Amsterdam, 7 februari 2003 - De afgelopen dagen is een aantal publicaties verschenen inzake fraude met de tenaamstelling van een Girorekening. Voorop staat dat klanten van Postbank altijd schadeloos worden gesteld in het geval van fraude waar zij geen schuld aan hebben.
De vorm van fraude die nu in de pers wordt gemeld, is niet nieuw en gelukkig gaat het om incidentele gevallen zo blijkt uit onze gegevens. Postbank neemt dit serieus en neemt maatregelen om de veiligheid van het betalingsverkeer te garanderen en mogelijke fraude te minimaliseren. Het is overigens niet eenvoudig om fraude te plegen omdat er verschillende controleslagen in het proces zitten die vervalst moeten zijn.
Postbank houdt de processen binnen het betalingsverkeer erg zorgvuldig in de gaten en werkt met inzet van de nieuwste detectiemiddelen en een groot aantal specialisten, die ook interbancair zaken afstemmen. Regelmatig worden interne en externe procedures geëvalueerd en daar waar nodig verder aangescherpt. In het gehele proces hebben we altijd te maken met een keten van schakels waarbij met bijna 100% gegarandeerd kan worden dat iedere fraudepoging wordt onderkend.
In een geval van fraude werkt Postbank nauw samen met politie om de daders op te kunnen sporen en vaak succesvol. Ook in deze zaak is het onderzoek in volle gang. Zoals vereist bij dergelijke onderzoeken is zowel politie als Postbank terughoudend in het vrijgeven van informatie.
Postbank streeft naar een zo optimaal mogelijk dienstverlening voor haar klanten. Daarbij wordt telkens de afweging gemaakt tussen maatregelen om de dienstverlening zo toegankelijk mogelijk te maken enerzijds en maatregelen om het voor de fraudeur zo moeilijk mogelijk te maken anderzijds. Ook lichten wij, via de eigen communicatiemiddelen, onze klanten voor over de diverse vormen van fraude en hoe de klant hier zelf alert kan zijn. Postbank zal zeker verdere maatregelen nemen indien dit noodzakelijk wordt geacht.
Postbank