Den Haag, 6 februari 2003.
Verkoopprijzen mazda2 en mazda rx-8 bekend
Tijdens de Personenauto RAI, waar de Mazda2 als Nederlandse primeur werd onthuld, werd duidelijk dat deze nieuwe Mazda-aanwinst vanaf 13.900 Euro per 1 mei in Nederland verkrijgbaar zal zijn.
Deze Mazda2, die de opvolger is van de huidige Demio, is een totaal
nieuw ontwikkelde auto die de sportiviteit van een hatchback
combineert met de ruimte van een mini-MPV.
Met een lengte van 3,93 meter, een breedte van 1,68 meter en een
hoogte van 1,55 meter biedt de Mazda2 voldoende ruimte aan vijf
volwassenen.
Zowel het stuurwiel als de bestuurdersstoel zijn zodanig verstelbaar
dat een comfortabele zit voor bestuurders met een lengte van 1,50
meter tot 1,90 meter geen enkel probleem vormt.
De bagageruimte heeft een capaciteit van 268 liter. Door de leuning
van de achterbank neer te klappen ontstaat een ruimte waarin met gemak
twee mountainbikes kunnen worden vervoerd. De rugleuning van de
passagiersstoel is met één handeling volledig neer te klappen. Handig
bij het vervoer van lange goederen.
Met uitzondering van de Sportive-versie, die is uitgerust met een
zwart dashboard, is het dashboard van alle overige uitvoeringen
uitgevoerd in een two-tone kleurstelling met een centraal
bedieningspaneel dat is voorzien van een aluminium look. Een handige
toepassing van het dashboardkastje is de mogelijkheid om dit
gedeeltelijk te gebruiken als uitneembaar afvalbakje.
Als krachtbronnen voor de Mazda2 worden volledig nieuw ontwikkelde
motoren gebruikt. Er is sprake van drie benzinevarianten t.w.: een
1.2i liter, goed voor 75 pk / 55 kW, een 1.4i liter (80 pk / 59 kW) en
een 1.6 liter die beschikt over 100 pk / 74 kW. Alle benzinemotoren
zijn uitgerust met een
16 kleppensysteem en voldoen aan de Europese step IV emissie-eisen.
Een maand later dan de benzinemotoren wordt ook een dieselvariant
leverbaar. Deze 1.4 liter common-rail turbodiesel (CiTD) levert een
vermogen van 68 pk / 50 kW.
Naast de handgeschakelde vijfversnellingsbak kan ook gekozen worden
voor de zogenaamde Activematic transmissie, die de bestuurder de
mogelijkheid biedt om zelf sportief te schakelen óf de automaat te
benutten. Uniek binnen het segment is dat deze Activematic transmissie
gecombineerd kan worden met zowel de 1.4 liter benzine- als de 1.4
liter (CiTD) dieselmotor.
In tegenstelling tot conventionele automatische transmissies is bij
gebruik van de Activematic transmissie het brandstofverbruik gelijk
aan dat van handgeschakelde versies.
De Mazda2 wordt in vier uitvoeringen verdeeld over vijftien varianten
leverbaar.
Mazda2 Exclusive vanaf 13.900 Euro
De Exclusive-versie is standaard uitgerust met onder andere zes
airbags (met uitzondering van de 1.2 liter Exclusive die is uitgerust
met vier airbags), ABS, EBD, Isofix-bevestigingen, een in hoogte
verstelbaar stuurwiel, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en
een op afstand bedienbare centrale deurvergrendeling. Ook een
startonderbreker, twee-fase gordelspanners, roofrails, elektrisch
bedienbare ramen vóór en een modulair audiosysteem met twee speakers
behoren tot de standaard-uitrusting.
De Exclusive-uitvoering wordt in mei 2003 verkrijgbaar in twee
benzinevarianten t.w.: een 1.2i liter 16V motor ( 75 pk / 55 kW) die
13.900 Euro gaat kosten en een 1.4i liter 16V motor ( 80 pk / 59 kW)
met een verkoopprijs van 14.600 Euro. Deze versies zijn voorzien van
een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De 1.4i liter 16V uitvoering
is vanaf 15.600 Euro ook leverbaar met een Activematic transmissie.
Vanaf de maand juni 2003 wordt de common-rail turbodiesel krachtbron (CiTD), goed voor 68 pk / 50 kW, vanaf 17.350 Euro in Nederland leverbaar met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Tevens is dan een versie met Activematic transmissie voor 18.350 Euro verkrijgbaar.
Mazda2 Touring vanaf 16.250 Euro
De Touring-uitvoering wordt voorzien van een 1.4i liter 16V motor (80
pk / 59 kW) en onderscheidt zich ten opzichte van de Exclusive qua
uitrusting. Er worden standaard mistlampen vóór, in kleur meegespoten
en elektrisch bedienbare en verwarmbare buitenspiegels, twee
elektrisch bedienbare ramen achter en airconditioning aan toegevoegd.
De verkoopprijs zal 16.250 Euro bedragen. Voor 17.250 Euro is een
Touring-versie met Activematic transmissie leverbaar.
Mazda2 Première vanaf 16.750 Euro
Ook de Mazda2 Première-versie is uitgerust met een 1.4 liter (80 pk /
59 kW) 16V benzinemotor en is voorzien van een handgeschakelde
vijfversnellingsbak. Uiterlijk onderscheidt de Première zich ten
opzichte van de 1.4 liter Touring-versie door de 15 inch lichtmetalen
velgen en een in kleur gespoten grille. In het interieur vallen de
aluminium accenten op het lederen stuurwiel en rond de vloerconsole
op. Verder zijn de stoelen voorzien van een zwarte bekleding met
blauwe binnenvlakken. De Mazda2 Première gaat 16.750 Euro kosten.
Mazda2 Sportive vanaf 17.995 Euro
De Sportive-uitvoering heeft een 1.6i liter 16V benzinemotor, goed
voor 100 pk / 74 kW, met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Ook
deze uitvoering heeft 15 inch lichtmetalen velgen, een Sportive
grille, aluminium accenten op het lederen stuurwiel en rond de
vloerconsole. De stoelen zijn voorzien van een zwarte bekleding met
blauwe binnenvlakken. Aan deze versie hangt een prijskaartje van
17.995 Euro.
Mazda heeft nóg een Nederlandse primeur op de RAI; de Mazda6 MPS. Dit
concept is ontworpen door Mazdas Europese Research & Development
Center in het Duitse Oberursel. Opvallend is de luchtinlaat die zo
kenmerkend is voor de Mazda RX-8. Zowel de voor- als de achterbumper
zijn ten opzichte van de normale Mazda6 aanzienlijk groter. Hij staat
op 18 inch aluminium velgen met Michelin Pilot Sport banden en is
voorzien van een nieuw ontwikkelde lak die de naam Silver Storm
meekreeg.
Ondanks het handhaven van lage emissienormen, die goed zijn voor Euro
4 standaards, zijn de Mazda-ontwerpers erin geslaagd de nieuwe direct
ingespoten 2.3 liter benzinemotor met turbo een vermogen mee te geven
van 280 pk / 206 kW bij 6.500 t.p.m.
Door zijn koppel van 360 Nm bij 3.500 t.p.m. beschikt de Mazda6 MPS
over serieuze rijeigenschappen. Hij is voorzien van een zogenaamde
shift by wrist zesversnellingsbak, een elektronisch gestuurd
4WD-systeem, Dynamic Stability Control (DSC) en ABS. Een gelimiteerd
slipdifferentieel zorgt ervoor dat er geen aandrijving verloren gaat
tijdens het nemen van bochten.
Ook het interieur werd onder handen genomen. Aluminium afwerkingen,
stoelen uitgevoerd in zwart / wit leder, donkerblauwe klokken met
metallic accenten en een simpele startknop geven de Mazda6 MPS een
extra sportieve uitstraling.
Mazda RX-8
Alhoewel de Mazda RX-8 fysiek helaas niet tijdens de RAI te bewonderen
zal zijn
- de Salon van Genève krijgt in maart de Europese primeur - maakte de
Nederlandse importeur tijdens de RAI wèl de verkoopprijzen van deze
vierpersoons sportauto bekend.
Rond de maand augustus zal de RX-8 in Nederland in drie
uitvoeringsvarianten verkrijgbaar zijn. Twee versies zijn uitgerust
met een 192 pk / 141 kW 1.3 liter Renesis rotatie motor ( 220 Nm/
5.000 tpm) en één versie wordt leverbaar met de 240 pk 1.3 Renesis
krachtbron die goed is voor een koppel van 211 Nm / 5.500 tpm.
De Renesis motor van de RX-8 is het resultaat van Mazdas 40-jarige doorontwikkeling op basis van de in 1954 door Felix Wankel geïntroduceerde motor met een driekantige draaizuiger. Door het toepassen van nieuwe technieken en materialen is Mazda erin geslaagd de motor overweldigende prestaties te laten leveren met een laag brandstofverbruik en een emissie die voldoet aan Euro IV-waarden.
De RX-8 is 4,35 meter lang, heeft een breedte van 1,77 meter en is
1,34 meter hoog. De wielbasis is 2,70 meter en hij weegt 1.330 kilo.
Ook het meenemen van bagage hoeft geen beletsel te zijn met een
bagageruimte van 290 liter.
De perfecte 50-50 gewichtsverdeling is de basis voor zijn ultieme
wegligging. Door het toepassen van de zogenaamde Freestyle-deuren
biedt de RX-8 plaats aan vier volwassenen. Alle versies zijn leverbaar
in zeven carrosseriekleuren en zijn zeer compleet uitgerust.
Mazda RX-8 192 pk vanaf 40.995 Euro
Standaard is de achterwiel aangedreven Mazda RX-8 uitgerust met een
vijfversnellingsbak, ABS, EBD, Dynamic Stability Control, een
uitschakelbaar Traction Control System, zes airbags, gordelspanners en
een rempedaal met aanrijdingsbeveiliging. Verder is er sprake van 18
inch lichtmetalen velgen, 225/45 R 18 banden, 16 inch remschijven,
halogeen verlichting en mistlampen voor.
Uiteraard zijn de ramen vóór en de te verwarmen buitenspiegels
elektrisch bedienbaar, is het lederen stuurwiel in hoogte te
verstellen en is er een modulair audiosysteem ingebouwd dat vanaf het
stuurwiel te bedienen is.
Het interieur is in leder uitgevoerd. Naast climate control zijn
tevens een startonderbreker, een centrale vergrendeling met
afstandsbediening en een afstandsbediening voor het openen van de
kofferbak standaard aan boord. De verkoopprijs bedraagt 40.995 Euro.
Mazda RX-8 192 pk met Bose audio- en DVD navigatiesysteem vanaf 45.495
Euro
Zoals de aanduiding al aangeeft is deze versie standaard uitgerust met
een modulair Bose audiosysteem met 9 speakers en een 6 CD-wisselaar.
Verder is er sprake van een standaard DVD navigatiesysteem. De
verkoopprijs van deze uitvoering is 45.495 Euro.
Mazda RX-8 240 pk vanaf 49.995 Euro
Deze RX-8 variant heeft naast zijn 240 pk / 177 kW 1.3 liter Renesis
krachtbron een nóg completere uitrusting aan boord. Hij beschikt
standaard over een zesversnellingsbak, 17 / 16 inch remschijven, Xenon
verlichting, een koplamp wis/was installatie en een automatische
hoogteverstelling van de koplampen.
Verder is ook deze versie standaard uitgevoerd met een modulair Bose
audiosysteem met 9 speakers, een 6 CD-wisselaar en een DVD
navigatiesysteem. De Mazda RX-8 240 pk-uitvoering gaat 49.995 Euro
kosten.