3 februari 2003
Vertrouwen europeanen in non-gouvermentele organisaties als amnesty en wnf gestegen
Amerikanen meer vertrouwen in bedrijfsleven
Europeanen hebben meer vertrouwen in non-gouvermentele organisaties (NGO's)
dan in de overheid, media of in het bedrijfsleven. Dit in tegenstelling tot
de VS waar het vertrouwen in bedrijven het grootst is. NGO's winnen wel
steeds meer het vertrouwen van de Amerikanen. Dit zijn de belangrijkste
conclusies uit de Trust Survey, een halfjaarlijks onderzoek door
StrategyOne, het onderzoeksbureau van Edelman. Voor het onderzoek vroeg
StrategyOne 400 Amerikanen en 450 Europeanen naar hun vertrouwen in
non-gouvermentele organisaties, bedrijven en de overheid.
In Europa blijft het vertrouwen in de overheid relatief laag met 25 procent, na een piek van 36 procent in juni 2002. Het vertrouwen van de Amerikanen in hun overheid is in een half jaar sterk gedaald na het grote vertrouwen dat was ontstaan na de gebeurtenissen van 11 september 2002 (van 48 naar 39 procent). Het vertrouwen in bedrijven is in de Verenigde Staten in de afgelopen zes maanden, ondanks de recente golf van bedrijfsschandalen, gestegen naar 48 procent (41 procent in juni 2002). In Europa is het vertrouwen in het bedrijfsleven juist gedaald van 43 naar 35 procent.
"We zien dat de verschillen tussen de VS en Europa aanzienlijk zijn. Het
Europese consumentenvertrouwen in het bedrijfsleven is gedaald en het
vertrouwen van de Europeanen in de overheid blijft laag. Non-gouvermentele
organisaties worden in Europa juist als zeer betrouwbaar gezien. Het
vertrouwen van Amerikanen in het bedrijfsleven groeit, omdat bedrijven bezig
zijn dit vertrouwen te herstellen," aldus Richard Edelman, president en ceo
van Edelman.
Andere belangrijke bevindingen uit het Trust Survey zijn:
* 57 Procent van de ondervraagden in Europa en 71 procent van de
ondervraagde Amerikanen hebben vertrouwen in het bedrijf waarvoor ze werken.
* De vier meest betrouwbare merken in Europa zijn non-gouvermentele
organsiaties, zoals Amnesty International, het Wereld Natuurfonds,
Greenpeace en Oxfam.
* Het vertrouwen in bekende Amerikaanse merken (McDonalds 55 procent en
Coca-Cola 66 procent) is in Europa een stuk lager (McDonalds 22 procent en
Coca-Cola 37 procent).
Het onderzoek van StrategyOne laat ook zien hoe communicatiekanalen en
woordvoerders een bijdrage leveren aan het vertrouwen en de
geloofwaardigheid van bedrijven. Meer dan 80 procent van de ondervraagden in
zowel de VS als Europa vinden nieuwsartikelen de belangrijkste en
betrouwbaarste informatiebron. In Europa heeft 9 procent vertrouwen in
advertenties. In de VS is dit 12 procent. Meer dan 35 procent van de
ondervraagden in zowel de VS als Europa zegt veel waarde te hechten aan
onafhankelijke 'deskundigen' van bedrijven en non-gouvermentele
organisaties.
"Dit is het eerste onderzoek dat duidelijk aantoont dat je geen
geloofwaardigheid kunt kopen door betaalde media. Je moet geloofwaardig zijn
door open en transparante communicatie, neergezet door onafhankelijke
media," aldus Steve Lombardo, ceo van StrategyOne.
Over Edelman
Edelman is een wereldwijde communicatieonderneming die een full-service
public relations bureaugroep, een onderzoeksbureau en een reclamebureau
omvat. Edelman heeft 40 vestigingen in Europa, Noord-Amerika, Zuid-Amerika
en Azië. Er werken 1.900 mensen. Edelman is wereldwijd het grootste
onafhankelijke bureau op het gebied van PR. Edelman Nederland, gevestigd in
Hoofddorp, heeft 30 medewerkers en expertise op het gebied van zowel
corporate communicatie en crisis PR als lifestyle communicatie en marketing.
Edelman Nederland is werkzaam voor opdrachtgevers uit verschillende sectoren
zoals Cisco Systems, Johnson & Johnson, Rabobank, buzz en Nissan.
StategyOne, onderdeel van Edelman, is een full-service onderzoeks- en
adviesbureau met vestigingen in New York, Washington, Chicago en Londen.
###