Rotterdam investeert in computers voor ouders

(05-02) Rotterdam besteedt de komende vier jaar 6,5 miljoen aan Computers voor Ouders. Dit project biedt ouders van kinderen op een brede school de mogelijkheid om zich bij te scholen en/of te werken aan hun inburgering in een digitaal leercentrum in de school.

"Computers voor Ouders" wordt uitgevoerd in de zogeheten brede scholen, waarvan Rotterdam er 116 telt. Deze scholen kunnen subsidie krijgen om in school een computerlokaal in te richten. Dit lokaal moet worden gebruikt voor cursussen aan ouders, die een cursus willen volgen om meer kansen op de arbeidsmarkt te hebben of die een inburgeringcursus willen of moeten volgen.

Een dergelijk digitaal leercentrum op een school heeft verschillende voordelen:

* ouders brengen hun kinderen naar school en kunnen daar aansluitend een cursus volgen, er is dus geen kinderopvang nodig;
* ouders komen vaker op school en raken zo betrokken bij wat er op de school van hun kind gebeurt;

* Het digitale leercentrum kan ook gebruikt worden door de leerlingen zelf.

De gemeente ondersteunt de scholen met een digitaal leercentrum voor ouders ook in praktische zin. De lessen aan ouders worden gegeven door docenten van ROCs (Regionale Opleidingscentra) en andere opleidingsinstituten, de computerlokalen worden gebruiksklaar ingericht.

Rotterdam pleegt in de komende jaren grote inspanningen op het gebied van het inburgeren. Het aantal cursusplaatsen voor degenen die niet of onvoldoende zijn ingeburgerd, zal bijna verdubbelen.

Het geld ( 6,5 miljoen euro) is afkomstig uit het gemeentelijke e-programma, dat tot doel heeft om in Rotterdam een gunstig klimaat voor de Informatie- en Communicatie-Technologie (ICT) te scheppen. Rotterdam moet een stad worden, waarin alle geledingen van de samenleving actief deelnemen aan de informatiemaatschappij: burgers, onderwijsinstellingen, overheid en bedrijfsleven. Computers voor Ouders past in dit beleid van de gemeente Rotterdam.

De Dienst Stedelijk Onderwijs voert het project Computers voor Ouders uit.