2003 wordt prachtjaar
De autobranche had het niet gemakkelijk in 2002. De markt daalde met ruim 3,5 procent. Hyundai was één van de weinige automerken die het marktaandeel nagenoeg wist te consolideren. Met in totaal 14.729 verkochte personenautos en bedrijfswagens was 2002 voor Hyundai een uitstekend jaar.
In 2003 is Hyundai 25 jaar actief op de Nederlandse markt en dat wordt gevierd. Er zijn, in beperkte oplage, speciale Silver Edition uitvoeringen van de Matrix, Trajet en Santa Fe, die tegen een zeer geringe meerprijs heel veel extras hebben. Daarnaast is er de feestelijke uitvoering van de Elantra: de Jubilee. Dit model wordt aangeboden met een voordeel tot maar liefst 2.200 euro.
In 2003 wordt wederom veel modelnieuws van Hyundai gelanceerd. Gestart
wordt met de introductie van de H 200 TCi. Een krachtige maar
economische bedrijfsauto. In het voorjaar is het de beurt aan een
Hyundai van een geheel ander kaliber: de gefacelifte XG. Nieuw is de
XG met 3,5-liter V6-motor. Deze vervangt de huidige 3.0i V6. De
kleinere 2.5i V6-motor komt te vervallen. De huidige XG 3.0i V6 staat
in de prijslijsten voor 37.995 euro, de nieuwkomer is maar liefst
1.750 euro goedkoper.
De grote primeur op deze AutoRAI is de nieuwe Accent. Voor het eerst
kan Europa kennismaken met deze nieuwe compacte middenklasser. Voor
het nieuwe ontwerp heeft Hyundai zich laten inspireren door de
succesvolle Coupé. De 1.5i SOHC-motor heeft plaatsgemaakt voor de 1.6i
16V-motor (105 pk).
In het najaar maakt een nieuwe motor in de Getz zijn opwachting. De
CRDi-dieselmotor meet 1,5 liter en levert 82 pk. Deze Getz-variant zal
naar verwachting vijf procent van de totale Hyundai-verkopen voor zijn
rekening nemen.
Met de HCD-7 toont Hyundai de toekomst. Deze conceptauto straalde
eerder al in Chicago en Parijs en nu kan ook het Nederlandse publiek
kennismaken met de sportieve, maar stijlvolle HCD-7. Het uiterlijk is
robuust en indrukwekkend, het interieur luxe en comfortabel. De HCD-7
zal velen versteld doen staan.
Natuurlijk ontbreken ook de andere Hyundai-modellen niet op de stand.
Alle modellen geven acte de présence zoals dat hoort op een autoshow
van formaat. Bovendien wordt dit alles gepresenteerd op de nieuwe,
maar liefst 1.200 vierkante meter tellende, Europese stand.