Persberichten
Oplossingen voor knelpunten Heerenveense brandweer
29-1-2003
De Heerenveense brandweer heeft een nogal stormachtige fase achter de
rug. Een kazerne die niet voldeed aan de Arbo-eisen, interne
problemen, een inhaalslag ten aanzien van gebruiksvergunningen en de
samenwerking met Skarsterlân vergden veel van alle betrokkenen. Naast
het feit dat door de grote betrokkenheid van de vrijwilligers de
directe brandweerzorg was gegarandeerd, is de afgelopen maanden ook
hard gewerkt aan een oplossing voor de knelpunten en problemen.
Daarbij heeft het college van burgemeester en wethouders van de
gelegenheid gebruik gemaakt om voor de knelpunten oplossingen te
zoeken die elkaar in positieve zin versterken. Het college stelt de
raad daarom nu een pakket van samenhangende maatregelen en oplossingen
voor.
Locatie Brandweerkazerne
Naar aanleiding van een uitspraak van de gemeenteraad heeft het
college van burgemeester en wethouders een locatieonderzoek voor een
nieuwe kazerne uitgevoerd. Op basis van dit onderzoek stelt het
college de raad voor twee oefenvelden van de korfbalvereniging Blauw
Wit aan de Rottumerweg aan te wijzen als locatie voor de nieuwe
brandweerkazerne. Ter compensatie van de oefenvelden tussen de
Storkhal en het jongerencentrum Sfinx krijgt Blauw Wit de beschikking
over twee al zeer lang gewenste kunstgrasvelden. De keuze van het
college is gebaseerd op een afweging van stedenbouwkundige,
verkeerskundige- en milieutechnische aspecten. Ook op grond van de te
verwachten bouwkosten kreeg de locatie Rottumerweg de voorkeur boven
de andere vijf locaties: Koornbeursweg (huidige kazerne), de
sportvelden van het Bornego College de huidige tijdelijke locatie aan
de Nieuwburen en de af- en opritlocaties A32/Oranje Nassaulaan. De
raad buigt zich op 6 maart a.s. over het locatievoorstel en het
(aanvullende) voorbereidingskrediet. Een nog te formeren projectgroep
gaat zich daarna richten op het ontwikkelen van een bouwplan voor de
nieuwe brandweerkazerne. Naar verwachting kan de "eerste paal" in 2004
worden geslagen.
Organisatie Brandweer
Voor de opbouw van de organisatie van de Brandweer is een 'Plan van
Aanpak' opgesteld. Al eerder werden door het organisatieadviesbureau
Mede een aantal aandachtspunten benoemd en aan-bevelingen gedaan. Een
van de aanbevelingen was het aanstellen van een interim commandant.
Deze is benoemd in juli 2002.
De interim-commandant heeft de opdracht gekregen op basis van het
rapport Mede een plan van aanpak te maken voor de verbetering van de
brandweerorganisatie in de meest brede zin. Bij de opstelling van het
Plan van Aanpak heeft de interim-commandant zich dus niet uitsluitend
door het rapport van Mede laten leiden.
Het college van burgemeester en wethouders stelt nu de raad voor een
noodzakelijke kwaliteitsslag door te voeren. Naast de specifieke
Heerenveense omstandigheden spelen ook de ontwikkelingen na de rampen
in Enschede en Volendam een rol. Landelijk vormen deze gebeurtenissen
aanleiding voor forse investeringen in de zorg voor brandweer en
rampenbestrijding. Omdat de eisen aan kwaliteit, opleiding, oefening
en dergelijke steeds hoger worden is het college van mening dat
Heerenveen daar op moet inspelen. Deze bevindingen zijn verwerkt in
het Plan van Aanpak. De inhoud van het plan is inmiddels besproken met
diverse geledingen binnen het korps en kan in algemene zin rekenen op
steun en draagvlak.
Het college van burgemeester en wethouders wil binnenkort het aantal
organieke functies bij de ploegen van Tjalleberd, Nieuwehorne en
Jubbega uitbreiden met tenminste twee functieplaatsen per kern. Een
andere belangrijke prioriteit is een oplossing te vinden voor het
dreigende tekort aan vrijwilligers tijdens de dagsituatie. Daarnaast
zal worden gewerkt aan persoonlijke ontwikkelingstrajecten voor
leidinggevenden.
Uitvoering gebruiksvergunning
Brandveiligheid is de laatste jaren een belangrijkere rol gaan spelen
in de samenleving. Een instrument daarvoor is de afgifte van
gebruiksvergunningen aan bedrijven en instanties. Door
organisatorische problemen is in Heerenveen een achterstand ontstaan
met betrekking tot de afgifte van gebruiksver-gunningen en de
handhaving van de voorschriften. Het college van burgemeester van
wethouders stelt de raad een nieuwe werkwijze voor en een inhaalslag
te plegen.
Het college is van mening dat de afgifte van gebruiksvergunningen en
handhaving van de voorschriften het best kan worden ondergebracht bij
de afdeling Milieu- en Bouwtoezicht en Overige Wetten (MBT).
Gebruiksvergunningen hebben heel veel te maken met andere
(bouw)vergunningen en ook is binnen deze afdeling de noodzakelijke
jurisdiche kennis aanwezig. Ook is de omvang van deze afdeling zodanig
dat vervanging bij ziekte en vakantie goed geregeld kan worden. Het
college wijst er wel nadrukkelijk op dat tussen de Brandweer en de
afdeling MBT een goede en intensieve samenwerking noodzakelijk is,
waarbij de uitwisseling van inhoudelijke kennis van de Brandweer
inzake brandpreventie gewaarborgd moet worden.
Om de huidige achterstanden weg te werken wil het college een extern
bureau voor de periode van twee jaar inschakelen. Dit bureau moet met
behulp van juridische ondersteuning van de afdeling MBT de inhaalslag
maken. Op deze wijze kunnen binnen twee jaar zo'n driehonderd
gebruiksvergunningen van de twee hoogste prioriteitsklassen worden
afgerond. Het resterende deel van de vergunningverle-ning zal worden
ondergebracht bij de afdeling MBT die daarvoor nieuw personeel gaat
aantrekken.