datum: 4 februari 2003
De aanleg van een treinhalte in de buurt van de Koppelpoort in de noordelijke binnenstad van Amersfoort is van de baan. Dat concluderen burgemeester en wethouders naar aanleiding van onderzoek naar de aanleg van een halte ten westen van de Eem. Het college acht deze halte technisch en financieel niet haalbaar, zo blijkt uit de resultaten van meerdere onderzoeken.
De consequenties van deze onderzoeksresultaten worden de komende tijd in beeld gebracht.
Bijna drie jaar geleden presenteerde de gemeente de plannen voor de aanleg van een treinhalte Koppel. De plannen gingen toen uit van een halte tussen de Schimmelpenninckstraat en de Chirurgijnsgilde. De wens voor deze halte was ingegeven door de behoefte om de bewoners van de toekomstige wijk Vathorst de mogelijkheid te bieden de binnenstad snel en comfortabel met het openbaar vervoer te bereiken. Na overleg met buurtbewoners en andere belanghebbenden, bleek dat een oostelijke halte niet haalbaar was. Bezwaren van de buurtbewoners speelden daarin een belangrijke rol.
De toenmalige adviescommissie van de gemeenteraad gaf in april 2000 het college de opdracht af te zien van een halte tussen de Schimmelpenninckstraat en het Chirurgijnsgilde en de mogelijkheid van een station aan de westzijde van de Eem nader te onderzoeken en door te rekenen. De locatie rond het spoor bij het voormalige Meursingterrein (in de buurt van het Eemcentrum) kwam daarmee nadrukkelijk in beeld.
De gemeente heeft deze westelijke mogelijkheden de afgelopen jaren onderzocht.
In de verschillende fasen van onderzoek is uitvoerig overleg geweest met de gemeentelijke partners in dit traject, zoals de Nederlandse Spoorwegen, Railinfrabeheer en Rijkswaterstaat. Zaken als bereikbaarheid, technische en financiële mogelijkheden speelden daarin een cruciale rol.
Uit de onderzoeken blijkt volgens het college van burgemeester en wethouders dat een halte Koppel in een westelijke variant net zo min haalbaar is als een oostelijke variant.
Het college stelt de gemeenteraad voor om de plannen voor een halte Koppel te laten varen en in te zetten op andere mogelijkheden van goed openbaar vervoer om de noordelijke wijken te verbinden met de stad.