Bedrijven hebben koersen grotendeels zelf in de hand, ook nu.
Het einde van de wereldwijde daling van de aandelenkoersen is nog niet in zicht. Dit stelt The Boston Consulting Group (BCG) vast in haar meest recente Value Creator Report 2002, dat is gebaseerd op een studie van de aandelenrendementen van de ruim 4000 grootste bedrijven ter wereld. 'De gemiddelde verwachtingspremie van de S&P 400 -d.w.z. het verschil tussen de koers en de fundamentele waarde- daalde in 2002 van ruim 80% in het topjaar 2000 naar 21% vorig jaar. Vooral bij aandelen in de detailhandel, de farmaceutische industrie en technologiebedrijven ligt die premie nog ruim boven 21%', aldus Prof. Dr Kees Cools RA, Vice President bij BCG. Om die verwachtingspremie waar te maken is op lange termijn een nu wel zeer uitdagende 17% stijging van de operationele winst noodzakelijk. Een verdere val van de wereldwijde kapitaalmarkten behoort dus zeker tot de mogelijkheden. Het rapport geeft aan hoe ondernemingen ook onder deze omstandigheden op lange termijn positieve koersontwikkeling kunnen realiseren.
Veel bedrijven begrijpen en managen hun relatieve verwachtingspremie
onvoldoende. 'In hun streven om te voldoen aan de driemaandelijkse
winstdoelstellingen van beleggingsanalisten hebben veel bedrijven de
fundamentele factoren voor de lange termijn uit het oog verloren ten
gunste van overoptimistische en korte termijn maatregelen,' aldus
Cools. 'Bedrijven moeten weer achter het stuur gaan zitten en zich
opnieuw gaan richten op de fundamentele factoren voor succes op lange
termijn. Dat is momenteel extra urgent vanwege de mogelijkheid van een
verdere verzwakking van de economie.'
Om bedrijven terug te loodsen naar het pad van fundamentele
waardegroei op lange termijn, geeft het rapport met de titel Succeed
in Uncertain Times zes concrete maatregelen voor duurzame
waardecreatie gebaseerd op nieuw onderzoek:
1. Formuleer een realistische doelstelling voor de lange termijn voor
aandelenrendement: daartoe opgejaagd door analisten mikken veel
bedrijven nog steeds op dubbelcijferige winstgroei voor de winst per
aandeel (earnings per share - EPS), maar het gemiddelde op lange
termijn bedraagt 7-8%. Het gebruik van de EPS zelf moet ook worden
heroverwogen vanwege vertekeningen en de mogelijkheid tot
manipulatie
2. Gebuik de juiste financiële maatstaven: de winst vóór rente,
belastingen, afschrijving en aflossing (EBITDA) laat belangrijke
kostenposten buiten beschouwing. Rendement op oorspronkelijk
geinvesteerd vermogen is veel betrouwbaarder.
3. Manage bedrijven als een portefeuille van waardescheppers en
-vernietigers: Veel bedrijven houden te lang vast aan onrendabele
activiteiten. Stoot onrendabele activiteiten die weinig kans op
herstel te zien geven af en gebruik het kapitaal voor fundamenteel
gezonde bedrijven. Doe dit op basis van hun potentieel tot het
scheppen van waarde en niet op basis van democratische
overwegingen.
4. Concentreer op autonome groei en maak tijdens economisch zwakke
periodes gebruik van kansen om te groeien door overnames: groei is
veruit de belangrijkste stuwende factor voor de koers op lange termijn
en autonome groei levert de grootste bijdrage onder alle
omstandigheden. Innovatie in combinatie met de productiviteit van de
bedrijfsmiddelen (een belangrijke drijvende factor bij de groei van
topbedrijven) vormt de sleutel. Fusies en overnames kunnen bij een
juiste timing ook waardevol zijn. Uit onderzoek is gebleken dat het
bij fusies en overnames die in economisch zwakke tijden plaatsvinden
veel waarschijnlijker is dat zij voor de aandeelhouders rendement op
lange termijn opleveren dan fusies die plaatsvinden tijdens periodes
van sterke economische groei.
5. Manage de verwachtingspremie pro-actief: een niet gerechtvaardigde
hoge overwaardering is vatbaar voor een overmatige correctie door de
markten, zoals vele bedrijven in het recente verleden hebben
ondervonden. Niet gerechtvaardigde negatieve overwaardering leidt tot
alle met onderwaardering samenhangende problemen. Daartoe behoren ook
de problemen bij het aantrekken van kapitaal. Bedrijven moeten
positieve en negatieve verwachtingspremies meten en managen met nieuwe
technieken die nu beschikbaar zijn. Transparantie,
aandelenliquiditeit, marktaandeel, betrouwbaarheid en fundamentele
waardecreatie zijn daarbij sleutelwoorden.
6. Richt u op aandeelhouders die passen bij uw
ondernemingsstragetie: volgens analyses van BCG's nieuwe Value
Science Center is over- of onderwaardering grotendeels te voorkomen
door aandeelhouders te 'kiezen' die passen bij het financiële profiel
(bijv. gericht op groei of cash flow of rendement). Bedrijven moeten
aandeelhouders evenals andere stakeholders behandelen als klanten:
segmenteren, informeren, klantwensen kennen en relaties opbouwen.
Behalve BCG's nieuwe plan voor waardecreatie biedt het rapport een
kader voor het opstellen van een 'noodplan' voor het geval van een
verdergaande recessie. Daarnaast bevat het rapport vele rankings op
basis van aandelenrendement en fundamentele waarde voor de diverse
regio's en bedrijfstakken. Ook is de Nederlandse top 50 toegevoegd
voor 1997-2001 en afzonderlijk voor 2002 zodat duidelijk te zien is
welke bedrijven erin geslaagd zijn om ook het 'beursrampjaar'
succesvol te overleven door zich te richten op lange termijn
waardecreatie.
The Boston Consulting Group (BCG) is een wereldwijde topmanagement
consulting organisatie. In 34 landen werken ruim 2.600 consultants
verspreid over 55 kantoren. In Nederland adviseren momenteel ruim 80
consultants multinationals en de top van het Nederlandse bedrijfsleven
op het gebied van strategie, organisatie en bedrijfsprocessen. Meer
informatie is te verkrijgen op de website www.bcg.com.
Voor nadere informatie: The Boston Consulting Group, Vie Blonk,
Manager Marketing & Communication, Tel: (035) 548 68 00
Er is illustratiemateriaal beschikbaar in de vorm van rankings en
grafieken.
03 feb 03 16:45