Utrecht, 07-02-2003
Ouderen vinden mobiele telefoon duur en gebruiksonvriendelijk
Uit een recente consumentenpeiling van de vijftigplus-organisaties
ANBO, PCOB en Unie KBO - bij elkaar meer dan 600.000 leden - blijkt
dat ouderen het bezit van een mobiele telefoon weliswaar zeer
waarderen, maar het moeten opwaarderen van het beltegoed
onaanvaardbaar vinden. Bovendien bestempelen meer dan de helft van
alle ouderen de mobiele telefoon als gebruiksonvriendelijk.
Uit de peiling, waarbij honderden oudere consumenten betrokken werden,
blijkt dat het verhogen van de persoonlijke veiligheid onderweg en op
vakantie hét motief is voor de aanschaf van een mobiele telefoon.
Hierdoor gebruiken senioren hun toestel weinig en kiezen dus doorgaans
voor de prepaidkaart.
Opwaarderen>/B>
Sinds 1 januari 2003 moeten klanten bij de meeste mobiele aanbieders
hun kaart niet één maar twee keer per jaar opwaarderen. Met
uitzondering van Vodafone. Ouderen die minder gebruik maken van hun
mobiele telefoon worden dan afgesloten en verliezen hun nummer. Zij
beschouwen dit systeem van periodiek opwaarderen als oneerlijk en als
geldklopperij.
Ingewikkeld
Naast de hoge prijs van het mobiele bellen, heeft de helft van de
ondervraagden moeite met het toestel zelf. In de eerste plaats geven
de senioren aan dat het gebruik van het toestel ingewikkeld is. De
grote hoeveelheid functies en menus zorgt voor verwarring. De toetsen
en het beeldscherm zijn doorgaans veel te klein. Daar komt nog bij dat
de gebruiksaanwijzing door 40 procent van de respondenten niet te
doorgronden is. Eén op de tien gebruikt de gsm niet meer, omdat men
het toestel niet meer begrijpt.
De seniorenorganisaties spreken gsm-fabrikanten en telecom-bedrijven
aan op verbeteringen. De eerste positieve gesprekken hierover hebben
reeds plaatsgevonden. Zo introduceert Vodafone binnenkort een speciaal
seniorenpakket met een eenvoudig toestel, een beknopte handleiding met
hoofdfuncties en meer service bij het opwaarderen van het beltegoed.
ANBO