27-1-2003
Commissie Algemene Zaken vergadert op 3 februari
Op maandag 3 februari komt de raadscommissie Algemene Zaken bijeen voor een openbare vergadering. De vergadering wordt gehouden in het stadhuis aan de Koningshoek en begint om 20.00 uur. Voorzitter van deze raadscommissie is raadslid de heer W.G.J. Veen.
Op de agenda staan onder andere de volgende onderwerpen:
Opening van de vergadering
Vaststelling van de agenda
De voorzitter stelt de leden van de commissie voor de concept agenda
definitief vast te stellen. De volgorde van de agendapunten kan,
indien door belangstellenden wordt ingesproken, worden aangepast.
Vragenhalfuur
Direct na de aanvang van de officiële commissievergadering is er voor
burgers de gelegenheid om vragen te stellen of opmerkingen te maken
over onderwerpen die tot het terrein van de commissie behoren
Ingekomen stukken
Spreekrecht
Burgers kunnen inspreken over onderwerpen die op de agenda van de
vergadering staan. Insprekers dienen bij het begin van de vergadering
aanwezig te zijn en zich te melden bij de voorzitter van de commissie.
De agendapunten waarover wordt ingesproken, worden zoveel mogelijk bij
voorrang aan de orde gesteld.
Vaststelling van het verslag van
de openbare vergadering van de commissie d.d. 2 december 2002.
de niet openbare vergadering van de commissie d.d. 4 december 2002.
Rondvraag
Actiepuntenlijst
Aan de hand van de actiepuntenlijst van de commissie Algemene Zaken
kan zonodig de voortgang worden besproken.
Openingstijden stadhuis
Overeenkomstig de uitspraak in de commissie van 2 december 2002
verstrekt het college nadere informatie t.a.v. de voorgestelde
openingstijden van het stadhuis.
Uitgenodigd: De heer A.G.M. Keijzer
Implementatie inkoopbeleid
Als gevolg van een verdergaande professionalisering van het inkopen en
aanbesteden door de gemeente Maassluis heeft het college besloten in
te stemmen met een aangescherpt inkoop- en aanbestedingsbeleid dat met
ingang van 2003 zal worden uitgevoerd. Om een en ander in goede banen
te leiden heeft het college ingestemd met een gewijzigde
inkoopprocedure waarbij in het vervolg gebruik gemaakt zal worden van
een aan te stellen inkoopcoördinator. Tenslotte heeft het college
besloten om nieuwe inkoopvoorwaarden te hanteren bij het inkopen en
aanbesteden.
Uitgenodigd: Dhr. A.G.M. Keijzer
Evaluatie project verhoogd toezicht winkelgebieden
Gezien de enquêteresultaten m.b.t. de criminaliteit in de
winkelgebieden en het gepeilde gevoel van veiligheid, alsmede gelet op
de bevindingen van de politie en de Projectgroep Veilig Ondernemen
Maassluis, hebben burgemeester en wethouders besloten het project
verhoogd toezicht in de winkelgebieden te beëindigen.De commissie
wordt hierover geïnformeerd.
Uitgenodigd: De heer A.G.M. Keijzer
Resultaat meldpunt bereikbaarheid en inzet politie
Op verzoek van de gemeenteraad werd voor 6 maanden een meldpunt
bereikbaarheid en inzet politie ingericht. Aan het meldpunt werd
ruimschoots aandacht besteed in de diverse kranten. Ruim 1000
formulieren werden verspreid via het informatiecentrum, politieke
partijen, wijkgebouwen, bibliotheek e.d. Bovendien werd het formulier
afgedrukt op de gemeente info in de Maassluise Courant en op het
Internet. Ook telefonisch kon men een melding doorgeven. Hiervoor
werden diverse doorkiesnummers kenbaar gemaakt.
Veel resultaten heeft de enquête niet opgeleverd. In totaal zijn 16
reacties binnen gekomen. Drie reacties via het formulier uit de
Schakel, twee telefonische meldingen, vijf stuks formulieren uit het
informatiecentrum/wijkgebouw en zes reacties via het formulier op het
Internet. De korpsbeheerder van de politie Rotterdam-Rijnmond wordt in
kennis gesteld van de inventarisatie en gezien de resultaten van het
onderzoek krijgt het meldpunt geen vervolg. Deze notitie wordt ter
kennis gebracht van de raadscommissie algemene zaken.
Uitgenodigd: Dhr. A.G.M. Keijzer
Normen en waarden
De bond tegen het vloeken doet een beroep op de gemeente om binnen het
kader van de discussie over normen en waarden serieuze aandacht te
besteden aan de onderwerpen taalverruwing en vloeken. Tevens biedt men
de nodige materialen en expertise aan.
In een antwoordbrief deelt het college mee dat in Maassluis geen
aparte projecten in het kader van normen en waarden worden ontwikkeld.
Wel wordt aangegeven dat diverse projecten in het kader van het
veiligheidsbeleid aspecten in zich hebben die een relatie met het
onderwerp normen en waarden hebben.
Het concept-antwoordschrijven wordt voorgelegd aan de commissie
Algemene Zaken.
Uitgenodigd: Dhr. A.G.M. Keijzer
Bevoegdheden veiligheidsassistenten
Burgemeester en wethouders besluiten de bevoegdheden van de
veiligheidsassistenten af te stemmen op de uitoefening van hun functie
als toezichthouder en tevens te concretiseren voor welke bepalingen
uit de Algemene Plaatselijke Verordening en Milieuverordening de
aanwijzing als toezichthouder geldt.
Uitgenodigd: Dhr. A.G.M. Keijzer
Raadsinformatiebrieven
Cijfers politiesterkte regio
Cijfers misdaadmonitor AD
Schadestaatprocedures Steendijkpolder
Nadere besluitvorming paaskermis
Uitvoering verbouwing raadzaal
Regionaal beleid Politie en Justitie
Verslagen vergaderingen AB Brandweer
Uitgenodigd Dhr. A.G.M. Keijzer
Verder voorkomende zaken
Sluiting
Om uiterlijk 23.00 uur.
Inzage
De bij de agenda van de commissievergadering behorende vergaderstukken
zijn voor belangstellenden in te zien in de speciale publieksmap in
het informatiecentrum in de hal van het stadhuis. Het
informatiecentrum is voor het inzien van stukken geopend van maandag
tot en met donderdag van 8.00 tot 17.00 uur en van 19.00 tot 21.00 uur
en op vrijdag van 8.00 tot 16.00 uur. Op vrijdagavond en zaterdag ligt
de publieksmap met commissiestukken ter inzage in de bibliotheek aan
de Uiverlaan.
De agenda is ook te raadplegen op het internet www.maassluis.nl