Persbericht
Utrecht, 3 februari 2003
Verlengde dubbeldekkers tussen Vlissingen en Amsterdam
Vanaf vandaag meer zitplaatsen op de rails
Door de levering van nieuwe rijtuigen kan NS weer een aantal dubbeldeks-Intercitytreinstellen verlengen. Na geslaagde proefritten gaan nu de eerste tot 160 meter verlengde zesdelige treinstellen in de ochtend- en avondspits rijden tussen Vlissingen en Amsterdam. Tussen Roosendaal en Amsterdam rijdt een tweede treinstel mee, zodat de reizigers in totaal 1200 zitplaatsen tot hun beschikking hebben, 20% méér dan voorheen.
Vanaf maandag 3 februari zijn de zesdelige treinstellen aan te treffen in de ochtend- en avondspits in de Intercity's Vlissingen - Amsterdam Centraal v.v. In de tussenliggende uren rijden zij een aantal keren heen en weer als Sneltrein tussen Amsterdam Centraal en Den Haag Centraal. Inmiddels hebben zo'n 1100 machinisten op standplaatsen langs trajecten waar de verlengde dubbeldekkers gaan rijden een aanvullende opleiding gehad.
NS heeft in totaal 378 dubbeldeks Intercityrijtuigen besteld om het materieelpark fors uit te breiden. Een deel van deze rijtuigen wordt gebruikt om bestaande treinstellen te verlengen. Uiterlijk zien de treinen er vrijwel hetzelfde uit als de bekende Intercity-dubbeldekkers. In de toegevoegde nieuwe rijtuigen is een deel van de stoelen achter elkaar geplaatst, in plaats van tegenover elkaar; reizigers geven hier vanwege privacy de voorkeur aan. In 2005 zullen alle 378 nieuwe dubbeldekkers geleverd zijn, waardoor bijna 40.000 extra zitplaatsen voor de reizigers beschikbaar komen. De kosten van de totale order bedragen E 680 miljoen. Dit is onderdeel van een omvangrijk investerings-programma van NS in nieuwe en vernieuwde treinen ter waarde van E 2 miljard.
* * * * *
|Noot aan| |Meer informatie: NS Persvoorlichting 030-2357070 |
|de | | |
|redactie| | |
NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit scheppen en schone treinen en stations realiseren. NS verzorgt dagelijks het vervoer van meer dan 1 miljoen reizigers en beheert 380 stations. Bij het bedrijf werken ruim 24.000 mensen.
Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Sinds 1995 is het beheer van de rails, seinen, bovenleiding, etc. door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat toegewezen aan ProRail (voorheen Railinfrabeheer, Railned en Railverkeersleiding).
---- --