THE BOSTON CONSULTING GROUP

Bedrijven hebben koersen grotendeels zelf in de hand, ook nu.

Het einde van de wereldwijde daling van de aandelenkoersen is nog niet in zicht. Dit stelt The Boston Consulting Group (BCG) vast in haar meest recente Value Creator Report 2002, dat is gebaseerd op een studie van de aandelenrendementen van de ruim 4000 grootste bedrijven ter wereld. 'De gemiddelde verwachtingspremie van de S&P 400 -d.w.z. het verschil tussen de koers en de fundamentele waarde- daalde in 2002 van ruim 80% in het topjaar 2000 naar 21% vorig jaar. Vooral bij aandelen in de detailhandel, de farmaceutische industrie en technologiebedrijven ligt die premie nog ruim boven 21%', aldus Prof. Dr Kees Cools RA, Vice President bij BCG. Om die verwachtingspremie waar te maken is op lange termijn een nu wel zeer uitdagende 17% stijging van de operationele winst noodzakelijk. Een verdere val van de wereldwijde kapitaalmarkten behoort dus zeker tot de mogelijkheden. Het rapport geeft aan hoe ondernemingen ook onder deze omstandigheden op lange termijn positieve koersontwikkeling kunnen realiseren.

Veel bedrijven begrijpen en managen hun relatieve verwachtingspremie onvoldoende. 'In hun streven om te voldoen aan de driemaandelijkse winstdoelstellingen van beleggingsanalisten hebben veel bedrijven de fundamentele factoren voor de lange termijn uit het oog verloren ten gunste van overoptimistische en korte termijn maatregelen,' aldus Cools. 'Bedrijven moeten weer achter het stuur gaan zitten en zich opnieuw gaan richten op de fundamentele factoren voor succes op lange termijn. Dat is momenteel extra urgent vanwege de mogelijkheid van een verdere verzwakking van de economie.'
Om bedrijven terug te loodsen naar het pad van fundamentele waardegroei op lange termijn, geeft het rapport met de titel Succeed in Uncertain Times zes concrete maatregelen voor duurzame waardecreatie gebaseerd op nieuw onderzoek:
1. Formuleer een realistische doelstelling voor de lange termijn voor aandelenrendement: daartoe opgejaagd door analisten mikken veel bedrijven nog steeds op dubbelcijferige winstgroei voor de winst per aandeel (earnings per share - EPS), maar het gemiddelde op lange termijn bedraagt 7-8%. Het gebruik van de EPS zelf moet ook worden heroverwogen vanwege vertekeningen en de mogelijkheid tot manipulatie
2. Gebuik de juiste financiële maatstaven: de winst vóór rente, belastingen, afschrijving en aflossing (EBITDA) laat belangrijke kostenposten buiten beschouwing. Rendement op oorspronkelijk geinvesteerd vermogen is veel betrouwbaarder.
3. Manage bedrijven als een portefeuille van waardescheppers en
-vernietigers: Veel bedrijven houden te lang vast aan onrendabele activiteiten. Stoot onrendabele activiteiten die weinig kans op herstel te zien geven af en gebruik het kapitaal voor fundamenteel gezonde bedrijven. Doe dit op basis van hun potentieel tot het scheppen van waarde en niet op basis van democratische overwegingen.
4. Concentreer op autonome groei en maak tijdens economisch zwakke periodes gebruik van kansen om te groeien door overnames: groei is veruit de belangrijkste stuwende factor voor de koers op lange termijn en autonome groei levert de grootste bijdrage onder alle omstandigheden. Innovatie in combinatie met de productiviteit van de bedrijfsmiddelen (een belangrijke drijvende factor bij de groei van topbedrijven) vormt de sleutel. Fusies en overnames kunnen bij een juiste timing ook waardevol zijn. Uit onderzoek is gebleken dat het bij fusies en overnames die in economisch zwakke tijden plaatsvinden veel waarschijnlijker is dat zij voor de aandeelhouders rendement op lange termijn opleveren dan fusies die plaatsvinden tijdens periodes van sterke economische groei.
5. Manage de verwachtingspremie pro-actief: een niet gerechtvaardigde hoge overwaardering is vatbaar voor een overmatige correctie door de markten, zoals vele bedrijven in het recente verleden hebben ondervonden. Niet gerechtvaardigde negatieve overwaardering leidt tot alle met onderwaardering samenhangende problemen. Daartoe behoren ook de problemen bij het aantrekken van kapitaal. Bedrijven moeten positieve en negatieve verwachtingspremies meten en managen met nieuwe technieken die nu beschikbaar zijn. Transparantie, aandelenliquiditeit, marktaandeel, betrouwbaarheid en fundamentele waardecreatie zijn daarbij sleutelwoorden.
6. Richt u op aandeelhouders die passen bij uw
ondernemingsstragetie: volgens analyses van BCG's nieuwe Value Science Center is over- of onderwaardering grotendeels te voorkomen door aandeelhouders te 'kiezen' die passen bij het financiële profiel (bijv. gericht op groei of cash flow of rendement). Bedrijven moeten aandeelhouders evenals andere stakeholders behandelen als klanten: segmenteren, informeren, klantwensen kennen en relaties opbouwen.

Behalve BCG's nieuwe plan voor waardecreatie biedt het rapport een kader voor het opstellen van een 'noodplan' voor het geval van een verdergaande recessie. Daarnaast bevat het rapport vele rankings op basis van aandelenrendement en fundamentele waarde voor de diverse regio's en bedrijfstakken. Ook is de Nederlandse top 50 toegevoegd voor 1997-2001 en afzonderlijk voor 2002 zodat duidelijk te zien is welke bedrijven erin geslaagd zijn om ook het 'beursrampjaar' succesvol te overleven door zich te richten op lange termijn waardecreatie.

The Boston Consulting Group (BCG) is een wereldwijde topmanagement consulting organisatie. In 34 landen werken ruim 2.600 consultants verspreid over 55 kantoren. In Nederland adviseren momenteel ruim 80 consultants multinationals en de top van het Nederlandse bedrijfsleven op het gebied van strategie, organisatie en bedrijfsprocessen. Meer informatie is te verkrijgen op de website www.bcg.com.

Voor nadere informatie: The Boston Consulting Group, Vie Blonk, Manager Marketing & Communication, Tel: (035) 548 68 00 Er is illustratiemateriaal beschikbaar in de vorm van rankings en grafieken.


03 feb 03 16:45