KLM PAST CAPACITEIT OP MARKTOMSTANDIGHEDEN AAN IN ZOMERDIENST 2003
AMSTELVEEN, 3 februari 2003 -KLM past in de zomerdienst 2003 de capaciteit op een groot aantal bestemmingen aan op de marktomstandigheden. Op sommige bestemmingen wordt de capaciteit teruggebracht door de inzet van kleinere vliegtuigen of vermindering van frequenties. Op bestemmingen die in de zomer traditioneel meer vervoer aantrekken dan in het winterseizoen, worden frequenties en/of capaciteit toegevoegd. Aan het begin van de zomerdienst zullen een Boeing 747-300 en enkele regionale propellervliegtuigen uit productie genomen. Wellicht worden vanaf de tweede helft van de zomerdienst een tweede Boeing 747-300 en een derde Fokker 50 aan de grond gehouden. De zomerdienst 2003 start op zondag 30 maart en eindigt op zaterdag 25 oktober. De gewijzigde vluchtschema's zijn al ingevoerd in de reserveringssystemen en zijn ook op www.klm.com terug te vinden.
Europa
Als nieuwe Europese bestemmingen worden Trondheim en Bern aan de dienstregeling toegevoegd. De twee maal dagelijkse vluchtoperaties op Trondheim worden door KLM cityhopper uitgevoerd met een Fokker 70. Air Alps voert de drie dagelijkse retourdiensten tussen de Zwitserse hoofdstad en Amsterdam uit.
Uitbreidingen van dagelijkse frequenties ten opzichte van de lopende winterdienst vinden plaats op de bestemmingen Glasgow, Edinburgh, Frankfurt, München, Istanbul, Athene, Lissabon, Nice, Rome, Venetië en Bologna. Frequentieverminderingen vinden plaats op de vluchten naar Londen City, Cardiff, Humberside, Leeds/Bradford , Stuttgart en Hannover.
Intercontinentaal
In Azië kan KLM in de codeshare-samenwerking met China Southern Airlines het aantal retourvluchten tussen Amsterdam en Shanghai opvoeren van drie naar vijf per week.
In Afrika kan KLM via een codeshare-samenwerking met de regionale Zuid-Afrikaanse maatschappij Comair de steden Durban en Port Elizabeth aan de dienstregeling toevoegen. KLM neemt de vluchtuitvoering op de dagelijkse retourdienst naar Casablanca van Transavia over. In verband met de aanhoudende politieke onrust blijft de vluchtuitvoering op Abidjan vooralsnog opgeschort.
In Midden- en Zuid-Amerika wordt de maandagvlucht op São Paulo geschrapt. De vluchtfrequenties op de Nederlandse Antillen en Aruba worden uitgebreid.
In het Midden-Oosten wordt de wekelijkse vluchtfrequentie op Amman en Damascus verminderd en krijgt Almaty er een frequentie bij. De vluchten op Tel Aviv worden in zomer 2003 uitgevoerd met een Boeing 737-800.
Vracht
Met de aflevering van twee nieuwe Boeing 747 -400 Extended Range Freighters kan KLM Cargo haar klanten op relevante markten beter bedienen .
Naast freightercapaciteit die op Singapore, Osaka/Tokio wordt aangeboden, zal nu ook op Hong Kong freightercapaciteit worden aangeboden; naast de dagelijkse combi-vluchten.
De freightervluchten naar Osaka maken sinds 9 januari 2003 een tussenlanding in Almaty in plaats van Anchorage. De Almaty-vrachtmarkt is commercieel aantrekkelijk en KLM Cargo is hier momenteel de enige directe aanbieder van freightercapaciteit. Bovendien is de vliegduur naar Osaka door deze routewijzing verkort.
AMS/DR/BK
---- --