AutoRAI 2003
1 jan 2003
AUTORAI 2003 VEELZIJDIG ALS ALTIJD
Van 7 tot en met 16 februari 2003 staat Amsterdam RAI in het teken van
de Passion for Cars. Tien dagen lang is AutoRAI 2003 hét top
auto-evenement van Nederland, waarbij het laatste autonieuws
gecombineerd wordt met opvallend entertainment. De traditioneel in
grote aantallen opkomende bezoekers mogen rekenen op een evenement met
een fantastisch overzicht van het laatste autonieuws, gelardeerd met
bijzondere activiteiten die het bezoek veel meerwaarde geven. AutoRAI
2003 is daarmee een evenement dat garant staat voor tien dagen
bruisend en glimmend autoplezier voor iedereen.
AutoRAI 2003 biedt zijn bezoekers veel bekende ingrediënten, maar
verrast tevens met nieuwe zaken. Vanzelfsprekend is het gegeven dat op
de AutoRAI alle actuele nieuwe autos voor modeljaar 2003 te bekijken
en te beoordelen zijn. Het publiek kan er informatie over inwinnen en
zich een beeld vormen van de mogelijkheden wanneer men een bepaald
model zou willen aanschaffen. Verschillende autos waren wellicht
eerder al in krant, magazine of op de televisie te zien, maar in
februari kunnen ze allemaal in het echt in Amsterdam worden bekeken.
AutoRAI 2003 beslaat, traditiegetrouw, álle hallen van Amsterdam RAI. Dat betekent sowieso een beursoppervlak van maar liefst 80.000 m² aan autonieuws, maar daarnaast vinden er op de terreinen rondom het RAI-complex ook tal van activiteiten plaats. Er zijn meer dan vijftig automerken vertegenwoordigd en daarnaast is er veel aandacht voor accessoires, onderdelen en toebehoren, terwijl ook diverse media acte de présence geven. AutoRAI 2003 telt in totaal ruim 160 exposanten.
4x4 Circuit Aan het thema van AutoRAI 2003, Passion for Cars, wordt op
diverse manieren invulling gegeven. Een direct in het oog springend
evenement is bijvoorbeeld het 4x4 Circuit, dat onder de naam All
Driving Experience zal laten zien waar de grenzen liggen van
vierwielaangedreven autos. Daarbij is gekozen voor een bredere opzet
dan in voorgaande jaren. Op het Congresplein van Amsterdam RAI zullen
namelijk niet alleen de échte terreinautos hun kunnen laten zien, in
en op zandhopen en grote hoogteverschillen overwinnend. Samen met de
momenteel uiterst populaire Sports Utility Vehicles zullen de van
oudsher bekende categorie terreinwagens ook voor de zwaarste obstakels
niet terugschrikken. Heuvels, trappen en hellingen en zelfs een echte
Camel-brug laten elk kwaliteitsaspect van alle categorieën autos aan
bod komen. Kortom, op het 4x4 Circuit heerst volop levendigheid,
spektakel en uitdaging. Er is ook een speciaal gedeelte uitgezet waar
het nut van allerlei technische voorzieningen op personenautos wordt
getoond. Met gebruikmaking van speciale slipmatten demonstreren
instructeurs op spectaculaire wijze de werking van systemen als ABS
(anti-blokkeer remsysteem), ESP (elektronisch stabiliteits programma)
en vierwielaandrijving.
Design Plaza Van Passion for Cars is zeker sprake op het Design Plaza
in de Europahal (stand 01.011), een tentoonstellingsonderdeel dat
wordt ondersteund door bandenproducent Vredestein. In het Design Plaza
strijden uiterst spectaculair ogende studiemodellen, die zo op het oog
geschikt lijken voor optredens in science fiction-films, maar ook
productierijpe modellen van diverse autofabrikanten om de aandacht van
de honderdduizenden bezoekers. De Technische Universiteit Delft is
bovendien aanwezig met een driedimensionale presentatie, waarin de
verschillende fases van een ontwerptraject worden getoond.
In samenwerking met dagblad De Telegraaf is verder een designwedstrijd uitgeschreven, waarbij het publiek wordt uitgedaagd om De Auto van 2015 te ontwerpen. Er is inmiddels al een groot aantal, zeer professioneel ogende inzendingen binnen en de winnende creaties zullen worden tentoongesteld op het Design Plaza tijdens AutoRAI 2003. Voor de designcompetitie is een zeer deskundige jury samengesteld, waarvan onder anderen Fabrizio Giugiaro deel uitmaakt, creatief directeur van de Italiaanse ontwerpstudio Italdesign. Giugiaro heeft beloofd voor het Design Plaza één van zijn fraaiste prototypen te zullen meenemen: de spectaculaire Scighera, op basis van Alfa Romeo-techniek. Verder is ook de komst van de Koenigsegg CC 8S, een verwoestend sterke en opvallend gelijnde supersportwagen uit Zweden, aangekondigd.
Willem-Alexander & Maxima, Cruijff en Presley Diverse themapaviljoens
zorgen daarnaast voor een aantal extra dimensies. Zo is er het
paviljoen met als titel De auto van, waar de originele autos van
diverse beroemdheden te bezichtigen zijn. Daar zit in elk geval de
lievelings-Cadillac van Elvis Presley bij. The King bezat diverse
Caddys, maar aan het exemplaar dat op AutoRAI 2003 te zien zal zijn,
had hij bijzondere herinneringen. Een andere aandachtstrekker is de
originele Citroën SM met Maserati-motor, waarmee Johan Cruijff
rondreed in zijn glorietijden bij Ajax. De auto kwam ook aan bod in de
volledig aan Cruijff gewijde Nederlandse speelfilm Nummer 14.
Bijzonder was verder dat Johan Cruijff de bewuste Citroën persoonlijk
naar Barcelona reed, toen hij bij de gelijknamige Spaanse club eenmaal
een contract had getekend. Heel speciaal is de Rolls-Royce Silver
Wraith Limousine Landaulette uit 1957, waarin kroonprins
Willem-Alexander en Maxima werden rondgereden tijdens hun huwelijk op
2 februari 2002. Ruim een jaar na dato is deze deels open Rolls dus
weer terug op Amsterdamse bodem.
Al met al richt autominnend Nederland dus van 7 tot en met 16 februari
aanstaande elf dagen lang de blik op het grootste evenement dat ons
land kent: de AutoRAI. Amsterdam RAI wordt de pleisterplaats voor een
schitterend overzicht van alle merken en staat bol van interessant
autonieuws. Vele internationale en nationale primeurs zijn inmiddels
aangekondigd en daarnaast zijn er nog tal van andere noviteiten van
velerlei pluimage aangekondigd voor de AutoRAI 2003.
Concept Car Route Wie een boeiende blik in de automobiele toekomst
wenst te werpen, kan de speciaal uitgezette Concept Car Route volgen,
langs alle merken die hun studiemodellen, concept cars of prototypen
voor de nabije en verder wegliggende toekomst hebben meegenomen naar
Amsterdam. Of het nu de futuristisch gestylde carrosserie is, hun
super-exceptionele interieur of de richtingwijzende, ultramoderne
techniek en hybride aandrijfsystemen: wie de Concept Car Route volgt
mist niets. Van de spectaculaire Alfa Romeo Brera tot en met het
laatste concept uit de tekenkamers van Hyundai, het is allemaal te
zien op AutoRAI 2003.
Junior AutoRAI Uit enquêtes onder bezoekers van voorgaande jaargangen
is gebleken dat velen van hun bezoek aan de AutoRAI graag een dagje
uit maken. De kinderen kunnen moeiteloos mee, want er is voldoende te
kijken. En als ze nog niet ouder dan twaalf jaar zijn, kunnen ze zich
naar hartelust vermaken in hun eigen ´Junior AutoRAI´. Ofwel, het
trapauto-paradijs, waar ze in veel gevallen zelf de auto van hun
dromen kunnen rijden. De leiding is als altijd in de vertrouwde handen
van Stichting Kinder Opvang Nederland.
A.A.N-gepaste autos Ook de organisatie Auto Aanpassers Nederland
(A.A.N.) zal ingaan op het thema van AutoRAI 2003. Dat doet de A.A.N.
op stand 06.002 in de Verbindingshal, waar aan de slogan Passion for
Cars het begrip Mobility wordt toegevoegd. A.A.N. zal autos laten zien
die de bezoekers van AutoRAI 2003 zeker zullen aanspreken. In elk
geval zullen speciale uitvoeringen van de (nieuwe) Renault Espace,
Suzuki Grand Vitara, BMW 3 serie, Hyundai Getz, Opel Zafira, Citroën
C3, Ford Fusion, Toyota Corolla en Chrysler Voyager worden getoond. Al
deze autos worden voorzien van aanpassingen om met een lichamelijke
beperking zelf te kunnen autorijden of om in de auto mee te rijden. Zo
zijn de BMW en Chrysler Voyager aangepast om met de rolstoelstoel
plaats te nemen áchter het stuur. De stuurbediening wordt dan ook
aangepast, waarbij gesproken wordt van joystick-besturing. De Renault
Espace wordt getoond in een uitvoering die het mogelijk maakt om
zittend in de rolstoel mee te rijden. Er worden ook technieken getoond
om eenvoudiger en vooral makkelijker in- en uit de auto te komen en
voorzieningen voor het meenemen van de rolstoel of elektrische
driewieler. Volledige aansluiting bij het thema Passion for Cars wordt
op de stand van A.A.N. gevonden met een heuse klassieke racewagen: een
Austin Healey Sprite uit 1960. Deze auto wordt voorzien van een
parallelsysteem, dat de pedalen van gas, rem en koppeling dichter bij
de bestuurder brengt. De eigenaar van deze Healey gaat met de auto
deelnemen aan races op het Circuitpark Zandvoort.
Persoonlijke bookmark Naast het complete en vanzelfsprekend fraai
tentoongestelde nieuws, volgt AutoRAI 2003 volledig de wensen van het
publiek in het digitale tijdperk. Dus, vele leuke en interessante
wetenswaardigheden zijn ook op de eigen internetsite van de beurs te
vinden. Op www.autorai.nl/beurs staat het nieuws in de periode
voorafgaand aan de publieksopening; onder andere ook met interessante
nieuwsitems vanaf de persdag. Diverse hyperlinks zorgen dat de
internetbezoeker zich thuis al perfect kan voorbereiden op een bezoek
aan AutoRAI 2003.
Openingstijden AutoRAI 2003 is op werkdagen geopend van 11.00 uur tot
22.00 uur, in het weekend van 10.00 uur tot 17.00 uur. De
toegangsprijs bedraagt 12,-. Kinderen tot 4 jaar mogen gratis naar
binnen, kinderen van 4 tot en met 11 jaar, mits onder begeleiding,
betalen de halve prijs: 6,-. Houders van PAS 65 betalen 10,- entree.
Kaarten zijn in de voorverkoop te koop bij ANWB-kantoren (ANWB-leden
krijgen korting).
Wie met de auto komt, wordt aangeraden goed te letten op de
parkeeraanwijzingen die langs de Ringweg zijn geplaatst. Door de
borden goed op te volgen komt men zo snel mogelijk op de AutoRAI. Zijn
de parkeergarages van de RAI vol, dan worden bezoekers doorverwezen
naar één van de buitenterreinen; vanaf deze terreinen rijden gratis
pendelbussen naar het RAI-complex. De Amsterdamse Politie treedt
streng op, met (hoge) boetes tegen foutparkeerders.
Amsterdam, 20 december 2002