol)
25-27 juli Rally van Duitsland (Trier)
8-10 augustus Rally van Finland (Jyväskylä)
5-7 september Rally van Australië (Perth)
3-5 oktober Rally van Italië (Sanremo)
17-19 oktober Rally van Frankrijk (Ajaccio, Corsica)
24-26 oktober Rally van Spanje (Lloret de Mar)
7-9 november Rally van Groot-Brittannië (Cardiff, Wales)
Genomineerde fabrieksinschrijvingen Rallye Monte-Carlo
(startnummer, equipe, nationaliteit, auto)
1 Marcus Grönholm/Timo Rautiainen (SF/SF) Peugeot 206 WRC
2 Richard Burns/Robert Reid (GB/GB) Peugeot 206 WRC
3 Gilles Panizzi/Hervé Panizzi (F/F) Peugeot 206 WRC
4 Markko Martin/Michael Park (EE/GB) Ford Focus RS WRC 02
5 François Duval/Jean-Marc Fortin (B/B) Ford Focus RS WRC 02
6 Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (SF/SF) Ford Focus RS WRC 02
7 Petter Solberg/Philip Mills (N/GB) Subaru Impreza WRC 2003
8 Tommi Mäkinen/Kaj Lindström (SF/SF) Subaru Impreza WRC 2003
10 Armin Schwarz/Manfred Hiemer (D/D) Hyundai Accent WRC
11 Freddy Loix/Sven Smeets (B/B) Hyundai Accent WRC
14 Didier Auriol/Denis Giraudet (F/F) Skoda Octavia WRC Evo 3
15 Toni Gardemeister/Paavo Lukander (SF/SF) Skoda Octavia WRC Evo 3
17 Colin McRae/Derek Ringer (GB/GB) Citroën Xsara
18 Sébastien Loeb/Daniel Eléna (F/MC) Citroën Xsara
19 Carlos Sainz/Marc Marti (E/E) Citroën Xsara
(niet genomineerde fabrieksinschrijvingen)
20 Cédric Robert/Gérald Bedon (F/F) Peugeot 206 WRC
21 Antony Wambold/Gemma Price (D/GB) Ford Focus RS WRC 02
22 Roman Kresta/Milos Hulka (CZ/CZ) Peugeot 206 WRC
23 Eamonn Boland/Francis Regan (IRL/GB) Subaru Impreza WRC