Persbericht Trimbos-instituut

Steun voor de cliënt bij indicatiestelling

Utrecht, 7 februari 2003. In april wordt de toegang tot de GGZ ingrijpend gewijzigd. De indicatiestelling voor GGZ-cliënten met langdurige problemen komt dan grotendeels in handen van de Regionale Indicatieorganen (RIO's). Uitgangspunt van deze modernisering van de AWBZ is dat de keuzemogelijkheden voor de cliënten toenemen. Cliënten kunnen zich meer en meer opstellen als kritische zorgconsument. Een belangrijke verworvenheid die echter wel wat voeten in de aarde heeft omdat het niet altijd eenvoudig is om de weg te vinden in de gezondheidszorg. De nu verschenen publicatie Cliëntondersteuning bij indicatiestelling is daarbij een hulpmiddel.

Indicatiestelling betekent: beoordelen welke hulp iemand nodig heeft en vaststellen op welke hulp iemand recht heeft. In de GGZ wordt al een aantal jaren aandacht besteed aan cliëntondersteuning tijdens de indicatiestelling. Cliëntorganisaties in de GGZ onderstrepen voortdurend het belang van onafhankelijke cliëntondersteuning. Het Trimbos-instituut deed er, in opdracht van het Indicatie Orgaan GGZ (IOG), de afgelopen twee jaar onderzoek naar. Enerzijds ging het om een verkennend onderzoek om zicht te krijgen op de bestaande projecten die zich bezighouden met cliëntondersteuning in de GGZ. Anderzijds moest het onderzoek een gewenst ideaalmodel opleveren voor cliëntondersteuning tijdens alle fasen van de indicatiestelling.

De publicatie Cliëntondersteuning bij indicatiestelling beschrijft de projecten op het gebied van de cliëntondersteuning die ten tijde van het onderzoek beschikbaar waren. De projecten zijn zo beschreven dat de verhalen van de mensen die ondersteuning zochten bij de indicatiestelling centraal staan. Naast de verhalen wordt bij elk project feitelijke informatie gegeven over de inhoud, de doelstelling en de opzet van het project.

Uit de verkenning van de bestaande projecten zijn drie ideaaltypische modellen gedestilleerd: In één model wordt een ideaalbeeld geschetst van de benodigde cliëntondersteuning in algemene zin en een ander model wordt aangegeven hoe een steunpunt cliëntondersteuning eruit zou kunnen zien. Als derde wordt een profielschets gegeven van een cliëntondersteuner. Samen geven deze modellen een beeld van hoe een ondersteuningaanbod voor cliënten kan worden ingericht. Het gaat daarbij om ondersteuning tijdens het hele proces van indicatiestelling: van het verduidelijken van de zorgvraag tot het verkrijgen van zorg,

Cliëntondersteuning bij indicatiestelling. Door Clarisse Schoemaker. Uitgave: Trimbos-instituut, 2002.
---

---

Voor meer informatie, bel Henk Maurits (030 - 297 11 38) of Harald Wychgel (030 - 297 11 16), voorlichters Trimbos-instituut.

Bezoekadres: Da Costakade 45, Utrecht. Postadres: Postbus 725, 3500 AS Utrecht. Telefoon (030) 297 11 00 Fax: (030) 297 11 11
---