Meer jobs in
overheidsinstellingen voor mensen met een handicap
Meer jobs in overheidsinstellingen voor mensen met een handicap
Persdienst
Paskal Deboosere
Sergeant De Bruynestraat 78-82, 1070 Anderlecht
tel 02 290 91 46 fax 02 290 91 47
e-mail pers@agalev.be
P E R S C O N F E R E N T I E
donderdag 30 januari 2003
SPREKERS:
Ann De Martelaer, Vlaams Volksvertegenwoordiger
Trefwoord:
handicap, werkgelegenheid, overheid
---
Inleiding
2003 is het Europees jaar van Personen met een Handicap. Dit themajaar
moet de integratie van mensen met een handicap helpen bevorderen. Dat
kan bijvoorbeeld door vlottere tewerkstelling. De opgelegde quota ter
zake binnen de overheidsinstellingen worden door het gebrek aan
opvolging en afdwingbaarheid echter niet meer dan beperkt nageleefd.
Naar aanleiding van mijn parlementaire vraag nr. 95 van 03 mei 2002
liet Paul Van Grembergen, Vlaams minister van binnenlandse
aangelegenheden, ambtenarenzaken en buitenlands beleid een bevraging
bij de Vlaamse gemeenten en OCMW's uitvoeren betreffende de naleving
van het KB van 23 december 1977 en het sectoraal akkoord 1997-1998.
Het KB bepaalt dat provincies, gemeenten, verenigingen van gemeenten
en de agglomeraties van gemeenten per 55 betrekkingen met volledige
arbeidsprestaties, opgenomen in de personeelsformatie, 1 voltijdse
plaats voor een persoon met een handicap dienen te voorzien.
Uit deze cijfergegevens blijkt dat de meeste gemeenten en OCMW's deze
normeringen niet invullen. De hiervoor aangehaalde redenen zijn o.a.
een te klein personeelsbestand (
In tegenstelling tot de privé-sector kan de overheidssector, als
publiekrechterlijke werkgever geen beroep doen op een financiële
vergoeding voor rendementsverlies (federale regeling CAO-26) of op een
algemene dekking van specifieke kosten (Vlaamse regeling VIP).
Bovenstaand KB en sectoraal akkoord rekenen voornamelijk op de goede
wil van de openbare besturen om de invulling van deze quota na te
streven.
Dit voorstel tot wijziging van het decreet van 27 juni 1990 houdende
oprichting van een Vlaams Fonds voor de Sociale Integratie van
Personen met een Handicap wil dan ook een financiële stimulans geven
aan publiekrechterlijke werkgevers door de mogelijkheid te voorzien
dat ook zij beroep kunnen doen op deze inschakelingspremie. Hiertoe
wordt in het decreet expliciet opgenomen dat een financiële
tussenkomst in de loonkost kan, en wordt bepaald welke werkgevers
onder welke modaliteiten in aanmerking komen voor deze tussenkomst.
Zo wordt voor de publiekrechterlijke personen overeenkomstig het
toepassingsgebied van het KB van 23 december 1977 bepaald dat zij
kunnen aanspraak maken op een inschakelingspremie mits zij voorafgaand
voldoen aan de voorwaarden gesteld in het KB, zijnde de quotavereiste.
Analyse van de beschikbare gegevens (78% van alle lokale besturen)
Enkele conclusies:
* Van de in totaal 618 Vlaamse lokale besturen (gemeenten en OCMW's)
bezorgde bijna 80% cijfergegevens (479 besturen) - het verzamelen
van deze gegevens verloopt moeizaam.
* Voor 40% van deze 479 besturen is er geen quotum van toepassing
doordat hun personeelsbezetting kleiner is dan 55 voltijdse
personeelsleden (189 besturen). De overige 290 besturen vallen
onder dit quotum.
* Van deze besturen voldoet 20% (voldoen of boven het quotum, 93
besturen) aan het quotum, 40% voldoet niet (197 besturen).
* Er zijn nauwelijks sterke provinciale verschillen.
* Geen enkele centrumstad (voorbeeldfunctie) voldoet aan zijn
quotum.
* OCMW's scoren slechter dan gemeenten.
Praktijkvoorbeeld
Groene schepen van personeel en sociale zaken van Oosterzele Monique
Perreman getuigt over het tewerkstellen van mensen met een handicap.
Aktietips voor een positieve invulling van het KB
* Duidelijke inventarisering van de doelgroep: aantal
(arbeids)gehandicapten in de gemeente.
* Vlaams fonds nummer aanvragen voor personen met een handicap die
al tewerkgesteld worden in de gemeente/OCMW.
* Positieve discriminatie bij aanwerving: duidelijk vermelden in
vacatures, in statuut inschrijven dat ze voorrang hebben, zolang
het quotum niet ingevuld is.
* Nauwere samenwerking met locale werkwinkel, ATB en OCMW
* Informatiecampagne vanuit de overheid naar gemeenten, OCMW' s en
provincies met verduidelijking van de bestaande instrumenten.
* Voorbeeldfunctie van de gemeente: aangeven in eigen publicatie
rond voordelen en voorzieningen van de gemeenten.
* Ondertekenen en respecteren van het Charter van de integratie.
* Ervaring opdoen door middel van tewerkstelling gehandicapte
jobstudenten
Ann De Martelaer,
Vlaams volksvertegenwoordiger
---
Bijlage 1: Voorstel van decreet
Toelichting bij de artikelen
Artikel 2
Dit artikel past het artikel 59 van het decreet van 27 juni 1990
houdende oprichting van een Vlaams Fonds voor de Sociale Integratie
van Personen met een Handicap aan door in dit artikel expliciet de
mogelijkheid van een financiële tussenkomst ten voordele van bepaalde
werkgevers in de loonkost te voorzien.
Artikel 3
Dit artikel past het artikel 62 § 2. van hetzelfde decreet aan door te
bepalen dat in de toekomst niet enkel privaatrechterlijke maar ook
publiekrechterlijke werkgevers die bij het Fonds ingeschreven personen
met een handicap tewerkstellen beroep kunnen doen op een toelage mits
zij voldoen aan een aantal algemene en bijzondere voorwaarden.
De modaliteiten voor de toepassing blijven het domein van de Regering.
Artikel 4
Dit artikel bepaalt de inwerkingtreding van dit decreet.
Voorstel van decreet
Artikel 1
Dit decreet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 59bis van
de Grondwet.
Artikel 2
Aan artikel 59 van het decreet van 27 juni 1990 houdende oprichting
van een Vlaams Fonds voor de Sociale Integratie van Personen met een
Handicap wordt een vijfde punt toegevoegd :
"5. een financiële tussenkomst ten voordele van bepaalde werkgevers in
de loonkost".
Artikel 3
Past het artikel 62 § 2. van het decreet van 27 juni 1990 houdende
oprichting van een Vlaams Fonds voor de Sociale Integratie van
Personen met een Handicap als volgt aan :
"§ 2. Het Fonds kan zowel een toelage verlenen aan privaatrechterlijke
als publiekrechterlijke werkgevers die de bij het Fonds ingeschreven
personen met een handicap tewerkstellen mits zij voldoen aan de
algemene voorwaarden bepaald door de Regering en aan de volgende
bijzondere voorwaarde(n) :
- "elke publiekrechterlijke persoon zoals bepaald in het
toepassingsgebied van het KB van 23 december 1977 tot vaststelling van
het aantal minder-validen die door de provincies, de gemeenten, de
verenigingen van gemeenten en de agglomeraties van gemeenten moeten
worden tewerkgesteld, die een minder-valide werknemer tewerkstelt mits
voorafgaand aan de voorwaarden gesteld in het KB van 23 december 1977
voldaan werd"
De modaliteiten voor de toepassing worden bepaald door de Regering
Artikel 4
Dit decreet treedt in werking op
---
Bijlage 2: de Vlaamse Inschakelingspremie
* algemene dekking van specifieke kosten (aanpassing aan het gewone
economische circuit, integratie, professionele begeleiding,
compensatie rendementsverlies)
* zonder tussenkomst sociale inspectie
* vast, cumuleerbaar bedrag
* vaste tegemoetkoming: 30% van het referteloon (minimumloon sector
+ werkgeversbijdrage RSZ - bijdragen federale of regionale
tewerkstellingsprogramma's)
* onbepaalde duur
BESLUIT van de VLAAMSE REGERING van 18 DECEMBER 1998
tot vaststelling van de voorwaarden en modaliteiten volgens dewelke
het Vlaams Fonds voor Sociale Integratie van Personen met een Handicap
een inschakelingspremie toekent aan de werkgevers die personen met een
handicap tewerkstellen onder gewone arbeidsvoorwaarden
(B.S. 16.II.1999)
Art. 1.
Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:
1° inschakelingspremie: de aan de bij 3° bedoelde werkgever
uitgekeerde premie die beoogt de kosten te dekken die de werkgever
moet dragen voor de aanpassing van de bij 2° bedoelde werknemer aan de
tewerkstelling in het gewone economische circuit, van zijn integratie
in het arbeidsproces, van zijn bijkomende professionele begeleiding en
van zijn eventuele rendementsverlies;
2° werknemer: de persoon met een handicap die tewerkgesteld wordt
krachtens een arbeidsovereenkomst waardoor hij onderworpen is aan de
sociale zekerheid, die bij het Vlaams Fonds voor Sociale Integratie
van Personen met een Handicap ingeschreven is en wiens
integratieprotocol in een vorm van tewerkstelling voorziet;
3° werkgever:
"elke privaatrechterlijke persoon die een bij 2° bedoelde werknemer
tewerkstelt";
"elke publiekrechterlijke persoon zoals bepaald in het
toepassingsgebied van het KB van 23 december 1977 tot vaststelling van
het aantal minder-validen die door de provincies, de gemeenten, de
verenigingen van gemeenten en de agglomeraties van gemeenten moeten
worden tewerkgesteld, die een bij 2°bedoelde werknemer tewerkstelt
mits voorafgaand aan de voorwaarden gesteld in het KB van 23 december
1977 voldaan werd"
4° het Fonds: het Vlaams Fonds voor Sociale Integratie van Personen
met een Handicap;
5° referteloon: de door de paritaire comités vastgestelde
minimumregelingslonen of, bij ontstentenis hiervan, de volgens de
gebruiken of de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 43 van 2 mei 1988
vastgestelde minimumlonen, vermeerderd met de patronale
socialezekerheidsbijdrage, en verminderd met de eventuele
tussenkomsten uit hoofde van bestaande federale of regionale
tewerkstellingsprogramma's.
Art. 2.
Het Fonds kent overeenkomstig de bepalingen van dit besluit aan de
werkgever een inschakelingspremie toe teneinde de integratie van
personen met een handicap in het gewone arbeidscircuit te bevorderen.
Art. 3.
De inschakelingspremie is aan de werkgever verschuldigd vanaf het
ogenblik dat hij de werknemer in dienst genomen heeft, hem minstens
het referteloon betaalt en hij de bij dit besluit bepaalde
formaliteiten vervult.
Art. 4.
Het bedrag van de inschakelingspremie bedraagt 30 % van het
referteloon. Bij deeltijdse tewerkstelling wordt de premie berekend op
het verhoudingsgewijze aangewende referteloon.
Art. 5.
De aanvraag tot uitbetaling van de bij dit besluit bedoelde
inschakelingspremie en de hiermee gepaard gaande bewijsstukken worden
door de werkgever ingediend bij de provinciale afdeling van het Fonds
in wiens werkgebied de woonplaats van de werknemer gevestigd is,
uiterlijk op de laatste dag van de eerste veertien dagen van het
kwartaal dat volgt op dat waarin de arbeidsprestaties zijn verricht.
Het Fonds betaalt de inschakelingspremie uit voor het einde van de
maand die volgt op deze waarin de aanvraag en de bewijsstukken
overeenkomstig dit artikel zijn ingediend.
Art. 6.
In geen geval wordt de bij dit besluit bedoelde inschakelingspremie
toegekend aan:
1° de werkgever die volgens nauwkeurige en gelijklopende aanwijzingen
één of meer niet bij dit besluit bedoelde werknemers heeft ontslagen
en hen heeft vervangen door één of meer bij dit besluit bedoelde
werknemers met als enig doel de bij dit besluit bedoelde
inschakelingspremie te ontvangen;
2° de werkgever die niet voldoet aan de wettelijke verplichtingen die
hij als werkgever moet nakomen. In voorkomend geval kan het Fonds de
aan de in vorig lid bedoelde werkgevers al verleende
inschakelingspremie terugvorderen;
3° de werkgever die voor dezelfde werknemer een loonsubsidie ontvangt
krachtens de bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 5
april 1995 tot vaststelling van de voorwaarden waarop het Vlaams Fonds
voor Sociale Integratie van Personen met een Handicap een loonsubsidie
toekent aan de werkgevers die personen met een handicap tewerkstellen
onder gewone arbeidsvoorwaarden.
4° de werkgever die voor de werknemer die in dienst is op datum van
inwerkingtreding van dit besluit een loonsubsidie ontvangt krachtens
de bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 5 april 1995
tot vaststelling van de voorwaarden waarop het Vlaams Fonds voor
Sociale Integratie van Personen met een Handicap een loonsubsidie
toekent aan de werkgevers die personen met een handicap tewerkstellen
onder gewone arbeidsvoorwaarden.
Art. 7.
Voor de toepassing van andere tewerkstellingsprogramma's wordt de
inschakelingspremie niet beschouwd als loonsubsidie maar als
vergoeding van de meerkost die de inschakeling van de persoon met een
handicap in het gewone arbeidsproces met zich brengt.
Art. 8.
Artikel 3 van het besluit van de Vlaamse regering van 5 april 1995 tot
vaststelling van de voorwaarden waarop het Vlaams Fonds voor Sociale
Integratie van Personen met een Handicap een loonsubsidie toekent aan
de werkgevers die personen met een handicap tewerkstellen onder gewone
arbeidsvoorwaarden, wordt opgeheven.
Art. 9.
De artikelen 60 tot en met 63 van het decreet van 27 juni 1990
houdende oprichting van een Vlaams Fonds voor Sociale Integratie van
Personen met een Handicap, zoals gewijzigd bij decreet van 22 december
1993, treden in werking op 1 januari 1999.
Art. 10.
Dit besluit treedt in werking op 1 januari 1999.
Art. 11.
De Vlaamse minister, bevoegd voor de bijstand aan personen, is belast
met de uitvoering van dit besluit.
Agalev (Vlaanderen)