---
Bestuurders moeten vanaf vandaag bij een staandehouding door de Verkeerspolitie van het Korps landelijke politiediensten een blaastest doen. Deze controles vinden - zonder uitzondering - op ieder moment van de dag en op iedere willekeurige locatie plaats.
Over een periode van zes maanden voerde de Verkeerspolitie vorig jaar met een (beperkt) aantal medewerkers het project "Stoppen is blazen" uit. Iedere bestuurder die om welke reden dan ook werd staande gehouden, moest een ademtest ondergaan, ook als er geen enkele aanwijzing was dat hij had gedronken.
Gedurende deze pilot werden 16434 alcoholcontroles verricht. Hierbij bleken 134 bestuurders te veel te hebben gedronken. Bijna 25% viel door de mand op een tijdstip gelegen tussen 07.00 uur en 19.00 uur.
De Verkeerspolitie gaat de methodiek "Stoppen is blazen" met ingang van
vandaag landelijk uitvoeren. Het wordt dan een standaardprocedure die altijd
en overal door de Verkeerspolitie wordt toegepast.
De Verkeerspolitie controleert nu al op jaarbasis tijdens (grote)
alcoholcontroles 100.000 bestuurders. Daar komen dus nu nog eens 110.000
extra blaasproeven bij.
Het doel is de verkeersveiligheid verhogen. Door deze intensievere controle
op alcoholgebruik krijgt de bestuurder het gevoel dat hij altijd en overal
de kans loopt om aan een blaastest te moeten meewerken.
Door drankgebruik vallen er elk jaar zo'n 200 tot 250 verkeersdoden en ruim
3000 ernstig gewonden.
Bron: KLPD