SPONSOR MAGAZINE
Lichte stijging sponsorbudgetten in 2003
De uitgaven voor sponsoring in Nederland zullen in 2003 met 3 tot 4
procent stijgen.
Dat blijkt uit een onderzoek van het vakblad voor sponsoring Sponsor
Magazine onder 100 voor sponsoring verantwoordelijke managers uit het
Nederlandse bedrijfsleven.
31% van de ondervraagde sponsors laat weten dat de budgetten gelijk
blijven in vergelijking met vorig jaar. 20% zegt dat de budgetten dit
jaar tussen de 0 en 10% zullen dalen, 15% zegt zelfs dat dat met meer
dan 10% gaat gebeuren. Toch concludeert Sponsor Magazine dat de
uiteindelijke balans niet negatief zal zijn. Tegenover de bij elkaar
opgeteld 35% bedrijven waar de sponsorbudgetten zullen dalen staat
namelijk 34% van de bedrijven waar de budgetten wel zullen stijgen.
Bij 19% zelfs met meer dan 10%. Daarom verwacht Sponsor Magazine
uiteindelijk een lichte stijging van de sponsorbudgetten met 3 a 4
procent. De totale uitgaven voor sponsoring bedragen in 2003 naar
schatting ongeveer 1 miljard euro.
Op de vraag welke trends men ziet voor 2003 antwoordt eenderde van de
ondervraagden dat sportsponsoring plaats gaat maken voor
maatschappelijke sponsoring. Dat antwoord is opvallend omdat uit een
andere vraag in het benchmark onderzoek blijkt dat maar 12% van de
bedrijven ook daadwerkelijk een dergelijke verschuiving in budgetten
van plan is. Een kwart denkt dat sponsoring in 2003 verder groeit ten
koste van traditionele reclame.
Uit de resultaten van het onderzoek kan geconcludeerd worden dat
sponsorzoekers komend jaar nog meer geconfronteerd zullen worden met
krapte op de sponsormarkt. Meer dan de helft (55%) van de ondervraagde
sponsors zegt komend jaar geen nieuw groot sponsorship aan te gaan.
18% weet het nog niet en (toch nog) 27% zegt dat men dit jaar wel een
groot nieuw sponsorship aan zal gaan.
Meer cijfers en verwachtingen voor 2003 bij sponsors zijn te vinden in
het nieuwste nummer van Sponsor Magazine.
-----