heliview
Business-to-business information
Grote bedrijven tevreden met arbodienst, MKB sceptischer
Ongeveer 60 procent van de vestigingen in ons land is tevreden met de arbodienst. Zij geven het rapportcijfer 7 of 8. Van de overige vestigingen geeft 27 procent een 5 of 6 en ook lagere scores komen voor. Gemiddeld krijgen arbodiensten een 6,3 van hun klanten. Dit is een daling van 1 procentpunt in vergelijking met 2001. Vestigingen met minder dan 100 werknemers zijn aanzienlijk minder positief over hun arbodienst dan bedrijven met meer dan 100 werknemers. Dit blijkt uit het onderzoek 'Arbodiensten en ziekteverzuim 2002/2003' van de VerzekeringsMonitor van Heliview.
Veel verschil tussen grote en kleine vestigingen
Bij de beoordeling van arbodiensten is er een duidelijk verschil te
zien tussen grote en kleine vestigingen met minder dan 100 werknemers
oordelen aanzienlijk minder positief dan grotere vestigingen. De
invloed van de kleinere vestigingen op de steekproef is groot zodat
deze minder positieve beoordeling het totaalgemiddelde sterk
beïnvloedt.
Bedrijven minder tevreden over deelaspecten
Vestigingen zijn aanzienlijk minder tevreden over bepaalde
deelaspecten. In 1998 kreeg de mate waarin de arbodienst eigen
initiatief toont nog een 6,5; in 2002 is dit rapportcijfer gedaald
naar een 5,5. Kleine vestigingen geven het cijfer 5,4 en grote
vestigingen een 6,2. Ook waren vestigingen duidelijk minder tevreden
over de snelheid waarmee de arbodienst reageert. In 1998 kreeg dit
deelaspect nog een 7,7; in 2002 nog slechts een 6,2. Wel is men goed
te spreken over de deskundigheid van bedrijfsarts en adviseur (6,6).
Als belangrijke verbeterpunten noemen vestigingen administratieve
afhandeling, eigen initiatief en communicatie. De snelheid waarmee de
arbodienst reageert, wordt gemiddeld beoordeeld met een 6,2. Een
belangrijk verbeterpunt dat 16 procent van de vestigingen noemt, is de
communicatie van de arbodienst met de werkgever.
Merendeel vestigingen aangesloten bij arbodienst
In 2002 was ongeveer 83 procent van de vestigingen aangesloten bij een
arbodienst. (vooral kleinere bedrijven zijn niet aangesloten).
Overigens zou slechts 57 procent van deze vestigingen de arbodienst
hebben ingeschakeld als de wettelijke verplichting er niet was. Voor
grote vestigingen is dit wel 81%.
Ruim de helft vestigingen voelt zich ondersteund door arbodienst
Ongeveer 59% van de vestigingen met een externe arbodienst voelt zich
geheel of deels ondersteund door de arbodienst met betrekking tot de
controle en de aanpak van het ziekteverzuim.
Werkgevers zien ziekteverzuim nog niet dalen
Vestigingen die aan het onderzoek deelnamen, zien nog geen grote
veranderingen in het ziekteverzuimpercentage; bij 56% is het
ziekteverzuim in 2002 niet gestegen, maar ook niet gedaald. Voor wat
betreft het effect van een arbodienst op het ziekteverzuim
onderscheiden grote vestigingen zich aanzienlijk van kleine
vestigingen. Van de kleinere bedrijven ziet 44 procent helemaal geen
effect van de arbodienst waar bij grotere bedrijven (meer dan 100
werknemers) 76 procent wel een effect van de arbodienst waarneemt
(vermindering ziekteverzuim e.d.). Overigens is het percentage
werkgevers dat effect ziet van de inschakeling van een arbodienst de
afgelopen jaren sterk gegroeid van 16 procent in 1998 tot 56 procent
in 2002.
Over Heliview
Heliview Marketingservice bv is een full-service marketingorganisatie,
gespecialiseerd in de business-to-business-markt op het gebied van
o.a. HRM, ICT, financiële dienstverlening en kantoorbenodigdheden.
Voor meer informatie over dit persbericht, Heliview onze producten
kunt u contact opnemen met dhr. Thanassis Vassiliadis, tel.: 076-548
40 00. Ons e-mailadres is: info@heliview.nl