(06-02) Wethouder Sjaak van der Tak (o.m.onderwijs en sociale Integratie) heeft dinsdag 4 februari 2003 de Adviesraad voor ROAP-2 (Rotterdams Onderwijs Achterstanden Plan voor de periode 2002-2006) geïnstalleerd. Deze nieuwe, onafhankelijke Adviesraad adviseert de wethouder over de voortgang van het Rotterdamse Onderwijskansenbeleid. Eén van de eerste uitdagingen voor de Adviesraad is het adviseren over de plannen voor innovatieve manieren om onderwijskansen te creëren. Deze plannen zijn ingediend door schoolbesturen, scholen en onderwijsondersteunende instellingen in Rotterdam.
Wethouder Van der Tak vindt het belangrijk, dat de voortgang van de uitvoering van het ROAP 2 programma door een onafhankelijke adviesraad wordt gevolgd. De Adviesraad ROAP-2 is samengesteld uit deskundigen van verschillende beleidsterreinen in het onderwijsveld: wetenschap en onderzoek, bestuurlijke verhoudingen, grootstedelijke onderwijsprocessen, internationale ontwikkelingen in het onderwijs. De groep zal een nauw contact onderhouden met een internationale klankbordgroep van experts uit het onderwijs, waardoor een adequate kennisuitwisseling en meningsvorming is gewaarborgd.
ROAP-2 is een onderdeel van het Onderwijskansenbeleid. In het ROAP-2
staat onder andere hoe schoolbesturen en de gemeente gaan zorgen voor
goed taalonderwijs voor alle Rotterdamse kinderen. In het plan komen
ook zaken als de Brede School (aanbieden van kinderopvang, een
bibliotheek, sport of naschoolse opvang op de school) aan bod. Het
uiteindelijke doel is, om alle Rotterdamse kinderen de kans te bieden
zich tot een zelfstandige, maatschappelijk verantwoordelijke burger te
ontplooien.
Met de instelling van de adviesraad wordt een van de aanbevelingen
opgevolgd van de Rotterdamse Rekenkamer die in december 2001 het
achterstandenbeleid doorlichtte. Toen was de kritiek o.a. dat het
college te weinig zicht had op de voortgang en de effecten van het
beleid.