Contact : Arnaud Denis - Investor Relations Manager Tel : +32-(0)2-559.92.64 Fax : +32-(0)2-559.95.71
E-mail : arnaud.denis@ucb-group.com Internet : http://www.ucb-group.com Persbericht
Embargo: 6 februari 2003 om 17u45

De Groep UCB in 2002: preliminaire en niet-geauditeerde resultaten.

Record courante winst vóór belastingen van ¤ 494 miljoen stijgt met 7%
* In 2002 heeft de Groep UCB een geconsolideerde omzet gerealiseerd van ¤ 2,514
miljard, of een stijging van 2% in vergelijking met 2001.
* Het bedrijfsresultaat (EBIT) heeft ¤ 503 miljoen bereikt, of een stijging met 8%.

* Het courante resultaat stijgt tot een recordbedrag van ¤ 494 miljoen, of een groei van
7% in vergelijking met 2001, dat een bijzonder gunstig jaar was voor de Pharma
Sector. Het resultaat is ongunstig beïnvloed door het verlies in de Film activiteit. De
evolutie van de wisselkoers dollar-euro tijdens het tweede semester van het jaar
heeft eveneens een negatieve invloed gehad op de groei van het resultaat.

* Het courante resultaat van de Pharma Sector stijgt met meer dan 9%.
* Het nettoresultaat na belastingen zou ¤ 331 miljoen moeten bedragen, een stijging
van 4% in vergelijking met 2001.
De Groep UCB in 2002
(in miljoen ¤) 2001 2002
Omzet Pharma Sector 1.427 1.476
Surface Specialties 1.048 1.037

-Chemie 652 643

-Films 396 394
Niet-sectorieel - 1
2.475 2.514 +2%
Bedrijfsresultaat (EBIT) 466 503 +8%
Netto financiële lasten -4 -9
Resultaat vóór belastingen
COURANT RESULTAAT Pharma Sector 403 440
Surface Specialties 49 34

-Chemie 40 47

-Films 9 -13

- Niet-sectorieel 10 20
462 494 +7%
UITZONDERLIJK -6 -28
456 466
Belastingen -136 -136
Aandeel in het resultaat van de bedrijven waarop
vermogensmutatie is toegepast -2 1
Nettoresultaat na belastingen 318 331 +4%

UCB N.V. Researchdreef 60, B-1070 Brussel (België)

In het jaar 2002 heeft het bedrijf meerdere belangrijke gebeurtenissen gekend, zowel in de Pharma Sector als in de niet-farmaceutische tak van de
Groep.

Pharma Sector

In de Pharma Sector bedraagt de verkoop ¤ 1.476 miljoen, of een stijging van meer dan 3% in vergelijking met 2001.
Wat betreft allergie/astma is Zyrtec het meest verkochte antihistaminicum ter wereld.
Op de Amerikaanse markt alleen bedraagt de verkoop van Zyrtec $ 1.115 miljoen , een stijging van 13% in vergelijking met vorig jaar. De
voornaamste concurrent van Zyrtec op de markt van de voorschriften in de Verenigde Staten is voortaan enkel beschikbaar als OTC, wat de situatie verduidelijkt in het voordeel van het antihistaminicum van UCB dat zijn marktaandeel blijft verhogen. Zyrtec kreeg bovendien de goedkeuring van de
Amerikaanse FDA voor het gebruik bij kinderen vanaf 6 maand, waardoor Zyrtec
het enige antiallergisch geneesmiddel is voor deze leeftijdscategorie. Op basis
van de resultaten van klinische studies in pediatrie werd er een verlenging van 6
maand toegekend aan het octrooi. Hierdoor wordt de geldigheid van het octrooi
verlengd tot in december 2007.
In Japan kent de verkoop van Zyrtec, uitgedrukt in de lokale munt, een daling van 6% maar de prijs van geneesmiddelen werd in dezelfde periode verlaagd met 6,3%. 2002 werd eveneens gekenmerkt door de komst van een nieuw concurrerend product op de markt alsook door de verhoogde verkoopsdruk
in het domein van allergie. In deze moeilijke context bleef het marktaandeel van
Zyrtec stabiel op 17%.
In Europa behoudt UCB zijn marktaandeel in het domein van allergie op 34% in vergelijking met het eerste semester van het jaar, ondanks het vervallen
van octrooien in bepaalde landen, en behaalt een omzet van ¤ 315 miljoen. UCB
gaat verder met het lanceren van zijn nieuw antiallergicum Xyzal. Een recente
klinische studie toont aan dat het geneesmiddel sneller en langer werkt in
vergelijking met bepaalde concurrenten. Bovendien blijft Zyrtec goed gepositioneerd op de markten waar het op voorschrift wordt verkocht. In totaal stijgt de wereldwijde verkoop van de activiteit antiallergie met
2% tot ¤ 1,7 miljard. Dit cijfer omvat de verkoop gerealiseerd door de licentiehouders, waaronder voornamelijk Pfizer in de Verenigde Staten. Op het vlak van neurologie, dat een totale omzet heeft van ¤ 231 miljoen, is de verkoop van Keppra gestegen met 89% in vergelijking met 2001 en
werd de belangrijke kaap van 200.000 behandelde patiënten per jaar overschreden.
Na een tweede volledig verkoopsjaar heeft het anti-epilepticum Keppra een omzet van ¤ 164 miljoen bereikt in de Verenigde Staten. Wegens het succes
bij de introductie in een aantal nieuwe landen, is de omzet in Europa meer dan
verdubbeld en hij bereikte ¤ 66 miljoen. Momenteel staat Keppra op de derde
plaats van de wereldranglijst van de nieuwe anti-epileptica bij de specifieke
behandeling van epilepsie. Vandaag is Keppra beschikbaar in 24 landen en wacht het op een goedkeuring van de prijs door de nationale autoriteiten in 10
andere landen.
Niet-farmaceutische Activiteiten
Als gevolg van de aankoop van de activiteiten Harsen, Additieven en Kleefstoffen van Solutia, heeft UCB beslist om zijn chemische activiteiten en films
te hergroeperen in Surface Specialties. De nieuwe acquisitie verstevigt de positie
van UCB in de behandeling van oppervlakten met een uniek aanbod aan complementaire technologieën op de markt. Zowel op het niveau van de acquisitie
als op het niveau van de hergroepering worden er synergieën en schaaleconomieën verwacht.
Deze nieuwe structuur, die van kracht is vanaf 2003, heeft nog geen invloed op de cijfers van 2002, die bijgevolg opgesteld werden op de voormalige
basis.
Met een courant resultaat van ¤ 47 miljoen, een stijging van 18% in vergelijking
met 2001, bevestigt de chemische activiteit haar goede gezondheid die zich vertaalt in
een opmerkelijke verbetering van haar bijdrage aan de resultaten van de Groep.
Wat betreft de films tonen de resultaten een verlies van ¤ 13 miljoen in 2002.
Tijdens het laatste trimester van het jaar werd een terugkeer naar break-even ingezet
dankzij een herstelplan en een verbetering van een aantal Europese markten. Het herstel
zou zich moeten voortzetten tijdens het boekjaar 2003.
* *

*
Niettegenstaande de economisch onzekere context, blijft de strategie van UCB duidelijk gedefinieerd.
De Pharma Sector heeft als objectieven de consolidatie van zijn leiderspositie op het vlak van allergie alsook de verdere ontwikkeling van
Keppra, dat alle verwachtingen reeds overtreft. UCB Pharma, dat de bevoorrechte ontwikkelingsas van de Groep blijft, zal zijn groei ondersteunen
door de intensivering van zijn onderzoeksprogramma alsook door verdere overnames.
De resultaten van de niet-farmaceutische afdeling zouden sterk moeten stijgen in 2003, dankzij de acquisitie van Solutia's activiteiten, het herstel van de
activiteiten Films en de synergieën eigen aan Surface Specialties.
---