The Body Shop verheugd over navolging door Albert Heijn
The Body Shop is verheugd dat collega-multinational Ahold gehoor lijkt te geven aan haar oproep richting multinationals om een grotere bijdrage te leveren aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.
De organisatie vindt het een goede zaak dat Ahold gaat samenwerken met
een ontwikkelingsorganisatie en dat het concern in de toekomst net als
The Body Shop Shea-noten uit Ghana wil gaan gebruiken in cosmetica.
The Body Shop spreekt echter wel de hoop uit dat de Afrikaanse
leveranciers van Ahold hierbij niet te lang hoeven te wachten op de
beloofde werkgelegenheid en een rechtvaardige prijs. The Body Shop
werkt zelf strategisch samen met ontwikkelingsorganisatie NOVIB en is
pleitbezorger bij multinationals voor samenwerkingsvormen waarbij
'trade, not aid' projecten worden opgezet.
Vanaf de jaren tachtig is directeur Jan Oosterwijk van The Body Shop
nauw betrokken bij 'trade, not aid' projecten zoals in Ghana om boeren
en corporaties werk en een rechtvaardige inkomen te verschaffen.
Inmiddels wordt zowel cacaoboter als shea-boter in substantiële
hoeveelheden vanuit Ghana aangekocht door The Body Shop. De boters
worden door de organisatie verwerkt in uitstekende en aansprekende
cosmeticaproducten die door miljoenen vrouwen in vele landen met veel
genoegen en naar volle tevredenheid worden gebruikt.
Met de aankoop van o.a. deze boters wil The Body Shop actief bijdragen
aan de ontwikkeling van de boeren en corporaties in het land zelf.
Hierbij ziet ze erop toe dat de ingrediënten pas naar het westen
worden geïmporteerd als er zoveel mogelijk lokale toegevoegde waarde
is gecreëerd. Daarnaast is het de bedoeling om de toegang van
producten de lokale boeren en corporaties tot de westerse markt te
vergroten.
Voor The Body Shop is maatschappelijk verantwoord ondernemen al meer
dan 25 jaar de commerciële leidraad. Dit houdt in dat de organisatie
onderneemt op een manier die goed is voor zowel mens, dier, omgeving
als natuur. Het uitgangspunt is hierbij dat de producten van The Body
Shop waar mogelijk een bijdrage moeten leveren aan de samenlevingen in
het westen en de ontwikkelingslanden. The Body Shop is
vertegenwoordigd in 50 verschillende landen met in totaal meer dan
2000 winkels.
Einde persbericht