CZ ACTIEF IN GEZONDHEID
Ziekenhuis kan wachtlijst nu echt aanpakken
Het Atrium Medisch Centrum in Heerlen en zorgverzekeraar CZ hebben
afgesproken dat het ziekenhuis het aantal operaties waarvoor patiënten
het langst op de wachtlijst staan flink gaat opvoeren. Het akkoord
biedt vooral uitkomst voor patiënten die op een wachtlijst staan voor
een operatie aan heup, knie of ogen, een behandeling voor een
liesbreuk of het verhelpen van spataderen. Afgesproken is dat voor
deze ingrepen dit jaar in totaal 5000 patiënten behandeld worden; dat
is 22 procent meer dan vorig jaar. De extra operaties moeten er toe
leiden dat de wachttijden voor een operatie de komende twee jaar
worden teruggebracht tot de landelijke norm van maximaal 7 weken. Bij
operaties waarbij de patiënt dezelfde dag naar huis kan moet de
wachttijd beperkt worden tot maximaal 6 weken. De afspraken gelden
voor klanten van alle verzekeringsmaatschappijen.
Het ziekenhuis gaat de komende tijd nog in gesprek met de
zorgverzekeraars over het versneld terugdringen van lange wachttijden
voor knieoperaties, sterilisaties, prostaat, hernia,
galblaas, borstverkleining of behandeling van slagaders in buik of
been.
Het akkoord is gesloten in het kader van een nationaal plan voor vrije
prijsafspraken met ziekenhuizen over operaties met de langste
wachttijden. Het is de opmaat naar een nieuw systeem voor de
bekostiging van ziekenhuizen, waarbij loon naar werken voor de
medisch-specialisten en budget naar prestatie voor het ziekenhuis
centraal staan.
Atrium MC in Heerlen is het eerste algemeen ziekenhuis in Nederland
waar deze afspraken nu al tot stand zijn gekomen.
Alfred Roobol, directeur Zorg van CZ, spreekt van een groot succes.
'Het allerbelangrijkste is dat onze verzekerden en die van andere
zorgverzekeraars nu minder lang hoeven te wachten op een medische
behandeling. Ze kunnen nu eerder in de eigen regio terecht. Dat is de
grootste winst.' De afgesproken prijzen noemt hij 'heel redelijk'. 'We
komen goed uit met deze kostprijzen. We beschouwen het als een hele
goede eerste stap op weg naar een systeem waarbij een ziekenhuis op
een betere manier wordt beloond, met de juiste prikkels om patiënten
tijdig te behandelen. Dat blijkt in de praktijk een moeizaam proces.
Daarom zijn we zo blij dat we in goede samenspraak met dit ziekenhuis
en de medisch specialisten al het eerste landelijke succes kunnen
boeken.'
Ook Eke Zijlstra, voorzitter van de Raad van Bestuur van het Atrium
MC, toont zich zeer verheugd: 'Nu de prijs voor een concreet product
een directe relatie krijgt met daadwerkelijk gemaakte kosten, zien we
kans om de wachttijden substantieel terug te brengen tot een
aanvaardbaar niveau. Het nieuwe experimentele financieringsmodel,
waarbij sprake is van 'boter bij de vis' geeft ons ziekenhuis de
ruimte om duidelijk meer productie te realiseren waardoor de patiënt
minder lang hoeft te wachten. Het principe van loon naar werken en
budget naar prestatie is voor ons ziekenhuis een uitstekende prikkel
om vraag en aanbod in de zorg in evenwicht te brengen.'
Noot voor de redactie (