Persinformatie
Utrecht, januari 2003
NS voorbereid op winterweer
Winterse omstandigheden kunnen vervelende gevolgen hebben voor het verkeer.
Zowel voor weggebruikers als treinreizigers. Toch zijn de omstandigheden op
de weg en voor de trein niet hetzelfde. IJzel op de weg zorgt voor
problemen; ijzel op de rails niet. Daarentegen kunnen bevroren
bovenleidingen en vastgevroren wissels het treinverkeer wel ernstig
ontregelen. NS en ProRail - namens de overheid verantwoordelijk voor het
beheer van het spoorwegnet - hebben zich ook dit jaar weer voorbereid op de
komst van ijs en sneeuw.
Steeds alert
ProRail laat zich voortdurend online informeren door Meteo Consult. Als er
hagel, sneeuw of ijzel op komst is, geeft het weerbureau direct een
waarschuwing. Wanneer er bijvoorbeeld kans is op ijsafzetting op de
bovenleiding, kunnen ProRail en NS extra maatregelen nemen. Door 's nachts
treinen te laten rijden, zodat ijzel geen grip kan krijgen op de
bovenleiding. Of door extra stroom door de bovenleiding te jagen, zodat deze
warm wordt en de ijzel loslaat. Want als de bovenleiding door ijzel wordt
ingekapseld, komen elektrische treinen geen meter meer vooruit.
Wissels en bruggen
De ongeveer 4600 wissels in het spoorwegnet die op afstand bediend worden
vanuit de verkeersleidingsposten van ProRail zijn voorzien van
wisselverwarming. Bij temperaturen lager dan 2 graden zorgt deze ervoor dat
sneeuw en ijs de werking van de wissels niet hinderen. Beweegbare bruggen
worden ter voorkoming van bevriezing goed in het vet gezet en regelmatig
geïnspecteerd.
Stations
Ook op stations wordt de winter zoveel mogelijk bestreden. Als er gladheid
wordt verwacht, laat NS op perrons, trappen, hellingbanen en bij de
toegangen zout strooien. Bij sneeuwval worden de stations begaanbaar gemaakt
met sneeuwvrije paden.
Treinen
Om te zorgen dat de treinen zo min mogelijk last hebben van vorst en sneeuw,
is er een lijst van maatregelen die machinisten en storingsmonteurs moeten
nemen bij winterse omstandigheden. Eén daarvan is om de treinen 's nachts
voor te verwarmen. Dat is wel zo comfortabel voor de treinreizigers èn het
personeel.
Ondanks alle inspanningen van NS en ProRail is nooit helemaal uit te sluiten
dat het treinverkeer op het drukke Nederlandse spoorwegnet last krijgt van
het winterweer.
Want net als in het overige verkeer kan niet altijd alle hinder tijdig en
afdoende worden bestreden. Maar we laten ons zeker niet onvoorbereid
verrassen. In het belang van de ruim 1 miljoen treinreizigers per dag.
---
NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming
stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren
via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het
spoor. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie
verstrekken en service verlenen, bijdragen aan sociale veiligheid, voldoende
vervoerscapaciteit scheppen en schone treinen en stations realiseren. NS
verzorgt dagelijks het vervoer van meer dan 1 miljoen reizigers en beheert
380 stations. Bij het bedrijf werken ruim 24.000 mensen.
Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Sinds 1995 is het
beheer van de rails, seinen, bovenleiding, etc. door het Ministerie van
Verkeer en Waterstaat toegewezen aan ProRail (voorheen Railinfrabeheer,
Railned en Railverkeersleiding).
Voor meer informatie kunt u terecht bij NS Persvoorlichting 030-2357070
Voor vragen over de maatregelen die genomen worden door ProRail -- namens de
overheid verantwordelijk voor het beheer van het spoorwegnet -- kunt u
bellen met Eric Drent op 030-2355082