Persbericht
CENTRUM VOOR WERK EN INKOMEN KIEST VOOR CISCO IP TELEFONIE ALS 'MANAGED SERVICE'
Amsterdam, 30 januari 2003 - Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) heeft IP
Telefonie van Cisco Systems in gebruik genomen. Getronics realiseerde hier
in samenwerking met Versatel deze grootschalige IP Telefonie toepassing ter
vervanging van de bestaande PBX-centrales. CWI neemt de Cisco
IP-telefonieoplossing af als 'managed service'. Managed services, het
uitbesteden van netwerkdiensten aan service providers, brengt nieuwe
netwerktoepassingen als IP Telefonie binnen het bereik van steeds meer
organisaties. Door het beheer uit te besteden, beschikt CWI over een
flexibele oplossing voor alle data- en telefonieverkeer, zonder dat ze
daarvoor diepgaand in de organisatie hoeft in te grijpen. CWI heeft gekozen
voor de combinatie van Cisco voor netwerkcomponenten en de IP-telefoons en
Getronics en Versatel als service providers.
Onlangs zijn bij CWI duizend werkplekken op het hoofdkantoor en tien
vestigingen voorzien van Cisco IP-telefoons. Getronics en Versatel verbonden
in drie maanden tijd de 130 vestigingen met het hoofdkantoor via een
beveiligd VPN (Virtual Private Network) en beheren daarnaast het gehele
IP-telefoonsysteem. De overige vestigingen worden in stappen opgenomen en
krijgen de beschikking krijgen over een aantal basisfunctionaliteiten.
CWI is de eerste non-profitorganisatie die op deze schaal gebruikt maak van
IP Telefonie via een service provider. Volgens Paul Moeskops, directeur
informatie management bij het CWI, past dat in de gekozen strategie: "In
principe willen we ons zoveel mogelijk richten op onze 'core business':
werkgevers met vacatures en werkzoekenden bij elkaar brengen teneinde zoveel
mogelijk mensen uit een uitkering te houden. Zaken die daar niet toe
behoren, besteden we (mits kostentechnisch aantrekkelijk) uit. Het heeft als
bijkomend voordeel dat alle verantwoordelijkheid rond deze veelbelovende,
maar nog jonge techniek, bij de service provider ligt. Op deze manier kunnen
we, mits zorgvuldig voorbereid, zonder zorgen overstappen met garantie van
kwaliteit en beschikbaarheid. De telefoon is een dermate belangrijk
gereedschap voor onze organisatie dat we alleen met het hoogste service
niveau genoegen nemen. De oplossing die Cisco, Getronics en Versatel ons
bieden, voldoet ruimschoots aan die verwachting."
Anders dan bij de traditionele PBX (Private branche eXchange)
-telefooncentrales is het bij IP Telefonie niet nodig dat elke vestiging een
eigen centrale heeft. Dit scheelt in de initiële investering per vestiging
en levert forse kostenbesparingen op in onderhoud en beheer. Elk toestel in
het CWI-netwerk kan de functionaliteiten die op de Cisco CallManager (de
centrale telefoonserver) zijn geïnstalleerd direct gebruiken. Nieuwe
diensten, zoals callcenter-functionaliteit of voice-response-systemen, zijn
gemakkelijk toe te voegen.
Cisco, Getronics en Versatel verwachten dat in de komende jaren veel
organisaties hun PBX- centrales zullen vervangen door IP Telefonie. De
mogelijkheid de toepassing als managed service bij een service provider
onder te brengen sluit volgens Versatel corporate marketing manager Frank
Korthouwer aan op de behoefte van organisaties om de bedrijfsonderdelen die
niet tot de kernactiviteiten behoren uit te besteden. IP Telefonie op basis
van Cisco technologie leent zich volgens Korthouwer daar perfect voor. Het
beheergemak en de flexibiliteit nemen toe terwijl de maandelijkse kosten
afnemen.
Over CWI
Werkzoekenden en werkgevers vinden elkaar bij CWI. Daarbij staat werk
voorop. Werkzoekenden kunnen bij CWI zelfstandig op zoek naar een passende
baan. Lukt dat niet, dan biedt CWI hulp. Maar ook voor het aanvragen van een
uitkering is men bij CWI aan het juiste adres. Werkgevers kunnen bij CWI
terecht voor allerlei diensten op het gebied van personeel en arbeid. Zo
kunnen vacatures gratis op onze site werk.nl worden geplaatst, helpen
gespecialiseerde CWI-adviseurs bij het vinden van personeel en biedt CWI
antwoord op vragen over personeelsbeleid en arbeidsrecht. Ook kunnen zij bij
CWI terecht voor ontslagaanvragen en werkvergunningen voor mensen buiten de
Europese Unie. Centrum voor Werk en Inkomen heeft per 1 januari 2002 de
publieke taken van het arbeidsbureau overgenomen en doet daarnaast de
uitkeringsaanvragen voor ww- en bijstand. Ook geeft CWI adviezen over
reïntegratie. CWI werkt nauw samen met gemeentelijke sociale diensten en de
uitkeringsinstantie UWV. Deze partners beslissen uiteindelijk over
toekenning van uitkeringen en reïntegratietrajecten. Het hoofdkantoor van
CWI is gevestigd in Amsterdam, kent zes districten en heeft 130 vestigingen
die zijn verspreid over heel Nederland. Bij CWI werken bijna 5000 mensen,
waarvan zo'n 15% afkomstig van sociale diensten en uitkeringsinstanties. CWI
legt verantwoording af aan het Ministerie van SZW.
Kijk voor meer informatie op www.cwinet.nl of www.werk.nl.
Over Getronics
Met circa 26.000 medewerkers in ruim 30 landen, is Getronics één van 's
werelds toonaangevende aanbieders van leveranciersonafhankelijke oplossingen
en diensten voor de professionele gebruiker op het gebied van Informatie- en
Communicatie Technologie (ICT). Getronics biedt advies en ontwerpt, bouwt,
implementeert en beheert geavanceerde oplossingen en diensten op het gebied
van Infrastructure Solutions en Business Solutions. Getronics helpt een
groot aantal vooraanstaande internationale bedrijven bij de maximalisatie
van de waarde van hun technologie-investeringen en het verbeteren van de
interactie met hun klanten. Het hoofdkantoor van Getronics is gevestigd in
Amsterdam. Daarnaast zijn er regionale hoofdvestigingen in Boston en
Singapore. Getronics is genoteerd aan Euronext Amsterdam ('GTN'). Meer
informatie is te vinden op www.getronics.com.
Over Versatel
Versatel Nederland B.V. is onderdeel van Versatel Telecom International N.V.
(Euronext: VRSA). Versatel heeft haar hoofdkantoor in Amsterdam en is een
concurrerende telecommunicatie operator en toonaangevend alternatief voor de
voormalig monopolistische telecommunicatieaanbieders in haar thuismarkten in
de Benelux en noordwest Duitsland. Versatel, opgericht in oktober 1995, is
in het bezit van volledige telecommunicatielicenties voor Nederland, België
en Duitsland en telt meer dan 75.000 zakelijke klanten en ruim 1.100
werknemers. Versatel heeft een op eigen faciliteiten gebaseerd breedbandig
netwerk dat gebruikmaakt van de modernste netwerktechnologieën om aan
bedrijven breedbandige spraak-, data- en internetdiensten te bieden.
Versatel is een beursgenoteerde vennootschap die een notering heeft aan de
Euronext Amsterdam (VRSA). Meer nieuws en informatie is verkrijgbaar via
http://www.versatel.nl.
Over Cisco Systems
Cisco Systems Inc. (NASDAQ: CSCO) is wereldwijd marktleider op het gebied
van netwerkoplossingen voor Internet. Het hoofdkantoor is gevestigd in San
Jose, Californië. In Nederland is Cisco gevestigd in Amsterdam. Cisco heeft
ruim 35.500 werknemers en realiseerde in boekjaar 2002 een totale omzet van
18,9 miljard dollar. Cisco Systems International BV, eigendom van Cisco
Systems Inc., is de leverancier voor Cisco apparatuur in Europa. Nieuws en
informatie is beschikbaar via http://www.cisco.nl.
Cisco, Cisco IOS, Cisco Systems en het Cisco Systems logo zijn
geregistreerde handelsmerken van Cisco Systems inc. en/of haar
werkmaatschappijen in de Verenigde Staten en andere landen. Alle andere
handelsmerken bedoeld in dit document zijn eigendom van hun respectievelijke
eigenaren.
###
Ingezonden persbericht