Persberichten - 03/02/2003

Interbrews commentaar op Reuters interpretatie van de openbaarmaking van aandeelhoudersdeelneming

Interbrew verwijst naar de mededeling die Reuters verleden vrijdag verspreidde waarin werd verklaard dat begin citaat een groep die afstammelingen van de stichtende families van Interbrew vertegenwoordigt, een aantal aandelen van de Belgische brouwer verkocht heeft volgens een verklaring van Euronext Brussels einde citaat. Interbrew heeft hierop de volgende bemerkingen.

In het kader van de voorbereiding van haar Jaarverslag 2002, heeft Interbrew van Stichting Interbrew, een stichting naar Nederlands recht en controle-aandeelhouder van Interbrew, een update gekregen van het aantal aandelen van de vennootschap dat zij bezit. Dit betreft een routineprocedure die de vennootschap volgt bij het bijwerken van de deler in de berekening die het exacte percentage aandelen in het bezit van de controle-aandeelhouder bepaalt. De bijgewerkte cijfers worden vervolgens ter publicatie overgemaakt aan de Belgische Commissie voor het Bank- en Financiewezen en aan Euronext Brussel.

Mededelingen door de stichting overgemaakt aan Interbrew tonen aan dat de stichting op dit ogenblik 275.056.026 aandelen van de vennootschap bezit, hetgeen 63,72% van haar uitstaande aandelen vertegenwoordigt.

Zoals uiteengezet in het prospectus (bladzijde 88) dat Interbrew publiceerde in november 2000 in het kader van haar beursintroductie, werd de Stichting Interbrew opgericht vóór de beursgang, op initiatief van de families van de stichters van de onderneming. Op dat ogenblik hebben de belangrijkste leden van deze families (die rechtstreeks of via verbonden rechtspersonen handelden) de meerderheid van hun aandelen aan de stichting overgedragen, in ruil voor certificaten die hun houders het recht verschaffen om de uitkering door de stichting te vorderen van dividenden en andere opbrengsten die door de vennootschap aan de houders van haar aandelen worden uitbetaald. De certificaathouders zijn opgedeeld in 3 groepen, A, B en C met overeenstemmende klassen van certificaten. Als gevolg van de certificering hebben de certificaathouders ten gunste van de stichting afstand gedaan van de stemrechten die aan de aandelen verbonden zijn. De stichting, na beslissing van haar raad van bestuur, oefent deze stemrechten naar eigen goeddunken uit op algemene vergaderingen.

Zoals eveneens in het prospectus uiteengezet, en in tegenstelling tot wat het bericht van Reuters aangeeft, is de stichting onder haar administratievoorwaarden niet gerechtigd om gecertificeerde aandelen te verkopen. Verder zijn de certificaathouders in principe niet gerechtigd om vóór 30 juni 2004 de omruiling te eisen van hun certificaten van Stichting Interbrew in aandelen van Interbrew. Certificaathouders van elke klasse (A, B of C) zijn echter te allen tijde vrij hun certificaten om te ruilen voor aandelen, op onder meer de voorwaarde dat het aantal uitstaande aandelen van elke klasse niet daalt tot onder 84 miljoen aandelen(of 252 miljoen voor de drie klassen samen).

Interbrew heeft contact opgenomen met Stichting Interbrew teneinde haar opmerkingen op het Reuters bericht te vernemen. De stichting bevestigde dat ze geen enkel aandeel in haar bezit kan verkopen. Ze heeft eveneens te kennen gegeven dat het verschil in het aantal aandelen dat zij aanhoudt, voortkomt uit omruilingen van certificaten in aandelen, en dit voor een totaal van 564.114 aandelen, ingevolge aanvragen van certificaathouders binnen de hierboven vermelde grenzen.

Interbrew - The World's Local Brewerã Interbrew, The World's Local Brewerã, is a leading consolidator in the world beer industry. The company is headquartered in Belgium and employs over 35,000 people worldwide. The strategy of Interbrew, The World's Local Brewerã, is to build strong local platforms in the major beer markets around the world. In the markets where it operates, Interbrew is respectful of the local heritage and tradition of the beer industry and helps the local management grow its business. "The World's Local Brewerã" strategy is based on four pillars: first strengthening the local brands (in many cases market leader, such as Jupiler® in Belgium), thereafter introducing international premium and specialty brands including Stella Artois®, Beck's®, Hoegaarden®, Leffe® and Bass® Ale. Finally, Interbrew brings considerable best practices to its local platforms and continues to develop the local operations both organically and through selective acquisitions. In total, more than 200 Interbrew brands are sold in over 120 countries. Visit web site www.interbrew.com for more information on Interbrew.

Bron: Interbrew
Provider: Euronext Brussels