Voedingscentrum
Kaasspotje Voedingscentrum opnieuw op tv

Kleine aanpassing neemt bezwaar Reclame Code Commissie geheel weg

3 februari 2003

Door toevoeging van het woordje 'veel' kan de spraakmakendste kaasspot van 2002 zonder problemen terugkeren op de buis. Deze kleine aanpassing neemt namelijk het bezwaar van de Reclame Code Commissie dat de oorspronkelijke tekst 'in zijn algemeenheid te absoluut is' volledig weg. Want waar 80% van alle in Nederland geconsumeerde kaas inderdaad de vette kaassoorten betreft, mag zeker gezegd worden wat nu in de aangepaste versie gezegd wordt: "veel kaas bevat eenderde vet, let op dat vet".

Herhaling van prikkelende communicatie noodzakelijker dan ooit Het succes van de eerste reeks uitzendingen blijkt uit een verdubbeling van het aantal bezoekers aan www.voedingscentrum.nl en een stijging van het aantal telefonische vragen om informatie met 40 procent. Maar nog altijd eet de Nederlandse bevolking te veel (verzadigd) vet en te weinig groente en fruit. Het aantal mensen met overgewicht stijgt schrikbarend (WHR 2002 WHO, Gezondheid op koers RIVM), met alle risico's van dien. Preventie is van groot belang volgens de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (Gezondheid en gedrag).
In het belang van concrete gezondheidswinst heeft het Voedingscentrum daarom besloten alle 5 tv-spots opnieuw uit te zenden. Naast de aandacht voor (verborgen) vet en het positieve effect van dagelijks een voldoende portie groente en fruit, worden consumenten vanaf vandaag opnieuw geïnformeerd over de relatie tussen visconsumptie en een verminderde kans op hart- en vaatziekten. Ook voedselveiligheid wordt benadrukt door in een spot te wijzen op het belang van het goed gaar braden van kip om voedselvergiftiging te voorkomen. De herhaling is noodzakelijk, want in die herhaling schuilt de kracht van communicatie.

Eerlijke informatie biedt tegenwicht tegen commerciële communicatie Dagelijks staat de consument bloot aan een commercieel communicatie- bombardement van ongekende omvang. Alles lijkt geoorloofd, zolang er maar meer geconsumeerd wordt. Door eerlijk over eten te zijn, biedt het Voedingscentrum tegenwicht én evenwicht. Dat is een verantwoordelijkheid die het Voedingscentrum als onafhankelijke organisatie heeft. 'Informeer jezelf en denk na over wat je eet' is daarbij de rode draad in de communicatie. Volgens het Voedingscentrum is de Nederlandse consument namelijk capabel genoeg om op basis van alle beschikbare informatie verantwoorde keuzes over zijn voedsel te maken.