PERSBERICHT
06/02/2003
Makro wijzigt naam hoofdkantoor en 34 jaar oude huisstijl
Makro Cash & Carry Nederland B.V. wordt Metro Cash & Carry Nederland
B.V.
Makro Cash & Carry Nederland B.V., het moederbedrijf van de
groothandelsbedrijven Makro en Lukas Klamer, heeft haar naam veranderd
in Metro Cash & Carry Nederland B.V. Met deze nieuwe naam benadrukt
zij de banden met het Duitse moederbedrijf Metro Cash & Carry en kan
zij beter dan voorheen haar internationale netwerk benutten. Dit biedt
Metro Nederland schaalvoordelen en levert een grotere slagvaardigheid
en inkoopkracht op. Tevens voert Makro dit jaar een nieuwe huisstijl
door. De huidige huisstijl van roze, cerise en groen wordt na 34 jaar
geleidelijk vervangen in blauw en geel.
Door de naamsverandering van Makro Cash & Carry Nederland B.V. in
Metro Cash & Carry Nederland B.V., worden de banden met het Duitse
moederbedrijf sterker dan voorheen benadrukt. Makro maakt al sinds
1998 deel uit van Metro Cash & Carry, maar heeft dat nooit actief
gecommuniceerd. De Duitse moeder speelt echter sinds de overname een
belangrijke rol bij kwaliteitscontrole en -handhaving op producten en
logistieke processen. "Door de juridische naamsverandering is Metro
Nederland beter in staat de voordelen van het internationale netwerk
op ondermeer schaalvoordeel en inkoopkracht te benutten. Tevens kunnen
we nu slagvaardiger optreden, omdat kennis die binnen de organisatie
wordt opgedaan beter kan worden doorgevoerd. Zo profiteert
bijvoorbeeld Lukas Klamer van kennisontwikkeling bij Makro en
andersom", meldt Bert Vukkink, woordvoerder van Metro.
Andere huisstijl
Naast de juridische naamsverandering van het moederbedrijf, vindt er
een huisstijlverandering bij Makro plaats. De naam Makro blijft dus
bestaan, maar wordt gevoerd als winkelformule. "Deze keuze is heel
bewust gemaakt, omdat Makro een krachtige merknaam is die iedereen
kent. Bovendien weet onze doelgroep waar we voor staan en daar
verandert niets in", zo stelt Vukkink. De huisstijlverandering is een
belangrijke mijlpaal voor Makro. Al jarenlang is zij achter de
schermen bezig veranderingen door te voeren op het gebied van
personeelsbeleid, klantvriendelijkheid en leveranciersrelaties. "We
zijn nu op het punt aangekomen waarop we willen tonen dat we een
wezenlijk andere organisatie zijn dan enkele jaren geleden. Met de
nieuwe huisstijl nemen we afscheid van het verleden en willen we
uitdragen dat we klaar zijn voor de toekomst", aldus Vukkink.
Makro wil geheel 2003 gebruiken om de huisstijl door te voeren. "Geleidelijk zullen alle vestigingen worden voorzien van een nieuw jasje en wegbewijzering in de winkels", zegt Vukkink, "het enige wat alle klanten direct merken, zijn de veranderingen op de facturen. Deze zijn niet alleen vormgegeven in de nieuwe kleuren blauw en geel, maar ook staat er de nieuwe naam van de Nederlandse b.v. op. Hun huidige Makro pas blijft geldig, geleidelijk aan zullen die worden vervangen."
Met al deze veranderingen maakt de organisatie zich op voor de toekomst. "Wij zijn klaar voor de volgende 34 jaar," aldus Vukkink.
Boilerplate
Makro opereert inmiddels 34 jaar in Nederland en telt ruim 4.100
medewerkers, verspreid over het hoofdkantoor in Diemen (250
werknemers) en zeven vestigingen (Amsterdam, Best, Breda, Delft,
Duiven, Hengelo en Nuth). Als meest complete zelfbedieningsgroothandel
onderscheidt Makro zich door de cash & carry-formule, het scherpe
prijspeil en een volledig assortiment Food en Non-Food producten dat
zij levert aan professionele en zakelijke inkopers. In totaal bedient
Makro bijna 800.000 klanten. Het aanbod bestaat uit 15.000 Food
artikelen en 35.000 Non-Food artikelen. Makro beschouwt haar
medewerkers als belangrijkste kapitaal en besteedt veel aandacht aan
persoonlijke groei en opleidingen. Uitgangspunten van de Makro
organisatie zijn: no-nonsense, professioneel en slagvaardig, zeer
prijsbewust en klantgericht.
Sinds vijf jaar is Makro Nederland onderdeel van de Duitse
beursgenoteerde METRO Group, een internationaal georiënteerde handels-
en dienstengroep. Metro Cash & Carry (een divisie van de METRO Group)
heeft, met meer dan 415 vestigingen in 23 landen, wereldwijd een omzet
van EUR 22,7 miljard en 67.000 medewerkers.
---
_____
Noot aan de redactie: (