Van beleid naar praktijk PGB
Modeltrajecten PGB, januari 2003
Reageer >>
05-02-2003

Er zijn in de periode van mei tot en met oktober 2002 twee modeltrajecten geweest in het kader van het Persoonsgebonden Budget nieuwe stijl (PGB ns), gericht op informatieverschaffing en gericht op het uitvoeringsprotocol. Wat waren de ervaringen en conclusies?

Informatieverschaffing
Aan het modeltraject PGB informatieverschaffing is deelgenomen door CVZ (als verantwoordelijke voor de voorlichting aan nieuwe budgethouders), VWS, Per Saldo als budgethoudersvereniging, RPCP DWO en zorgkantoor Zuidoost Brabant / VGZ. Door deze partijen is nagedacht over de volgende vragen: -Welke informatie hebben cliënten nodig om al dan niet te kunnen kiezen voor een PGB? -Welke informatie hebben budgethouders nodig om een PGB verantwoord te kunnen gebruiken? -In welke vorm moet deze informatie worden aangeboden?

Folders
Inmiddels heeft dit geleid tot een stramien voor de benodigde informatie. Er is een keuze gemaakt voor drie folders, namelijk: 1. Algemene folder over de AWBZ.
2. Algemene folder over PGB: Dit is een landelijke folder die zowel breed (bijvoorbeeld via wachtkamer huisartsen) als gericht (bijvoorbeeld via RIO voor mensen die reeds een indicatie hebben) wordt verspreid en die cliënten al dan niet zal moeten interesseren voor PGB.
3. Technische folder over het PGB: Deze heeft het karakter van een losbladige handleiding en zal te zijner tijd de vorm van een werkboekje / technische folder krijgen. Verspreiding vindt gericht plaats onder budgethouders. Ieder zorgkantoor krijgt hiertoe een basistekst aangeleverd door CVZ die, volgens een voorgeschreven format, wordt aangevuld door de zorgkantoren met een regionale component (zoals bijvoorbeeld een sociale kaart).

De 2e en 3e folder behoorden tot de taakstelling van de deelnemers van dit modeltraject. Er zijn vanuit dit modeltraject zogenaamde cliëntenpanels georganiseerd waar de concepttekst voor de 2e folder is voorgelegd alsmede de formulieren die budgethouders via hun zorgkantoor ontvangen. De reacties van deze panels waren positief met betrekking tot het feit dat hun mening werd gepeild en veelal constructief voor wat betreft de documenten. Naar verwachting is de folder binnenkort in gedrukte vorm beschikbaar.

In de maanden januari en februari 2003 zijn er wederom cliëntenpanels voor de beoordeling van het concept van de 3e folder.

Uitvoeringsprotocol
Aan het modeltraject PGB uitvoeringsprotocol is deelgenomen door CVZ, VWS, ZN, zorgkantoor Amsterdam / ZAO, zorgkantoor Tilburg / CZ en zorgkantoor Zuidoost Brabant / VGZ. Doelstelling was het ontwikkelen en testen van een uitvoeringsprotocol ten behoeve van het PGB nieuwe stijl. De aandacht was hierbij vooral gericht op de relatie tussen de budgethouder en het zorgkantoor.

Ook dit modeltraject is feitelijk afgerond. Het heeft een uitvoeringsprotocol opgeleverd, waarin alle handelingen die het zorgkantoor per budgethouder moet verrichten ten behoeve van het PGB ns, zijn geëxpliciteerd. Bij elke stap is aangegeven wat de organisatorische, administratieve en financiële implicaties zijn voor de zorgkantoren. Op basis van dit protocol kunnen de zorgkantoren derhalve hun (administratieve) organisatie t.b.v. het PGB ns inrichten. Door ZN is aangegeven dat hiermee binnen de zorgkantoren de voor het PGB benodigde automatisering zal functioneren per 1 januari 2003.

Over de financiële implicaties van het PGB ns voor de zorgkantoren, de zogenaamde beheerskosten, is separaat gerapporteerd aan de opdrachtgever. Verder is het instrumentarium ontwikkeld dat nodig is voor uitvoering van de verschillende stappen (formats, formulieren, brieven, overeenkomsten etc.). De formulieren die budgethouders zullen ontvangen, zijn in bovenvermelde cliëntenpanels getest op hun eenvoud en begrijpelijkheid. De reacties van de panels worden momenteel nog verwerkt, waarna de definitieve formulieren worden verzonden naar de zorgkantoren. Tot slot is de uitvoeringsstructuur uitgetest bij de deelnemende zorgkantoren. De deelnemers zijn eind oktober nog éénmaal bijeen gekomen om de 'laatste puntjes op de i' te zetten.