ANBO

Utrecht, 07-02-2003
Ouderen vinden mobiele telefoon duur en gebruiksonvriendelijk Uit een recente consumentenpeiling van de vijftigplus-organisaties ANBO, PCOB en Unie KBO - bij elkaar meer dan 600.000 leden - blijkt dat ouderen het bezit van een mobiele telefoon weliswaar zeer waarderen, maar het moeten opwaarderen van het beltegoed onaanvaardbaar vinden. Bovendien bestempelen meer dan de helft van alle ouderen de mobiele telefoon als gebruiksonvriendelijk. Uit de peiling, waarbij honderden oudere consumenten betrokken werden, blijkt dat het verhogen van de persoonlijke veiligheid onderweg en op vakantie hét motief is voor de aanschaf van een mobiele telefoon. Hierdoor gebruiken senioren hun toestel weinig en kiezen dus doorgaans voor de prepaidkaart.
Opwaarderen>/B>
Sinds 1 januari 2003 moeten klanten bij de meeste mobiele aanbieders hun kaart niet één maar twee keer per jaar opwaarderen. Met uitzondering van Vodafone. Ouderen die minder gebruik maken van hun mobiele telefoon worden dan afgesloten en verliezen hun nummer. Zij beschouwen dit systeem van periodiek opwaarderen als oneerlijk en als geldklopperij.
Ingewikkeld
Naast de hoge prijs van het mobiele bellen, heeft de helft van de ondervraagden moeite met het toestel zelf. In de eerste plaats geven de senioren aan dat het gebruik van het toestel ingewikkeld is. De grote hoeveelheid functies en menus zorgt voor verwarring. De toetsen en het beeldscherm zijn doorgaans veel te klein. Daar komt nog bij dat de gebruiksaanwijzing door 40 procent van de respondenten niet te doorgronden is. Eén op de tien gebruikt de gsm niet meer, omdat men het toestel niet meer begrijpt.
De seniorenorganisaties spreken gsm-fabrikanten en telecom-bedrijven aan op verbeteringen. De eerste positieve gesprekken hierover hebben reeds plaatsgevonden. Zo introduceert Vodafone binnenkort een speciaal seniorenpakket met een eenvoudig toestel, een beknopte handleiding met hoofdfuncties en meer service bij het opwaarderen van het beltegoed.