Persberichten

Oplossingen voor knelpunten Heerenveense brandweer 29-1-2003

De Heerenveense brandweer heeft een nogal stormachtige fase achter de rug. Een kazerne die niet voldeed aan de Arbo-eisen, interne problemen, een inhaalslag ten aanzien van gebruiksvergunningen en de samenwerking met Skarsterlân vergden veel van alle betrokkenen. Naast het feit dat door de grote betrokkenheid van de vrijwilligers de directe brandweerzorg was gegarandeerd, is de afgelopen maanden ook hard gewerkt aan een oplossing voor de knelpunten en problemen. Daarbij heeft het college van burgemeester en wethouders van de gelegenheid gebruik gemaakt om voor de knelpunten oplossingen te zoeken die elkaar in positieve zin versterken. Het college stelt de raad daarom nu een pakket van samenhangende maatregelen en oplossingen voor.

Locatie Brandweerkazerne
Naar aanleiding van een uitspraak van de gemeenteraad heeft het college van burgemeester en wethouders een locatieonderzoek voor een nieuwe kazerne uitgevoerd. Op basis van dit onderzoek stelt het college de raad voor twee oefenvelden van de korfbalvereniging Blauw Wit aan de Rottumerweg aan te wijzen als locatie voor de nieuwe brandweerkazerne. Ter compensatie van de oefenvelden tussen de Storkhal en het jongerencentrum Sfinx krijgt Blauw Wit de beschikking over twee al zeer lang gewenste kunstgrasvelden. De keuze van het college is gebaseerd op een afweging van stedenbouwkundige, verkeerskundige- en milieutechnische aspecten. Ook op grond van de te verwachten bouwkosten kreeg de locatie Rottumerweg de voorkeur boven de andere vijf locaties: Koornbeursweg (huidige kazerne), de sportvelden van het Bornego College de huidige tijdelijke locatie aan de Nieuwburen en de af- en opritlocaties A32/Oranje Nassaulaan. De raad buigt zich op 6 maart a.s. over het locatievoorstel en het (aanvullende) voorbereidingskrediet. Een nog te formeren projectgroep gaat zich daarna richten op het ontwikkelen van een bouwplan voor de nieuwe brandweerkazerne. Naar verwachting kan de "eerste paal" in 2004 worden geslagen.

Organisatie Brandweer
Voor de opbouw van de organisatie van de Brandweer is een 'Plan van Aanpak' opgesteld. Al eerder werden door het organisatieadviesbureau Mede een aantal aandachtspunten benoemd en aan-bevelingen gedaan. Een van de aanbevelingen was het aanstellen van een interim commandant. Deze is benoemd in juli 2002.

De interim-commandant heeft de opdracht gekregen op basis van het rapport Mede een plan van aanpak te maken voor de verbetering van de brandweerorganisatie in de meest brede zin. Bij de opstelling van het Plan van Aanpak heeft de interim-commandant zich dus niet uitsluitend door het rapport van Mede laten leiden.

Het college van burgemeester en wethouders stelt nu de raad voor een noodzakelijke kwaliteitsslag door te voeren. Naast de specifieke Heerenveense omstandigheden spelen ook de ontwikkelingen na de rampen in Enschede en Volendam een rol. Landelijk vormen deze gebeurtenissen aanleiding voor forse investeringen in de zorg voor brandweer en rampenbestrijding. Omdat de eisen aan kwaliteit, opleiding, oefening en dergelijke steeds hoger worden is het college van mening dat Heerenveen daar op moet inspelen. Deze bevindingen zijn verwerkt in het Plan van Aanpak. De inhoud van het plan is inmiddels besproken met diverse geledingen binnen het korps en kan in algemene zin rekenen op steun en draagvlak.
Het college van burgemeester en wethouders wil binnenkort het aantal organieke functies bij de ploegen van Tjalleberd, Nieuwehorne en Jubbega uitbreiden met tenminste twee functieplaatsen per kern. Een andere belangrijke prioriteit is een oplossing te vinden voor het dreigende tekort aan vrijwilligers tijdens de dagsituatie. Daarnaast zal worden gewerkt aan persoonlijke ontwikkelingstrajecten voor leidinggevenden.

Uitvoering gebruiksvergunning
Brandveiligheid is de laatste jaren een belangrijkere rol gaan spelen in de samenleving. Een instrument daarvoor is de afgifte van gebruiksvergunningen aan bedrijven en instanties. Door organisatorische problemen is in Heerenveen een achterstand ontstaan met betrekking tot de afgifte van gebruiksver-gunningen en de handhaving van de voorschriften. Het college van burgemeester van wethouders stelt de raad een nieuwe werkwijze voor en een inhaalslag te plegen.
Het college is van mening dat de afgifte van gebruiksvergunningen en handhaving van de voorschriften het best kan worden ondergebracht bij de afdeling Milieu- en Bouwtoezicht en Overige Wetten (MBT). Gebruiksvergunningen hebben heel veel te maken met andere (bouw)vergunningen en ook is binnen deze afdeling de noodzakelijke jurisdiche kennis aanwezig. Ook is de omvang van deze afdeling zodanig dat vervanging bij ziekte en vakantie goed geregeld kan worden. Het college wijst er wel nadrukkelijk op dat tussen de Brandweer en de afdeling MBT een goede en intensieve samenwerking noodzakelijk is, waarbij de uitwisseling van inhoudelijke kennis van de Brandweer inzake brandpreventie gewaarborgd moet worden.
Om de huidige achterstanden weg te werken wil het college een extern bureau voor de periode van twee jaar inschakelen. Dit bureau moet met behulp van juridische ondersteuning van de afdeling MBT de inhaalslag maken. Op deze wijze kunnen binnen twee jaar zo'n driehonderd gebruiksvergunningen van de twee hoogste prioriteitsklassen worden afgerond. Het resterende deel van de vergunningverle-ning zal worden ondergebracht bij de afdeling MBT die daarvoor nieuw personeel gaat aantrekken.