Operationeel en netto resultaat overeenkomstig de verwachtingen
Operationele marge stabiel ondanks moeilijke economische omstandigheden
Jaaromzet stijgt licht tot 214 miljoen Euro
Persbericht 7 februari 2003
Exact Holding N.V. (EURONEXT: EXACT) kondigt vandaag de financiële resultaten aan over 2002
Belangrijkste punten
* Omzet steeg met 4% tot EUR 214,0 miljoen (2001: EUR 206,3 miljoen)
* Stabiele operationele marge van 21,9% ondanks moeilijke economische omstandigheden (2001: 22,5%)
* Netto resultaat voor amortisatie van goodwill bedroeg EUR 34,8 miljoen (2001: EUR 35,4 miljoen)
* Winst per aandeel voor amortisatie van goodwill EUR 1,48 (2001: EUR 1,51); de winst per aandeel na amortisatie van goodwill bedroeg EUR 1,14 (2001: EUR 1,30)
* Met de acquisitie van Kewill ERP veroverde Exact een aantrekkelijke positie op de Noordamerikaanse midmarkt voor productie bedrijven
* Opening van negen nieuwe vestigingen in vijf landen (Australië, Japan, Noord Amerika, Verenigde Arabische Emiraten en Zuid-Afrika) verstevigd de unieke positie van Exact op de internationale ERP midmarkt
* Meer dan 18.000 klanten voor Exact Globe 2000 binnen een jaar na introductie op de Nederlandse markt
* Marktintroductie van e-Synergy in de Verenigde Staten en het winnen van de PC Magazine's COMDEX Finalist Award in de Enterprise Software categorie voor e-Synergy
* Meer dan 20.000 e-Synergy gebruikers wereldwijd
Financiële resultaten
In 2002 realiseerde Exact een geringe omzetstijging van 4% tot EUR 214,0 miljoen (EUR 206,3 miljoen in 2001), inclusief de overname van Kewill ERP in juni 2002. Het operationele resultaat bedroeg EUR 46,9 miljoen (EUR 46,4 miljoen in 2001). Ondanks de moeilijke economische omstandigheden kon Exact zijn sterke operationele marge in 2002 behouden (21,9% versus 22,5% in 2001). Het bedrijf genereerde een cash flow uit bedrijfsvoering van EUR 42,4 miljoen. Op 31 december 2002 bedroegen de liquide middelen EUR 80,2 miljoen.
Omzet
De omzet uit de verkoop van software bedroeg EUR 64,4 miljoen, ten opzichte van EUR 74,5 miljoen in 2001, hetgeen een geringere vraag naar bedrijfssoftware wereldwijd weergeeft. De ERP midmarkt bevindt zich in een vervangingsfase, met als kenmerk dat klanten hun derde of vierde investering in ERP software maken. Klanten baseren hun investeringsbesluit steeds meer op rationele gronden ("return on investment"). Dit vereiste van Exact een afstemming van de verkoop en marketing organisatie en activiteiten op deze recente marktontwikkeling. Ook het feit dat niet alle modules van het recent geïntroduceerde Exact Globe 2000 commercieel beschikbaar waren was van invloed op de omzet.
In 2002 werden meer dan 12.000 nieuwe klanten toegevoegd aan het klantenbestand, waarvan 4.000 werden verkregen door de acquisitie van Kewill ERP. Meer dan 18.000 klanten gebruiken nu Exact Globe 2000, zowel nieuwe klanten als bestaande klanten die gemigreerd zijn naar Exact Globe 2000.
e-Synergy heeft meer dan 20.000 gebruikers wereldwijd. Hiervan zijn de meesten nieuwe gebruikers uit het bestaande klantenbestand. Deze werden in het eerste jaar van introductie aan het klantenbestand toegevoegd. Dit wijst erop, dat bestaande ERP-klanten langzamerhand naar een geïntegreerde e-business omgeving gaan. Deze trend biedt Exact mogelijkheden tot toekomstige groei van het aantal gebruikers in zijn huidige klantenbestand.
Periodieke omzet, afkomstig uit onderhoudscontracten, steeg met 20% tot EUR 119,7 miljoen, hetgeen 56% van de totale omzet inhoudt. Deze stijging wordt vooral veroorzaakt door het toevoegen van de klanten van Kewill en door de verkoop van additionele gebruikerslicenties en supportcontracten aan bestaande klanten. De Exact organisatie richt zich sterk op het geven van support aan zijn klanten. Met meer dan 550 mensen werkzaam in support (28% van het totale personeelsbestand) en 280 mensen werkzaam in dienstverlening en opleidingen (14% van het totale personeelsbestand) verzekert Exact zich van de tevredenheid en loyaliteit van zijn klanten. In een verzadigde markt biedt deze sterk klantgerichtheid een solide basis voor verdere groei vanuit het huidige klantenbestand door uitbreiding van gebruikers en producten zoals e-Synergy en Exact Globe 2000.
Omzet uit implementaties en consultancy bedroeg EUR 29,9 miljoen, in vergelijking tot EUR 32,4 miljoen in 2001. Door de achterblijvende vraag naar bedrijfssoftware zijn er minder implementaties geweest. Na introductie van Exact Globe 2000 was de acceptatie door het klantenbestand een belangrijk doel. Om deze reden werden additionele support- en consultancydiensten gratis aangeboden aan klanten die de overstap hebben gemaakt naar Exact Globe 2000. Dit was een belangrijke investering om de lange termijn doelstelling veilig te stellen voor het migreren van Exact klanten naar Exact Globe 2000.
Operationele marge en netto inkomsten
De operationele marge van Exact in 2002 bedroeg 21,9% (oftewel EUR 46,9 miljoen), vergeleken met 22,5% (oftewel EUR 46,4 miljoen in 2001). De stijging van personeels- en andere operationele kosten is voornamelijk gerelateerd aan de investering in de verkoop- en marketingorganisatie (het personeelsbestand in Sales & Marketing als percentage van het totale personeelsbestand nam toe van 19% in 2001 tot 21% in 2002), de opening van negen nieuwe vestigingen en de overname van Kewill ERP.
Het netto resultaat voor amortisatie van goodwill bedroeg EUR 34,8 miljoen (in 2001: EUR 35,4 miljoen). Deze daling wordt veroorzaakt door een gemiddeld lager rentepercentage in vergelijking met 2001, een koersverlies van EUR 265 duizend (tegenover een koerswinst van EUR 289 duizend in 2001) en een hogere effectieve belastingdruk (28,9% vergeleken met 27,9% in 2001). Het netto resultaat na amortisatie van goodwill bedroeg EUR 26,7 milljoen (2001: EUR 30,4 miljoen). Deze daling wordt veroorzaakt door een hogere amortisatie van goodwill door de overname van Kewill ERP en het feit dat de acquisities uit 2001 in 2002 voor het volledige jaar werden geamortiseerd.
Balans
Het bedrijf heeft een eigen vermogen van 61% op het balanstotaal, geen vreemd vermogen en een sterk werkkapitaal met een saldo van meer dan EUR 80 miljoen aan liquide middelen per ultimo 2002. Hiermee heeft het bedrijf een dusdanig solide financiële positie om de investeringen voort te kunnen zetten in producten en diensten voor zijn klanten, overnames en toekomstige groei. De overnames in 2002 werden gefinancierd uit de liquide middelen. Er werden geen nieuwe aandelen uitgegeven.
Productstrategie
Exact blijft zijn R&D-inspanningen volledig richten op de "single product" strategie. De twee productlijnen, Exact Globe 2000 (back office ERP) en e-Synergy (front office) maken gebruik van dezelfde architectuur en database, die de klanten voorzien van volledige integratie van back- en front-office oplossingen. Nieuwe versies van productlijnen verkregen door acquisities worden ontwikkeld op basis van dezelfde architectuur als Exact Globe 2000 en e-Synergy. Dit resulteert in lange termijn schaalvoordelen, productintegratie van overgenomen merken en productcontinuïteit voor de klanten.
De product- en marktstrategie van Exact is voor de komende jaren volledig gebaseerd op Exact Globe 2000.
Marktstrategie in Nederland
De omzet in Nederland (44% van de totale omzet ten opzichte van 48% in 2001) werd voornamelijk beïnvloed door het veranderende gedrag van de klant en de zwakke marktcondities. Deze twee factoren hebben invloed gehad op het dealerkanaal in Nederland en vereisten dat Exact zijn verkoopbenadering ging herzien.
Klanten namen een meer kritische en rationele houding aan met betrekking tot nieuwe investeringen in ERP-oplossingen en hebben de verzekering nodig dat zij rendement uit hun investering zullen halen.
In de tweede helft van 2002 splitste Exact zijn indirecte verkooporganisatie op in verscheidene pro-actieve business units die met haar dealerorganisatie gezamenlijk de markt en klanten bewerken. Alle hebben een sterke focus op een verticaal marktsegment en de daarbij horende klanten. Exact gelooft dat deze veranderingen zullen resulteren in een betere controle op het verkoopproces. Bovendien zal dit Exact in een betere positie brengen om aan de klanten uit te leggen hoe zij het rendement op hun investeringen in ERP systemen kunnen verbeteren.
Daarnaast resulteerde de vertraagde marktintroductie van enkele modules van Exact Globe 2000 tot uitstel van aankoop door klanten in 2002. Desondanks gebruiken al meer dan 18.000 klanten Exact Globe 2000.
Internationale marktstrategie
Exact International heeft zijn wereldwijde netwerk uitgebreid met vijf nieuwe vestigingen in respectievelijk Australië, Japan, Latijns Amerika, de Verenigde Arabische Emiraten en Zuid-Afrika. Hiermee ondersteunt Exact International zijn strategische plan om als "second tier" leverancier door multinationals verkozen te worden. Deze multinationals zoeken standaard front- en back-office oplossingen voor hun kleine tot middelgrote vestigingen als een alternatief voor hun reeds toegepaste "first tier" strategie overal ter wereld. Exact heeft met zijn wereldwijd opgezette infrastructuur een netwerk dat zowel verkoop, dienstverlening als support direct aan zijn klanten aanbiedt en dit met een consistent serviceniveau.
Dit wordt mede mogelijk gemaakt doordat alle medewerkers van Exact International e-Synergy gebruiken als intern automatiserings- en informatiesysteem om de klanten optimaal te begeleiden en om real-time informatie over elk van deze multinationals te delen.
Door het verder uitbreiden van het wereldwijde netwerk van Exact, zijn standaard front- en back-office oplossingen en een real-time infrastructuur heeft Exact een unieke positie in de midmarkt om deze multinationals als klant te verkrijgen. Bovendien creëert dit de mogelijkheid om aan deze multinationals gelieerde ondernemingen in andere landen de Exact producten en diensten te leveren.
Deze benadering heeft Exact in staat gesteld een centrale database op te bouwen van potentiële internationale klanten en hun bijbehorende netwerken. Op dit ogenblik ondersteunt Exact International meer dan 8.000 internationale bedrijven. In 2002 sloot Exact International meer dan 600 nieuwe contracten af met internationale ondernemingen.
Marktstrategie in Noord-Amerika
De omzet in Noord-Amerika steeg met 50% tot EUR 55,6 miljoen. Dit vertegenwoordigt 27% van de totale omzet (2001: 18%). Deze stijging is voornamelijk veroorzaakt door de overname van Kewill ERP. Met deze overname heeft Exact thans een viertal productlijnen (Macola ES, JobBOSS, Max, Alliance) in de ERP-midmarkt voor productie-automatisering. Elk van deze productlijnen is gericht op specifieke verticale markten. Exact Software North America heeft op dit ogenblik meer dan 10.000 klanten en meer dan 450 medewerkers.
In 2002 heeft Exact nieuwe kantoren geopend in Los Angeles, San Francisco, Houston en Toronto, en daarnaast twee voormalige Macola-resellers overgenomen in de staten Florida en New Jersey. Beide zijn opgenomen als Exact-vestigingen.
Exact is daarmee gevestigd in negen Noordamerikaanse staten en zal dit verder uitbreiden tot ongeveer 15 vestigingen. Met deze nieuwe kantoren is Exact in staat om beter zijn klanten- en partnerkanaal op regionaal niveau te bedienen. Daarnaast heeft Exact zijn organisatie gewijzigd van een puur indirecte strategie naar een grotendeels directe sales- en service-organisatie, waar ondertussen een groot deel van de mensen in werkzaam is. Hiermee heeft Exact Software North America een betere controle op zijn klantenbestand en op de verkopen. Voorts is een e-Synergy sales en service team opgezet en werd e-Synergy op de COMDEX geïntroduceerd, waar het de PC Magazine's COMDEX Finalist Award in the Enterprise Software categorie in de wacht sleepte. Sinds de introductie van e-Synergy zijn verscheidene nieuwe contracten afgesloten.
Exact heeft een aantrekkelijke positie in geheel Noord-Amerika door het kunnen aanbieden van geïntegreerde front- (e-Synergy) en back-office oplossingen (Macola ES, JobBOSS, Max en Alliance), gericht op het midden- en kleinbedrijf in de midmarkt voor productie- en distributie-automatisering. De investeringen die in 2002 door Exact Software North America zijn gedaan, vormen een solide basis voor verdere verbetering van omzet en resultaat.
Verwachtingen
Gezien de onvoorspelbare politieke en economische omstandigheden voor 2003 kan Exact geen voorspelling doen voor 2003. Exact zal zich in 2003 blijven concentreren op zijn klanten, kostenbeheersing en winstgevendheid. Exact zal doorgaan met investeren in zijn producten, de support- en service organisatie, en het wereldwijde netwerk van vestigingen. Nieuwe kantoren zullen worden geopend in Noord-Amerika, Scandinavië, Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en China.
De solide financiële positie van Exact, de investeringen in producten en dienstverlening, alsmede sterke gerichtheid tot zijn klantenbestand, zullen er voor zorgdragen dat Exact continuïteit kan bieden aan zijn klanten, ondanks moeilijke economische omstandigheden.
BIJLAGEN
RESULTATEN 2002 2001 2000 (in EUR '000) Software 64,382 74,511 58,515 Onderhoudscontracten 119,701 99,384 76,785 Implementatie en consultancy 29,899 32,409 29,090 Totaal omzet 213,982 206,304 164,390 Kosten van de omzet 19,316 17,501 12,132 Personeelslasten 95,590 88,124 75,009 Afschrijvingen 6,293 7,293 5,236 Overige operationele kosten 28,963 28,147 25,939 Verkoop & marketing 16,886 18,862 12,893 Totaal kosten 167,048 159,927 131,209 Operationeel resultaat voor amortisatie 46,934 46,377 33,181 Amortisatie van goodwill 8,155 5,025 - Financiële baten (1,880) (2,910) (6,286) Winst voor belasting 40,699 44,262 39,467 Vennootschapsbelasting 14,131 13,769 10,776 Netto resultaat 26,568 30,493 28,691 Minderheidsbelang 89 (75) 57 Netto resultaat na amortisatie 26,657 30,418 28,748 Netto resultaat voor amortisatie 34,772 35,443 28,748 Operationeel resultaat voor amortisatie als % van de omzet 21.9% 22.5% 20.2% Netto resultaat voor amortisatie als % van de omzet 16.2% 17.2% 17.5% Per aandeel Gemiddeld aantal aandelen - verwaterd - (in '000) 23,481 23,399 23,261 Winst per aandeel (in EUR) 1.48 1.51 1.24 Winst per aandeel na amortisatie 1.14 1.30 1.24 BALANS 2002 2001 2000 (in EUR '000) Immateriële vaste activa 55,126 42,240 - Materiele vaste activa 25,127 19,445 19,130 Handelscrediteuren 41,357 40,895 33,928 Overige vlottende activa 3,207 4,001 4,875 Liquide middelen 80,191 83,200 71,381 Totaal activa 205,008 189,781 129,314 Eigen Vermogen 125,623 105,812 64,084 Minderheidsbelang 1,267 924 819 Overlopende opbrengsten 33,430 30,563 18,116 Voorzieningen 13,662 22,505 21,784 Kortlopende schulden 31,026 29,977 24,511 Totaal passiva 205,008 189,781 129,314Exact Software
Exact Holding N.V., gevestigd in Delft, Nederland, is een vooraanstaand leverancier van moderne accounting, salaris, CRM en ERP-oplossingen voor het Midden- en Klein Bedrijf en divisies van multinationals. Hoewel de producten in elk bedrijfsproces uitgebreide functionaliteiten bieden, ondersteunen ze een snelle implementatie. Exact Holding N.V., wereldwijd actief in ruim 60 landen, met meer dan 50 werkmaatschappijen en 20 distributeurs en met klanten in 100 landen, kan hiermee gerekend worden tot één van de marktleiders in zijn marktsegment. Exact Holding N.V. staat sinds juni 1999 genoteerd aan Euronext Amsterdam.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Exact Holding N.V.
Telefoon: +31 15 26 13 714
Bert Groenewegen
Chief Financial Officer