Den Haag, 6 februari 2003.

Verkoopprijzen mazda2 en mazda rx-8 bekend

Tijdens de Personenauto RAI, waar de Mazda2 als Nederlandse primeur werd onthuld, werd duidelijk dat deze nieuwe Mazda-aanwinst vanaf 13.900 Euro per 1 mei in Nederland verkrijgbaar zal zijn.

Deze Mazda2, die de opvolger is van de huidige Demio, is een totaal nieuw ontwikkelde auto die de sportiviteit van een hatchback combineert met de ruimte van een mini-MPV.

Met een lengte van 3,93 meter, een breedte van 1,68 meter en een hoogte van 1,55 meter biedt de Mazda2 voldoende ruimte aan vijf volwassenen.

Zowel het stuurwiel als de bestuurdersstoel zijn zodanig verstelbaar dat een comfortabele zit voor bestuurders met een lengte van 1,50 meter tot 1,90 meter geen enkel probleem vormt.

De bagageruimte heeft een capaciteit van 268 liter. Door de leuning van de achterbank neer te klappen ontstaat een ruimte waarin met gemak twee mountainbikes kunnen worden vervoerd. De rugleuning van de passagiersstoel is met één handeling volledig neer te klappen. Handig bij het vervoer van lange goederen.

Met uitzondering van de Sportive-versie, die is uitgerust met een zwart dashboard, is het dashboard van alle overige uitvoeringen uitgevoerd in een two-tone kleurstelling met een centraal bedieningspaneel dat is voorzien van een aluminium look. Een handige toepassing van het dashboardkastje is de mogelijkheid om dit gedeeltelijk te gebruiken als uitneembaar afvalbakje.

Als krachtbronnen voor de Mazda2 worden volledig nieuw ontwikkelde motoren gebruikt. Er is sprake van drie benzinevarianten t.w.: een 1.2i liter, goed voor 75 pk / 55 kW, een 1.4i liter (80 pk / 59 kW) en een 1.6 liter die beschikt over 100 pk / 74 kW. Alle benzinemotoren zijn uitgerust met een

16 kleppensysteem en voldoen aan de Europese step IV emissie-eisen.

Een maand later dan de benzinemotoren wordt ook een dieselvariant leverbaar. Deze 1.4 liter common-rail turbodiesel (CiTD) levert een vermogen van 68 pk / 50 kW.

Naast de handgeschakelde vijfversnellingsbak kan ook gekozen worden voor de zogenaamde Activematic transmissie, die de bestuurder de mogelijkheid biedt om zelf sportief te schakelen óf de automaat te benutten. Uniek binnen het segment is dat deze Activematic transmissie gecombineerd kan worden met zowel de 1.4 liter benzine- als de 1.4 liter (CiTD) dieselmotor.

In tegenstelling tot conventionele automatische transmissies is bij gebruik van de Activematic transmissie het brandstofverbruik gelijk aan dat van handgeschakelde versies.

De Mazda2 wordt in vier uitvoeringen verdeeld over vijftien varianten leverbaar.

Mazda2 Exclusive vanaf 13.900 Euro

De Exclusive-versie is standaard uitgerust met onder andere zes airbags (met uitzondering van de 1.2 liter Exclusive die is uitgerust met vier airbags), ABS, EBD, Isofix-bevestigingen, een in hoogte verstelbaar stuurwiel, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en een op afstand bedienbare centrale deurvergrendeling. Ook een startonderbreker, twee-fase gordelspanners, roofrails, elektrisch bedienbare ramen vóór en een modulair audiosysteem met twee speakers behoren tot de standaard-uitrusting.

De Exclusive-uitvoering wordt in mei 2003 verkrijgbaar in twee benzinevarianten t.w.: een 1.2i liter 16V motor ( 75 pk / 55 kW) die 13.900 Euro gaat kosten en een 1.4i liter 16V motor ( 80 pk / 59 kW) met een verkoopprijs van 14.600 Euro. Deze versies zijn voorzien van een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De 1.4i liter 16V uitvoering is vanaf 15.600 Euro ook leverbaar met een Activematic transmissie.

Vanaf de maand juni 2003 wordt de common-rail turbodiesel krachtbron (CiTD), goed voor 68 pk / 50 kW, vanaf 17.350 Euro in Nederland leverbaar met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Tevens is dan een versie met Activematic transmissie voor 18.350 Euro verkrijgbaar.

Mazda2 Touring vanaf 16.250 Euro

De Touring-uitvoering wordt voorzien van een 1.4i liter 16V motor (80 pk / 59 kW) en onderscheidt zich ten opzichte van de Exclusive qua uitrusting. Er worden standaard mistlampen vóór, in kleur meegespoten en elektrisch bedienbare en verwarmbare buitenspiegels, twee elektrisch bedienbare ramen achter en airconditioning aan toegevoegd. De verkoopprijs zal 16.250 Euro bedragen. Voor 17.250 Euro is een Touring-versie met Activematic transmissie leverbaar.

Mazda2 Première vanaf 16.750 Euro

Ook de Mazda2 Première-versie is uitgerust met een 1.4 liter (80 pk / 59 kW) 16V benzinemotor en is voorzien van een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Uiterlijk onderscheidt de Première zich ten opzichte van de 1.4 liter Touring-versie door de 15 inch lichtmetalen velgen en een in kleur gespoten grille. In het interieur vallen de aluminium accenten op het lederen stuurwiel en rond de vloerconsole op. Verder zijn de stoelen voorzien van een zwarte bekleding met blauwe binnenvlakken. De Mazda2 Première gaat 16.750 Euro kosten.

Mazda2 Sportive vanaf 17.995 Euro

De Sportive-uitvoering heeft een 1.6i liter 16V benzinemotor, goed voor 100 pk / 74 kW, met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Ook deze uitvoering heeft 15 inch lichtmetalen velgen, een Sportive grille, aluminium accenten op het lederen stuurwiel en rond de vloerconsole. De stoelen zijn voorzien van een zwarte bekleding met blauwe binnenvlakken. Aan deze versie hangt een prijskaartje van 17.995 Euro.

Mazda heeft nóg een Nederlandse primeur op de RAI; de Mazda6 MPS. Dit concept is ontworpen door Mazdas Europese Research & Development Center in het Duitse Oberursel. Opvallend is de luchtinlaat die zo kenmerkend is voor de Mazda RX-8. Zowel de voor- als de achterbumper zijn ten opzichte van de normale Mazda6 aanzienlijk groter. Hij staat op 18 inch aluminium velgen met Michelin Pilot Sport banden en is voorzien van een nieuw ontwikkelde lak die de naam Silver Storm meekreeg.

Ondanks het handhaven van lage emissienormen, die goed zijn voor Euro 4 standaards, zijn de Mazda-ontwerpers erin geslaagd de nieuwe direct ingespoten 2.3 liter benzinemotor met turbo een vermogen mee te geven van 280 pk / 206 kW bij 6.500 t.p.m.

Door zijn koppel van 360 Nm bij 3.500 t.p.m. beschikt de Mazda6 MPS over serieuze rijeigenschappen. Hij is voorzien van een zogenaamde shift by wrist zesversnellingsbak, een elektronisch gestuurd 4WD-systeem, Dynamic Stability Control (DSC) en ABS. Een gelimiteerd slipdifferentieel zorgt ervoor dat er geen aandrijving verloren gaat tijdens het nemen van bochten.

Ook het interieur werd onder handen genomen. Aluminium afwerkingen, stoelen uitgevoerd in zwart / wit leder, donkerblauwe klokken met metallic accenten en een simpele startknop geven de Mazda6 MPS een extra sportieve uitstraling.

Mazda RX-8

Alhoewel de Mazda RX-8 fysiek helaas niet tijdens de RAI te bewonderen zal zijn


- de Salon van Genève krijgt in maart de Europese primeur - maakte de Nederlandse importeur tijdens de RAI wèl de verkoopprijzen van deze vierpersoons sportauto bekend.

Rond de maand augustus zal de RX-8 in Nederland in drie uitvoeringsvarianten verkrijgbaar zijn. Twee versies zijn uitgerust met een 192 pk / 141 kW 1.3 liter Renesis rotatie motor ( 220 Nm/ 5.000 tpm) en één versie wordt leverbaar met de 240 pk 1.3 Renesis krachtbron die goed is voor een koppel van 211 Nm / 5.500 tpm.

De Renesis motor van de RX-8 is het resultaat van Mazdas 40-jarige doorontwikkeling op basis van de in 1954 door Felix Wankel geïntroduceerde motor met een driekantige draaizuiger. Door het toepassen van nieuwe technieken en materialen is Mazda erin geslaagd de motor overweldigende prestaties te laten leveren met een laag brandstofverbruik en een emissie die voldoet aan Euro IV-waarden.

De RX-8 is 4,35 meter lang, heeft een breedte van 1,77 meter en is 1,34 meter hoog. De wielbasis is 2,70 meter en hij weegt 1.330 kilo. Ook het meenemen van bagage hoeft geen beletsel te zijn met een bagageruimte van 290 liter.

De perfecte 50-50 gewichtsverdeling is de basis voor zijn ultieme wegligging. Door het toepassen van de zogenaamde Freestyle-deuren biedt de RX-8 plaats aan vier volwassenen. Alle versies zijn leverbaar in zeven carrosseriekleuren en zijn zeer compleet uitgerust.

Mazda RX-8 192 pk vanaf 40.995 Euro

Standaard is de achterwiel aangedreven Mazda RX-8 uitgerust met een vijfversnellingsbak, ABS, EBD, Dynamic Stability Control, een uitschakelbaar Traction Control System, zes airbags, gordelspanners en een rempedaal met aanrijdingsbeveiliging. Verder is er sprake van 18 inch lichtmetalen velgen, 225/45 R 18 banden, 16 inch remschijven, halogeen verlichting en mistlampen voor.

Uiteraard zijn de ramen vóór en de te verwarmen buitenspiegels elektrisch bedienbaar, is het lederen stuurwiel in hoogte te verstellen en is er een modulair audiosysteem ingebouwd dat vanaf het stuurwiel te bedienen is.

Het interieur is in leder uitgevoerd. Naast climate control zijn tevens een startonderbreker, een centrale vergrendeling met afstandsbediening en een afstandsbediening voor het openen van de kofferbak standaard aan boord. De verkoopprijs bedraagt 40.995 Euro.

Mazda RX-8 192 pk met Bose audio- en DVD navigatiesysteem vanaf 45.495 Euro

Zoals de aanduiding al aangeeft is deze versie standaard uitgerust met een modulair Bose audiosysteem met 9 speakers en een 6 CD-wisselaar. Verder is er sprake van een standaard DVD navigatiesysteem. De verkoopprijs van deze uitvoering is 45.495 Euro.

Mazda RX-8 240 pk vanaf 49.995 Euro

Deze RX-8 variant heeft naast zijn 240 pk / 177 kW 1.3 liter Renesis krachtbron een nóg completere uitrusting aan boord. Hij beschikt standaard over een zesversnellingsbak, 17 / 16 inch remschijven, Xenon verlichting, een koplamp wis/was installatie en een automatische hoogteverstelling van de koplampen.

Verder is ook deze versie standaard uitgevoerd met een modulair Bose audiosysteem met 9 speakers, een 6 CD-wisselaar en een DVD navigatiesysteem. De Mazda RX-8 240 pk-uitvoering gaat 49.995 Euro kosten.