Persbericht
28-1-2003
om risico's te beperken
GS stellen bebouwingsvrije zones langs Nieuwe Waterweg en Nieuwe Maas
vast
In het Rotterdamse havengebied bestaat een spanningsveld tussen
economische en ruimtelijke ontwikkelingen enerzijds en
veiligheidsbeleid anderzijds. Het havencomplex wordt gekenmerkt door
een grote concentratie van risicobronnen en juist daardoor is er ook
aandacht voor veiligheidsbeleid en risico's. Dagelijks worden
gevaarlijke stoffen met zee- en binnenvaartschepen over de Nieuwe Maas
en Nieuwe Waterweg vervoerd. Dit brengt uiteraard risico's met zich
mee. De provincie Zuid-Holland heeft samen met de regiopartners
(gemeente Rotterdam, Regionale Hulpverleningsdienst Rotterdam-Rijnmond
en het ministerie van V&W) hier onderzoek naar laten doen. Het blijkt
dat die risico's zich kunnen uitstrekken tot op de oevers.
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland (GS) vinden daardoor
bebouwingsvrije zones op de oever noodzakelijk. Beperking van risico
bij de bron (vervoer per schip) is niet in voldoende mate mogelijk,
zodat er afstand moet worden gecreëerd tussen de bron en objecten op
de oevers. Zo kan een eventueel incident beter bestreden worden en is
er ruimte voor hulpverleningsactiviteiten.
Het kernpunt van een bebouwingsvrije zone is dat het ruimte moet
bieden voor hulpverleningsactiviteiten, voor nautische doeleinden
(radar en zicht) en bescherming van objecten tegen het rammen van een
kade door zee- en binnenvaartschepen. Ook kan bijvoorbeeld een
incident beter bestreden worden als er op de oever ruimte is. In
afwachting van rijksbeleid en in plaats van het interim-beleid is op
initiatief van de provincie Zuid-Holland en de gemeente Rotterdam een
beleidskader ontwikkeld waarin onderbouwd staat hoe groot de
veiligheidszones moeten zijn.
In dit beleidskader staat dat de omvang van de effectbeperkende
bebouwingsvrije zone voornamelijk bepaald wordt door het
'plasbrandscenario' (d.w.z. brand van een uitgestroomde vloeistof die
een geweldige warmtestraling veroorzaakt). Dit is het meest
waarschijnlijke ongevalscenario Dit leidt tot een voorstel van een
gedifferentieerd zoneringsbeleid.
Voor de oevers waar zeevaartschepen varen gelden vanaf Hoek van
Holland tot de Schiehaven de volgende zones:
- een rode zone van 40 meter vanaf de kade waarin geen bebouwing wordt
toegestaan;
- een oranje aandachtszone tussen 40 en 65 meter vanaf de kade, waarin
zonodig gebouwd mag worden. Dan moet de noodzaak wel voldoende
gemotiveerd worden en moet er expliciete aandacht zijn voor alle
aspecten van hulpverlening en rampenbestrijding.
Voor de oevers waar binnenvaartschepen varen gelden vanaf de
Schiehaven tot de Nieuwe Maas/Hollandsche IJssel de volgende zones:
- een rode zone van 25 meter vanaf de kade waarin geen bebouwing wordt
toegestaan;
- een oranje aandachtszone tussen 25 en 40 meter vanaf de kade, waarin
zonodig gebouwd mag worden. Dan moet de noodzaak wel voldoende
gemotiveerd worden en moet er expliciete aandacht zijn voor alle
aspecten van hulpverlening en rampenbestrijding.
In de havenbekkens geldt het beleid niet.
Het nu door GS voorgestelde veiligheidszoneringsbeleid is alleen van
toepassing op de twee onderzochte vaarwegen en geldt alleen voor
nieuwe situaties (nieuwbouw en herstructurering). Het gaat om het
voorkómen van nieuwe risicovolle situaties op de oevers van de Nieuwe
Waterweg en de Nieuwe Maas. Het beleid is er ook niet op gericht om op
voorhand alles te verbieden, maar om een kader te scheppen voor een
proces van open en expliciete bestuurlijke afweging. Na vaststelling
door Provinciale Staten zal het beleidskader worden doorvertaald in
het provinciale ruimtelijke ordeningsbeleid.
Provincie Zuid-Holland