3 februari 2003
Onbekend werk van Sluijters tijdens taxatiedag Drents Museum
Tijdens de afgelopen taxatiedag in het Drents Museum in Assen, 1 februari jl., is een onbekend werk van Jan Sluijters opgedoken. Het is een vroege potloodtekening, die Sluijters in 1897 gemaakt heeft, toen hij net begonnen was aan zijn opleiding tot tekenleraar aan de Rijksnormaalschool in Amsterdam. De eigenaar van de tekening heeft het werk in tijdelijk bruikleen gegeven als aanvulling op de tentoonstelling Jan Sluijters.Vrouwen!, die op dit moment in het Drents Museum te zien is. Naast een tiental werken van Sluijters, die de familie onlangs in langdurig bruikleen aan het Museum heeft toevertrouwd, heeft ook het Instituut Collectie Nederland aangegeven een werk van Sluijters in langdurig bruikleen aan het Drents Museum te geven. Het betreft hier het schilderij 'De profeet Elisa wekt het zoontje van de Sunamitische vrouw op', waarmee Sluijters in 1904 de Prix de Rome won.
Vroege Sluijters
Op de potloodtekening, die tijdens de taxatiedag in het Drents Museum opdook, is een klein meisje afgebeeld dat de schilder nagetekend heeft naar een foto. Het meisje was kort daarvoor op zesjarige leeftijd overleden en haar ouders, die in de buurt van Sluijters's atelier woonden, wilden kennelijk een portret op wat groter formaat als herinnering aan haar hebben. Via een jongere zus van het meisje, die trouwens ook op de foto staat, is de tekening bij de huidige eigenaar terechtgekomen. Deze was zo vriendelijk hem voorlopig als bruikleen in het museum achter te laten, ter aanvulling op de tentoonstelling Jan Sluijters. Vrouwen!, die nog t/m 9 maart a.s. te zien is. De tekening komt te hangen in de zaal waar ook het schilderij 'De profeet Elisa wekt het zoontje van de Sunamitische vrouw op' hangt.
Langdurig bruikleen Prix de Rome
Het schilderij 'De profeet Elisa wekt het zoontje van de Sunamitische vrouw op' is eigendom van het Rijk. Het Instituut Collectie Nederland, dat voor het beheer ervan verantwoordelijk is, heeft eind vorige week toegestemd dat het na de tentoonstelling als langdurig bruikleen in het Drents Museum mag blijven. Het kan dan voorlopig blijven hangen naast het schilderij met hetzelfde onderwerp van Salomon Garf, dat ook voor de de Prix de Rome werd gemaakt (maar niet bekroond werd), en dat enige jaren geleden aan het Drents Museum werd geschonken. Omdat nazaten van Sluijters onlangs ook een aantal schilderijen en tekeningen van hem in langdurig bruikleen hebben gegeven, beschikt het Museum nu over een interessante collectie van zijn werk, die een prachtige aanvulling is van het eigen bezit op het gebied van de Nederlandse kunst uit het eind van de 19de en het begin van de 20ste eeuw.
---
Ingezonden persbericht