Ingezonden persbericht
Persbericht 10 februari 2003
Gratis lozen van olie dagelijkse praktijk op zee
Havens moeten olie zonder extra kosten innemen
Utrecht 10 februari 2003. De milieuorganisatie Stichting De Noordzee waarschuwt vanmiddag bij Radio 1 op de middag dat illegale olielozingen onverminderd door zullen gaan. Dit komt doordat schepen extra kosten moeten maken om hun oliehoudend afval in havens af te leveren. De Noordzee pleit voor een systeem waarbij schepen zonder extra kosten olie af kunnen geven in havens. Dit pleidooi heeft vorig jaar weerklank gevonden bij de EU. Helaas werkt o.a. het Gemeentelijk havenbedrijf in Rotterdam niet mee waardoor zeeschepen door blijven gaan om hun afgewerkte olie -gratis- op zee te lozen.
Recent is door analyse van olieslachtoffers aangetoond dat de olie die in Nederland en België aanspoelt niet meer alleen van de Tricolor afkomstig is. Passerende schepen maken van de gelegenheid gebruik om ter plekke hun afvalolie illegaal te lozen. Een Belgisch patrouille vliegtuig betrapte vorige week een Nederlandse kapitein op het lozen van olie in de directe nabijheid van de Tricolore. Terwijl vrijwilligers de kusten proberen te dweilen, zetten de kapiteins nog even de kraan open. Stichting De Noordzee vindt dit schandalig.
Ook overheid boter op zn hoofd.
Dat dergelijk wangedrag nog dagelijkse praktijk is komt niet alleen door de milieumentaliteit op zee en in de haven. Ook het beleid de lage prioriteit in de politiek, de handhaving van de schaarse milieuwetten en de hoge drempels voor afvalfaciliteiten in havens dragen eraan bij dat kapiteins in de verleiding komen om olie op zee te lozen. Zelfs de logistiek en de financiering van scheepsafval in zeehavens is nog niet op orde. Waar elke zichzelf respecterende sector afvalstromen beschouwt als een onderdeel van de bedrijfsvoering, zo probeert de maritieme sector (haven, reders, ladingeigenaren) nog steeds de verantwoordelijkheid (en de kosten) van zich af te schuiven. Voor slechts enkele procenten van het havengeld zou in elke haven een sluitend systeem zijn van afval inzameling en verwerking. Dat dit nog steeds niet van de grond is, komt door gekibbel over kosten uit angst voor nadelige gevolgen voor de onderlinge concurrentie tussen zeehavens en door de aanwezigheid van een zeer goedkope concurrent van elke afvalinzamelaar: de zee.
Illegaal lozen gebeurt veel. Ongeveer 600 lozingen per jaar volgens een schatting. De meeste lozingen vinden plaats tijdens nacht en ontij en met de kerstdagen. Moeilijk te controleren en te betrappen. Maar de enige eenvoudige mogelijkheid om controle uit te voeren wordt niet benut: de oliejournaals moeten in principe kloppen met de hoeveelheid olie in de machinekamer. De meeste controles beperken zich echter tot de papieren; de machinekamer wordt niet bezocht. De kosten van een intensievere controle laten zich ruim terug betalen door de boetes die opgelegd kunnen worden, zo verwacht Floris Groenendijk van stichting De Noordzee.
////////////////////////////// einde bericht //////////////////////////////
Drs. F. Groenendijk (directeur)
Drieharingstraat 25
3511 BH Utrecht
tel: 030 - 2340016 en 06 - 11010632
http://www.noordzee.nl