heliview
Business-to-business information

Grote bedrijven tevreden met arbodienst, MKB sceptischer

Ongeveer 60 procent van de vestigingen in ons land is tevreden met de arbodienst. Zij geven het rapportcijfer 7 of 8. Van de overige vestigingen geeft 27 procent een 5 of 6 en ook lagere scores komen voor. Gemiddeld krijgen arbodiensten een 6,3 van hun klanten. Dit is een daling van 1 procentpunt in vergelijking met 2001. Vestigingen met minder dan 100 werknemers zijn aanzienlijk minder positief over hun arbodienst dan bedrijven met meer dan 100 werknemers. Dit blijkt uit het onderzoek 'Arbodiensten en ziekteverzuim 2002/2003' van de VerzekeringsMonitor van Heliview.

Veel verschil tussen grote en kleine vestigingen Bij de beoordeling van arbodiensten is er een duidelijk verschil te zien tussen grote en kleine vestigingen met minder dan 100 werknemers oordelen aanzienlijk minder positief dan grotere vestigingen. De invloed van de kleinere vestigingen op de steekproef is groot zodat deze minder positieve beoordeling het totaalgemiddelde sterk beïnvloedt.

Bedrijven minder tevreden over deelaspecten
Vestigingen zijn aanzienlijk minder tevreden over bepaalde deelaspecten. In 1998 kreeg de mate waarin de arbodienst eigen initiatief toont nog een 6,5; in 2002 is dit rapportcijfer gedaald naar een 5,5. Kleine vestigingen geven het cijfer 5,4 en grote vestigingen een 6,2. Ook waren vestigingen duidelijk minder tevreden over de snelheid waarmee de arbodienst reageert. In 1998 kreeg dit deelaspect nog een 7,7; in 2002 nog slechts een 6,2. Wel is men goed te spreken over de deskundigheid van bedrijfsarts en adviseur (6,6). Als belangrijke verbeterpunten noemen vestigingen administratieve afhandeling, eigen initiatief en communicatie. De snelheid waarmee de arbodienst reageert, wordt gemiddeld beoordeeld met een 6,2. Een belangrijk verbeterpunt dat 16 procent van de vestigingen noemt, is de communicatie van de arbodienst met de werkgever.

Merendeel vestigingen aangesloten bij arbodienst In 2002 was ongeveer 83 procent van de vestigingen aangesloten bij een arbodienst. (vooral kleinere bedrijven zijn niet aangesloten). Overigens zou slechts 57 procent van deze vestigingen de arbodienst hebben ingeschakeld als de wettelijke verplichting er niet was. Voor grote vestigingen is dit wel 81%.

Ruim de helft vestigingen voelt zich ondersteund door arbodienst Ongeveer 59% van de vestigingen met een externe arbodienst voelt zich geheel of deels ondersteund door de arbodienst met betrekking tot de controle en de aanpak van het ziekteverzuim.

Werkgevers zien ziekteverzuim nog niet dalen
Vestigingen die aan het onderzoek deelnamen, zien nog geen grote veranderingen in het ziekteverzuimpercentage; bij 56% is het ziekteverzuim in 2002 niet gestegen, maar ook niet gedaald. Voor wat betreft het effect van een arbodienst op het ziekteverzuim onderscheiden grote vestigingen zich aanzienlijk van kleine vestigingen. Van de kleinere bedrijven ziet 44 procent helemaal geen effect van de arbodienst waar bij grotere bedrijven (meer dan 100 werknemers) 76 procent wel een effect van de arbodienst waarneemt (vermindering ziekteverzuim e.d.). Overigens is het percentage werkgevers dat effect ziet van de inschakeling van een arbodienst de afgelopen jaren sterk gegroeid van 16 procent in 1998 tot 56 procent in 2002.

Over Heliview

Heliview Marketingservice bv is een full-service marketingorganisatie, gespecialiseerd in de business-to-business-markt op het gebied van o.a. HRM, ICT, financiële dienstverlening en kantoorbenodigdheden.

Voor meer informatie over dit persbericht, Heliview onze producten kunt u contact opnemen met dhr. Thanassis Vassiliadis, tel.: 076-548 40 00. Ons e-mailadres is: info@heliview.nl