De gemeente kan aan burgers met een laag inkomen gehele of gedeeltelijke kwijtschelding verlenen voor aanslagen van gemeentelijke belastingen.
Huishoudens met een minimuminkomen hebben het financieel vaak krap. Voor menig Lisser is het soms moeilijk om de gemeentelijke belastingen volledig te betalen. Soms kan een betalingsregeling verlichting brengen. In een aantal gevallen is het echter niet mogelijk om aan de verplichtingen te voldoen. De gemeente kan aan burgers met een laag inkomen gehele of gedeeltelijke kwijtschelding verlenen voor aanslagen van gemeentelijke belastingen.
Om welke belastingen gaat het?
Het kwijtscheldingsbeleid is van toepassing op de volgende gemeentelijke belastingen:
onroerende-zaakbelastingen
roerende-zaakbelastingen
rioolafvoerrecht
afvalstoffenheffing
Komt u in aanmerking?
Of u in aanmerking komt voor een kwijtschelding hangt af van:
1. Uw betalingscapaciteit
Met andere woorden: hebt u na aftrek van vaste lasten als huur en
ziektekosten nog voldoende inkomen over voor het betalen van
gemeentelijke belastingen. Hoe de gemeente uw betalingscapaciteit
precies berekent, leest u hierna.
2. Vermogen
Iemand die kwijtschelding ontvangt, mag daarnaast geen vermogen
hebben. Onder vermogen valt het bezit van bijvoorbeeld een auto,
antiek, een boot of een caravan met een waarde van 2.269,-- of meer.
Voor eigen woningbezit bestaan uitzonderingssituaties, waarin het
mogelijk is om toch kwijtschelding te krijgen.
Voor personen die op 31 december 1999 65 jaar en ouder zijn wordt een
bedrag van 2.269,-- per persoon aan financiële middelen buiten
beschouwing gelaten.
Berekening betalingscapaciteit
De gemeente berekent de betalingscapaciteit aan de hand van het
netto-inkomen, het normbedrag en de vaste kosten van levensonderhoud.
Dit gaat als volgt.
1. Bepalen netto inkomen.
Uw netto maandinkomsten bestaan uit uw eigen inkomsten èn die van uw
eventuele partner. Hierbij kunt u denken aan:
salaris, pensioen-, sociale of eenmalige uitkering
studiebeurs, winst, bijverdiensten, vakantiegeld
alimentatie (ook voor de kinderen)
huursubsidie.
De premies op grond van de Algemene bijstandswet, de Wet inschakeling
werkzoekenden en de premies op grond van het gemeentelijk premiebeleid
worden hierbij (tot een bepaald maximumbedrag) buiten beschouwing
gelaten.
2. Bepalen van het vastgestelde normbedrag voor de bijstand.
Sommige kosten gelden voor iedereen. Ze zijn daarom opgenomen in een
standaard normbedrag. Dit is voor:
echtpaar of samenwonenden (beiden jonger dan 65 jaar): 1.136,-- per
maand
alleenstaande ouder (jonger dan 65 jaar): 1.023,-- per maand
alleenstaande van 21 jaar of ouder (jonger dan 65 jaar): 795,-- per
maand
echtpaar of samenwonenden (beiden 65 jaar of ouder): 1.189,-- per
maand
echtpaar of samenwonenden (waarvan één partner 65 jaar of ouder):
1.198,-- per maand
alleenstaande ouder (van 65 jaar of ouder): 1.072,-- per maand
alleenstaande (van 65 jaar of ouder): 844,-- per maand. Deze normbedragen zijn inclusief vakantietoeslag. Genoemde bedragen gelden alleen als de woonlasten niet kunnen worden gedeeld met anderen. Als dit wel het geval is, gelden lagere normbedragen.
3. Berekenen vaste kosten voor levensonderhoud per maand.
Denk hierbij aan:
premies voor ziekenfonds of ziektekostenverzekering (geen nominale
premie of premie aanvullende verzekering)
subsidiabele huur (of bij uitzonderingen hypotheekrente van de eigen
woning). Alleen het bedrag boven 170,-- mag als uitgave worden
meegerekend.
4. Het normbedrag (punt 2) en de kosten van levensonderhoud (punt 3)
worden samen afgetrokken van het netto maandinkomen (punt 1).
Het bedrag dat overblijft is uw betalingscapaciteit per maand.
5. Deze betalingscapaciteit, het bedrag dat overblijft bij punt 4,
wordt vermenigvuldigd met 12.
Hierdoor ontstaat de betalingscapaciteit op jaarbasis. Daarvan moet u
80% aan gemeentelijke belastingen betalen. Is uw betalingscapaciteit
bijvoorbeeld 45,38 dan moet u daarvan 80% aan gemeentelijke
belastingen betalen. Stel dat u in totaal 226,89 had moeten betalen,
dan wordt er in dit geval 190,59 kwijtgescholden.
Ondernemers
Kwijtschelding voor ondernemers (zowel natuurlijke personen als
rechtspersonen) is alleen in uitzonderlijke situaties mogelijk.
Kwijtschelding wordt aan deze twee groepen uitsluitend verleend als
dit gebeurt in het kader van een akkoord met alle schuldeisers en er
geen redelijke mogelijkheid aanwezig is om een derde aansprakelijk te
stellen. In de praktijk betekent dit dat de ondernemer bijna failliet
moet zijn om voor kwijtschelding in aanmerking te kunnen komen.
Een betalingsregeling
Als u niet in aanmerking blijkt te komen voor kwijtschelding, kan een
betalingsregeling misschien een oplossing bieden. Meer informatie
hierover kunt u krijgen bij de afdeling Financiële Administratie en
Automatisering in het gemeentehuis, telefoon (0252) 433 148 of 433
152.
Aanvragen kwijtschelding
Om voor kwijtschelding in aanmerking te komen moet u een
aanvraagformulier invullen. Dit formulier is verkrijgbaar bij de
afdeling Financiële Administratie en Automatisering in het
gemeentehuis. U kunt het formulier ook telefonisch opvragen bij (0252)
433 148 of 433 152. Als u vragen hebt, kunt u op werkdagen met
uitzondering van woensdag tussen 09.00 tot 12.00 uur terecht bij de
medewerkers van de die afdeling.
U moet de aanvraag binnen 6 weken na ontvangst van de aanslag
indienen.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.