klik hier om backstage te contacteren

PERSBERICHT
06/02/2003

Makro wijzigt naam hoofdkantoor en 34 jaar oude huisstijl

Makro Cash & Carry Nederland B.V. wordt Metro Cash & Carry Nederland B.V.

Makro Cash & Carry Nederland B.V., het moederbedrijf van de groothandelsbedrijven Makro en Lukas Klamer, heeft haar naam veranderd in Metro Cash & Carry Nederland B.V. Met deze nieuwe naam benadrukt zij de banden met het Duitse moederbedrijf Metro Cash & Carry en kan zij beter dan voorheen haar internationale netwerk benutten. Dit biedt Metro Nederland schaalvoordelen en levert een grotere slagvaardigheid en inkoopkracht op. Tevens voert Makro dit jaar een nieuwe huisstijl door. De huidige huisstijl van roze, cerise en groen wordt na 34 jaar geleidelijk vervangen in blauw en geel.

Door de naamsverandering van Makro Cash & Carry Nederland B.V. in Metro Cash & Carry Nederland B.V., worden de banden met het Duitse moederbedrijf sterker dan voorheen benadrukt. Makro maakt al sinds 1998 deel uit van Metro Cash & Carry, maar heeft dat nooit actief gecommuniceerd. De Duitse moeder speelt echter sinds de overname een belangrijke rol bij kwaliteitscontrole en -handhaving op producten en logistieke processen. "Door de juridische naamsverandering is Metro Nederland beter in staat de voordelen van het internationale netwerk op ondermeer schaalvoordeel en inkoopkracht te benutten. Tevens kunnen we nu slagvaardiger optreden, omdat kennis die binnen de organisatie wordt opgedaan beter kan worden doorgevoerd. Zo profiteert bijvoorbeeld Lukas Klamer van kennisontwikkeling bij Makro en andersom", meldt Bert Vukkink, woordvoerder van Metro.

Andere huisstijl
Naast de juridische naamsverandering van het moederbedrijf, vindt er een huisstijlverandering bij Makro plaats. De naam Makro blijft dus bestaan, maar wordt gevoerd als winkelformule. "Deze keuze is heel bewust gemaakt, omdat Makro een krachtige merknaam is die iedereen kent. Bovendien weet onze doelgroep waar we voor staan en daar verandert niets in", zo stelt Vukkink. De huisstijlverandering is een belangrijke mijlpaal voor Makro. Al jarenlang is zij achter de schermen bezig veranderingen door te voeren op het gebied van personeelsbeleid, klantvriendelijkheid en leveranciersrelaties. "We zijn nu op het punt aangekomen waarop we willen tonen dat we een wezenlijk andere organisatie zijn dan enkele jaren geleden. Met de nieuwe huisstijl nemen we afscheid van het verleden en willen we uitdragen dat we klaar zijn voor de toekomst", aldus Vukkink.

Makro wil geheel 2003 gebruiken om de huisstijl door te voeren. "Geleidelijk zullen alle vestigingen worden voorzien van een nieuw jasje en wegbewijzering in de winkels", zegt Vukkink, "het enige wat alle klanten direct merken, zijn de veranderingen op de facturen. Deze zijn niet alleen vormgegeven in de nieuwe kleuren blauw en geel, maar ook staat er de nieuwe naam van de Nederlandse b.v. op. Hun huidige Makro pas blijft geldig, geleidelijk aan zullen die worden vervangen."

Met al deze veranderingen maakt de organisatie zich op voor de toekomst. "Wij zijn klaar voor de volgende 34 jaar," aldus Vukkink.

Boilerplate

Makro opereert inmiddels 34 jaar in Nederland en telt ruim 4.100 medewerkers, verspreid over het hoofdkantoor in Diemen (250 werknemers) en zeven vestigingen (Amsterdam, Best, Breda, Delft, Duiven, Hengelo en Nuth). Als meest complete zelfbedieningsgroothandel onderscheidt Makro zich door de cash & carry-formule, het scherpe prijspeil en een volledig assortiment Food en Non-Food producten dat zij levert aan professionele en zakelijke inkopers. In totaal bedient Makro bijna 800.000 klanten. Het aanbod bestaat uit 15.000 Food artikelen en 35.000 Non-Food artikelen. Makro beschouwt haar medewerkers als belangrijkste kapitaal en besteedt veel aandacht aan persoonlijke groei en opleidingen. Uitgangspunten van de Makro organisatie zijn: no-nonsense, professioneel en slagvaardig, zeer prijsbewust en klantgericht.

Sinds vijf jaar is Makro Nederland onderdeel van de Duitse beursgenoteerde METRO Group, een internationaal georiënteerde handels- en dienstengroep. Metro Cash & Carry (een divisie van de METRO Group) heeft, met meer dan 415 vestigingen in 23 landen, wereldwijd een omzet van EUR 22,7 miljard en 67.000 medewerkers.


---

_____
Noot aan de redactie: (