In de eerste drie weken van februari onderzoekt de gemeente Nieuwegein hoe zij met haar doelgroepen communiceert over het project Binnenstad. Dit onderzoek is een onderdeel van het communicatieplan Binnenstad 2002 -2004 "Ontwerp Deelgebieden", waarmee het vorige college van B & W in februari 2002 akkoord is gegaan. De onderzoeksresultaten, die eind maart/begin april worden verwacht, worden gebruikt om de communicatieactiviteiten rond het project Binnenstad beter af te stemmen op de doelgroepen. Onderzoeksbureau JES Marketing en Onderzoek uit Arnhem voert het onderzoek namens de gemeente uit.
Het onderzoek moet antwoord geven op de vragen: In hoeverre zijn de doelgroepen op de hoogte van de binnenstadsplannen? Wat is de houding ten aanzien van de binnenstadsplannen? In hoeverre is men betrokken bij de plannen? Wat vindt men van de communicatie over het project? Wat is de behoefte aan communicatie? Het onderzoek bestaat uit een schriftelijke enquête onder drie doelgroepen. Eén doelgroep bestaat uit de interne medewerkers van de gemeente Nieuwegein en de college-, raads- en commissieleden. Een tweede doelgroep zijn de inwoners van Nieuwegein. Onder de inwoners van Nieuwegein wordt een steekproef getrokken van 1400 Nieuwegeiners van 16 jaar en ouder, die de schriftelijke vragenlijst ontvangen. Een derde doelgroep bestaat uit ondernemers en instellingen in het centrum van Nieuwegein.