Kaasspotje Voedingscentrum opnieuw op tv
Kleine aanpassing neemt bezwaar Reclame Code Commissie geheel weg
3 februari 2003
Door toevoeging van het woordje 'veel' kan de spraakmakendste kaasspot
van 2002 zonder problemen terugkeren op de buis. Deze kleine
aanpassing neemt namelijk het bezwaar van de Reclame Code Commissie
dat de oorspronkelijke tekst 'in zijn algemeenheid te absoluut is'
volledig weg. Want waar 80% van alle in Nederland geconsumeerde kaas
inderdaad de vette kaassoorten betreft, mag zeker gezegd worden wat nu
in de aangepaste versie gezegd wordt: "veel kaas bevat eenderde vet,
let op dat vet".
Herhaling van prikkelende communicatie noodzakelijker dan ooit
Het succes van de eerste reeks uitzendingen blijkt uit een
verdubbeling van het aantal bezoekers aan www.voedingscentrum.nl en
een stijging van het aantal telefonische vragen om informatie met 40
procent. Maar nog altijd eet de Nederlandse bevolking te veel
(verzadigd) vet en te weinig groente en fruit. Het aantal mensen met
overgewicht stijgt schrikbarend (WHR 2002 WHO, Gezondheid op koers
RIVM), met alle risico's van dien. Preventie is van groot belang
volgens de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (Gezondheid en
gedrag).
In het belang van concrete gezondheidswinst heeft het Voedingscentrum
daarom besloten alle 5 tv-spots opnieuw uit te zenden. Naast de
aandacht voor (verborgen) vet en het positieve effect van dagelijks
een voldoende portie groente en fruit, worden consumenten vanaf
vandaag opnieuw geïnformeerd over de relatie tussen visconsumptie en
een verminderde kans op hart- en vaatziekten. Ook voedselveiligheid
wordt benadrukt door in een spot te wijzen op het belang van het goed
gaar braden van kip om voedselvergiftiging te voorkomen. De herhaling
is noodzakelijk, want in die herhaling schuilt de kracht van
communicatie.
Eerlijke informatie biedt tegenwicht tegen commerciële communicatie
Dagelijks staat de consument bloot aan een commercieel communicatie-
bombardement van ongekende omvang. Alles lijkt geoorloofd, zolang er
maar meer geconsumeerd wordt. Door eerlijk over eten te zijn, biedt
het Voedingscentrum tegenwicht én evenwicht. Dat is een
verantwoordelijkheid die het Voedingscentrum als onafhankelijke
organisatie heeft. 'Informeer jezelf en denk na over wat je eet' is
daarbij de rode draad in de communicatie. Volgens het Voedingscentrum
is de Nederlandse consument namelijk capabel genoeg om op basis van
alle beschikbare informatie verantwoorde keuzes over zijn voedsel te
maken.