THE BODY SHOP

The Body Shop verheugd over navolging door Albert Heijn

The Body Shop is verheugd dat collega-multinational Ahold gehoor lijkt te geven aan haar oproep richting multinationals om een grotere bijdrage te leveren aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.

De organisatie vindt het een goede zaak dat Ahold gaat samenwerken met een ontwikkelingsorganisatie en dat het concern in de toekomst net als The Body Shop Shea-noten uit Ghana wil gaan gebruiken in cosmetica. The Body Shop spreekt echter wel de hoop uit dat de Afrikaanse leveranciers van Ahold hierbij niet te lang hoeven te wachten op de beloofde werkgelegenheid en een rechtvaardige prijs. The Body Shop werkt zelf strategisch samen met ontwikkelingsorganisatie NOVIB en is pleitbezorger bij multinationals voor samenwerkingsvormen waarbij 'trade, not aid' projecten worden opgezet.

Vanaf de jaren tachtig is directeur Jan Oosterwijk van The Body Shop nauw betrokken bij 'trade, not aid' projecten zoals in Ghana om boeren en corporaties werk en een rechtvaardige inkomen te verschaffen. Inmiddels wordt zowel cacaoboter als shea-boter in substantiële hoeveelheden vanuit Ghana aangekocht door The Body Shop. De boters worden door de organisatie verwerkt in uitstekende en aansprekende cosmeticaproducten die door miljoenen vrouwen in vele landen met veel genoegen en naar volle tevredenheid worden gebruikt.

Met de aankoop van o.a. deze boters wil The Body Shop actief bijdragen aan de ontwikkeling van de boeren en corporaties in het land zelf. Hierbij ziet ze erop toe dat de ingrediënten pas naar het westen worden geïmporteerd als er zoveel mogelijk lokale toegevoegde waarde is gecreëerd. Daarnaast is het de bedoeling om de toegang van producten de lokale boeren en corporaties tot de westerse markt te vergroten.

Voor The Body Shop is maatschappelijk verantwoord ondernemen al meer dan 25 jaar de commerciële leidraad. Dit houdt in dat de organisatie onderneemt op een manier die goed is voor zowel mens, dier, omgeving als natuur. Het uitgangspunt is hierbij dat de producten van The Body Shop waar mogelijk een bijdrage moeten leveren aan de samenlevingen in het westen en de ontwikkelingslanden. The Body Shop is vertegenwoordigd in 50 verschillende landen met in totaal meer dan 2000 winkels.

Einde persbericht